JANOS

JANOS
Selamat Datang

Wednesday, July 21, 2010

Cap Ayam - Episod 6

Kembali selepas 'demam'...

EPISOD 6

“Siapa yang bagi arahan untuk serang balas?!!!”, bentak Don Sambora...

Marah benar nampaknya setelah pulang dan mengetahui apa yang berlaku...

“Siapa???”

Tesi, Comeng, Siki, Al Nana dan Riki hanya membisu. Tidak berani mereka bersuara di saat ini. Mereka tahu Don Sambora amat marah. Paling kecut perut tentunya Siki, Al Nana dan Riki. Sebagai ahli kanan mereka sepatutnya bertanggung jawab. Tambahan pula memang mereka terlibat secara langsung dalam serangan balas itu.

“Tapi, ketika itu kecemasan, ayah tiada”, Siki cuba mempertahankan diri.

“Memang aku tak ada... memang aku ada urusan luar... Tapi sepatutnya kamu semua menjaga perkampungan... selepas serangan pertama, pasti ada serangan kedua... ingat tu.. kena ingat...” tengking Don Sambora.

“Betul atau salah.. hanya aku yang membuat keputusan dan memberi keputusan dalam keluarga ini... Faham???”, sambung Don Sambora.

Semua terdiam dan tertunduk...

“Riki, faham?” ..... “Ya faham...”

“Al Nana?” .... “Faham Don Sambora”

“Siki?” .... “Ya faham... maafkan kami..”

“Bagus... sekarang, sila keluar.. aku nak berehat...” sambung Don Sambora lagi.

Tesi, Comeng, Siki, Al Nana dan Riki tunduk dan mencium dada Don Sambora sebelum semuanya keluar. Tetapi sebelum sempat Riki keluar...

“Riki sebentar, kau ke sini sebentar...” Don Sambora berkata.

“Ya ayah..?” Riki akur.. ayam-ayam yang lain telah pun keluar.

“Bagaimana dengan hasil siasatan kau?” soal Don Sambora.

“Nampaknya ada seekor lagi pengkhianat dalam keluarga kita ni ayah... saya sedang berusaha menjejakinya... dia masih menyimpan tajinya... tapi saya yakin, satu hari kita akan daptnya juga..” lapor Riki.

“Bagus anakku... teruskan usahamu, tetapi jangan terlalu lama. Riki, aku mahu hari ini kau ambil pengajarannya... Kau jangan ikut perangai panas baran abang kau tu... Bila kita tengah marah... kita tidak dapat berfikir dengan tepat... ingat pesan aku ni... Apabila marah, kita akan mula hilang pertimbangan dan mula memandang rendah musuh... dan ini amat membahayakan... Lambat laun, abang kau akan tertewas dengan barannya itu.... Kau harus ingat Riki...” pesan Don Sambora.

“Baik ayah, saya ingat pesan ayah ni... Kalau tiada apa-apa lagi... saya minta diri dulu...”

“Baiklah...” balas Don Sambora sambil melihat anaknya itu berlalu pergi....

BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!