JANOS

JANOS
Selamat Datang

Monday, January 11, 2010

Filem: INVICTUS





INVICTUS adalah sebuah filem arahan Clint Eastwood terbitan 2009.

Aku baru saja layan filem ni 3 hari lepas, jadi maknanya kalau dah ada dalam blog ni, mesti ada something yang best la kan? Kira boleh dapat review kat janjanos, kira exclusive la kan? hahahahaha perasan!!!

Watak utama : Morgan Freeman sebagai Nelson Mandela dan Matt Damon sebagai Francois Pienaar...
Ianya merupakan kisah benar tentang Nelson Mandela yang baru memegang jawatan sebagai Presiden Afrika Selatan dan menghadapi cabaran untuk menyatupadukan rakyatnya yang masih terkesan dengan dasar aparthied (mcm tak betul je ejaan ni)...
Kebetulan pada tahun itu (1995), Afrika Selatan menjadi tuan rumah Ragbi Piala Dunia. Di sinilah Mandela mendapat idea untuk menggunakan pasukan Ragbi Afrika Selatan yang kaptennya Francois Pienaar... pasukan ni sebelumnya tidak diberikan harapan untuk maju lebih dari suku akhir dalam pertandingan tersebut. Peminat ragbi, pasti masih ingat pasukan mana yang menjadi juara piala dunia 1995 kan?
Mulanya aku merasakan akan menonton sebuah filem berat yang akan membebankan otak untuk fikir, tapi rupanya diselit juga beberapa scene yang agak melucukan, sama ada benar berlaku atau tidak aku tak pasti, tapi mampu memberikan mesej bagaimana Mandela dan Pienaar berjaya menyatupadukan seluruh Afrika Selatan.
Kalaulah pemimpin negara kita berupaya berfikir seperti ini, pastinya konsep 1Malaysia akan lebih cepat terhasil. Namun permulaannya seperti telah kita nampak semasa final bolasepak Sukan Sea pada Disember 2009.
HIS PEOPLE NEEDED A LEADER, HE GAVE THEM A CHAMPION...

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!