JANOS

JANOS
Selamat Datang

Sunday, March 1, 2009

DUNIA JONI - EPISOD 21

KLIK DISINI UNTUK PAUTAN TERUS DUNIA JONI DARI AWAL
EPISOD 21
Dua minggu selepas kematian Bob, suasana di perkampungan kambing kembali seperti biasa. Semuanya telah dapat menyesuaikan diri dengan perlaksanaan hukuman ke atas Mugabe. Dan untuk makluman juga, Mugabe telah melantik anaknya yang paling tua, Adigun sebagai ketua keluarganya. Oleh itu Adigun telah sebaris dengan Mack, David, Bentley dan John. Hirarki juga telah berubah dengan Mack, diikuti John, Bentley, David dan Adigun. Sebelum ini Mugabe lebih kanan daripada David, tetapi selepas kesalahan besar yang dilakukan, keluarganya telah turun taraf dan menjadi keluarga terakhir.

Pagi itu juga, semasa berada di padang ragut, Joni lihat lori Jabatan Haiwan membelok masuk ke kawasan rumah Pak Maarof. Joni kenal sangat lori itu. Lori itulah yang membawa Mona dan tujuh yang lain tempoh hari untuk dikuarantin.

Maknanya hampir 3 minggu juga Mona dan yang lain itu telah di bawa pergi. Joni amat berharap lori yang sama itu membawa pulang Mona kali ini. Joni tahu dia dan Sarah amat terasa kehilangan Bob. Jika Mona ada, pasti mereka tidak kesunyian lagi. Cumanya Joni agak gusar jika Mona pulang. Mona belum tahu mengenai kematian Bob. Joni tidak tahu bagaimana untuk memberitahu Mona. Dan jika Mona tahu, Joni tidak tahu apa pula reaksi Mona.

Jangkaan Joni memang tepat. Lori Jabatan Haiwan itu membawa pulang Mona dan tujuh yang lain. Semuanya kelihatan sihat. Mungkin mereka mendapat jagaan sempurna sepanjang di bawah pengawasan Dr. Amalina.

Tiba-tiba Joni terfikir. Kalaulah dia yang demam tempoh hari dan dikuarantin, pasti pergaduhan dengan Albert hari itu tak berlaku. Dan pasti juga Bob tidak akan mati di sepak Pakcik Mugabe. Tetapi Joni sedar, ini semua adalah ketentuan Tuhan yang Maha Berkuasa. Dialah yang menghidupkan dan Dia juga yang mematikan. Dialah yang Maha Mengetahui akan sesuatu. Dan Joni insaf apabila terfikir tentang kebesaran Ilahi dan Joni bersyukur dia tidak terus hanyut dalam lamunan dan hasutan iblis untuk menafikan qada dan qadar.

Setelah turun dari lori, Joni lihat Mona berlari ke arah tempat dia, Sarah dan Bob selalu berkumpul. Memang di sinilah mereka selalu makan, bermain, berak dan sebagainya. Disitulah juga kali terakhir dia melihat Bob. Tapi kini hanya tinggal dia dan Sarah yang berada di situ.

Dan sekarang Mona telahpun kembali. Sarah awal-awal lagi telah menyerahkan kepada Joni untuk memberitahu Mona mengenai kematian Bob. Dan Joni pasti memang Mona akan tahu juga suatu hari, apa yang pasti sekarang, Joni perlu bijak menceritakan mengenai kematian Bob agar tidak berlaku kekecohan. Tambahan pula hukuman telahpun di jatuhkan.

Dalam Joni berfikir itu, Mona telahpun berada di hadapan mereka dan dengan riangnya berkata,

“Mona dah sihat..... Joni dan Sarah apa khabar? Rindulah kat korang.... Cuma sedihnya Bob tiada lagi kan? Tapi takpelah, kita yang hidup ni, teruskan sahaja kehidupan kita”.

Joni dan Sarah kaget. Pertama sebab Mona dah di depan mereka. Dan keduanya pasti kerana Mona telah tahu tentang kematian Bob dan seperti akan dapat menerima kematian Bob.

Bagaimana Mona tahu??? Sedangkan Mona tiada di tempat kejadian. Dia dikuarantin dan hanya baru pulang sebentar tadi terus menemui mereka berdua. Bagaimana Mona telah tahu???


Panjang lagi Dunia Joni ni...... hehehhehehe bersambung...........

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!