JANOS

JANOS
Selamat Datang

Sunday, June 15, 2008

Renungan...

Sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya: “Sesiapa yang mempelajari sesuatu ilmu yang dicari keredhaan Allah Azza wa Jalla dengannya, tetapi dia tidak mempelarinya kecuali untuk mendapatkan habuan dunia, maka dia tidak akan mendapat bau syurga pada hari kiamat. (Riwayat Abu Daud dan Ibn Majah. Al-Nawawi mensahihkannya dalam Riyadh al-Salihin).
Aku petik Hadis di atas dari posting Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, Apabila Ulama Disifat Bagaikan Anjing yang disiarkan pada 15 Jun 2008.
Hadis di atas dipetik sebagai penutup posting tersebut.
Apa yang menarik, selain daripada isi posting tersebut yang Tuan-Tuan boleh baca sendiri, ialah mengenai petikan hadis di atas.
Pada pandangan aku, tak nak kata orang lain, aku sendiri la yang pastinya, masa sekolah dulu belajar sebab nak ambil periksa : habuan dunia la tu kan... kalau lulus.
Lepas tu masuk matriks, belajar nak bagi pass supaya boleh masuk U... sebab nak masuk je objektif, maka gagal dan kena ulang satu semester... pikir habuan dunia....
Masuk U pulak, belajar nak bagi cepat pass, supaya boleh cepat kerja... pastu bila dah kerja... mula la tak ingat apa yang belajar dulu... mula nak kena buka buku balik... tak yakin dan sebagainya....
Hmmm... patut pun....
Semoga kesilapan diampuni Allah...
Mana yang baik adalah ilham dari Yang Maha Esa, mana yang tersilap adalah kesilapan aku sendiri.
Renungkanlah....
Wallahualam

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!