JANOS

JANOS
Selamat Datang

Sunday, December 28, 2008

Alhamdulillah.....

Aku kini bergelar suami kepada Nurul Hana Nawafil.

Dengan sekali lafaz kami sah sebagai suami isteri.

Majlis akad nikah telah diadakan pada 26 Disember yang lepas di rumah pengantin perempuan di Beranang, Selangor.

Aku dengan rendah diri ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada sahabat-sahabat aku yang sudi datang ke Beranang, sama ada semasa majlis akad nikah, mahupun majlis kenduri semalam.

Kehadiran kalian di majlis tersebut telah menambahkan keceriaan dan kemeriahan majlis di rumah pihak perempuan.

Semoga majlis di pihak aku, pada 1 Januari 2009... khamis ini juga akan berlangsung dalam keadaan yang penuh bermakna kepada semua pihak, sama ada pihak aku, pihak isteri malahan para tetamu yang datang, Insya Allah...

Doa kalian terhadap aku dan isteri, semoga diberkati dan aku sentiasa juga doakan kebahagiaan kalian.

Wassalam...

Wednesday, December 24, 2008

Albert...........



Nantikan temubual ekslusif dengan Albert!!!!

Lawak Merapu....

Ada seorang makcik ni berumur 40++. Dia naik bas ekspres dari KL ke
Perlis. Tengah perjalanan dia nak berhajat kecil.

'alamak! leceh betullah. Tadi masa berhenti tadi tak nak kencing.
Adohh... malu pulak leh nak suruh drebar tu berenti' kata mak cik ni dalam
hatinya.

Makcik ni duduk belakang sekali. Lepas tu pulak org tak ramai.
Maklumlah... hari isnin, orang kerja. Makcik ni pun balik sebab emergency.

'macam mana nak buat ni'

Mak cik ni ada idea. Dekat tingkap bas kan ada tingkap kecik. Lepas tu
bas tu berlangsir.

'alahh kencing je lah ikut tingkap ni'. Hajatnya lepas dengan
jayanya...

Lepas tu air tu terpercik sikit2 kat seorang Mat Motor. Mamat ni pun
angin lah. 'kurang hajar!!!'

Mamat ni pun beri arahan berhenti kat drebar bas. Then Mamat ni pun
naik dalam bas dan menjerit.

'sapa yg #@#@##@% &^ ludah kat luar tadi hahhh !!!!
baik korang mengaku!!!'

Makcik ni rasa bersalah dan nak minta maaf. Dia pun berdiri.

'makcik ni apahal bangun!! duduk!!!'' jerit Mamat ni.

'cepat!! ngakulah!!!' kata Mamat ni.

Makcik ni bangun lagi. Dia kata 'sebenarnya nak...'

Lepas tu terus dipotong percakapan makcik tu.

'Makcik diam!', kata Mamat tu. 'Saya tau orang yang ludah tu lelaki sebab saya nampak mulut dan misai dia!!' jerit Mamat ni

DUNIA JONI - EPISOD 11

EPISOD 11

Hari ini hari Jumaat. Joni hanya tahu hari Jumaat sahaja. Itupun disebabkan hari ini Latip dan Manap pergi sembahyang Jumaat. Pak Maarof juga pergi. Selalu kalau hari ini, Pak Maarof akan suruh Ramlah untuk tengok Joni dan kaumnya. Pak Maarof akan memanggil dan mengajak Latip dan Manap untuk sembahyang Jumaat setiap tengahari pada hari Jumaat.

Hari Jumaat yang ini juga agak istimewa. Istimewa hari ini selain daripada Joni tahu apa nama hari ini dan adanya sembahyang Jumaat, ialah kerana hari ini Saida pulang membawa bayinya ke kampung. Khabarnya nak buat kenduri kesyukuran dan akikah.

Sebut pasal Saida dan anaknya ini, teringat Joni akan peristiwa kemaluan Pak Maarof tempohari di hadapan Inspektor Cenohon. Walau sudah 3 bulan berlalu, Pak Maarof masih segan dan malu dengan Tauke Wong, Manap dan Inspektor Cenohon. Dengan Mak Munah lebihlah lagi, asal Mak Munah pesan apa-apa je, pasti disudahi dengan “jangan lupa pulak, awak tu dah nyanyuk”.... hehehehe kesian Pak Maarof.

Untuk majlis hari ini, Joni dengar Samat adalah di antara 14 ekor ayam yang menjadi korban. Tiadalah lagi kokokan Samat setiap pagi selepas ini. Patut pun Joni terasa lain macam sahaja kokokan Samat pagi tadi, terasa amat sayu dan lebih nyaring daripada biasa. Rupanya itulah tugasan terakhir Samat di dunia ini. Walau Joni tidak pernah berbual secara langsung dengan Samat, namun Joni yakin, dia pasti akan merasai kehilangan Samat. Entah jantan manalah pula akan menjadi ketua kokokan setiap pagi nanti. Joni tak pasti sebab hanya Samat yang dia kenal.

Selain Samat dan ayam yang lain, dua ekor kambing dari keluarga John dan Bentley turut menjadi korban. Kedua-dua ekor kambing itu Joni kurang kenal siapa nama mereka. Maklumlah, mereka dari kategori dewasa muda, mana nak kawan dengan anak-anak macam Joni, Sarah, Mona, Bob dan Albert. Mereka hanya dalam kelompok mereka, malah ada juga yang dah ada anak pun... tapi Joni peduli apa semua tu... yang penting mereka tak ganggu Sarah. Albert je sekarang ni yang nak kacau line... hampeh betul....

Dari pagi lagi memang meriah halaman rumah Pak Maarof. Joni nampak semua macam ada kerja dan tugasan masing-masing. Latiplah yang paling rajin. Manap seperti biasa kerja sahaja tanpa banyak bercakap sangat. Tauke Wong pun ada datang, menghantar seguni beras dan beberapa guni dan karung lain, mungkin barang yang dibeli oleh Pak Maarof. Tapi Joni nampak Tauke Wong buat biasa sahaja walau pernah dituduh pencuri, cuma Pak Maarof sahaja malu hendak bertentang mata dengan tauke Wong... bukan takut jatuh cinta.. ishhh mana boleh Pak Maarof jatuh cinta dengan Tauke Wong... sama-sama lelaki... lainlah kalau Tauke Wong dengan Mak Munah, itu boleh sebab lain jantina...

Si Joni ni ingat manusia macam kambing gamaknya... boleh saja tukar-tukar pasangan walau bini orang... dia tak tahu ada hukum hakamnya sebelum boleh kahwin. Kambing takpelah, mana ada perkataan skandal, main “hentam” saja mana yang nak, asalkan boleh masuk.... takde sapa nak marah... takde dosa....

Kenduri akikah dan kesyukuran cucu Pak Maarof diadakan selepas sembahyang Jumaat. Memang ramai yang datang, Inspektor Cenohon dan Sarjan Kudin pun ada. Semuanya Joni nampak bersalaman dengan Pak Maarof, dan selepas bersalam itu, pasti Pak Maarof memasukkan tangannya ke dalam saku baju Melayunya itu... entah mengapa pun Joni tak pasti, tapi mugkin itulah cara manusia bersalam. Kalau kambing senang je, gesel-gesel hidung kira setel lah...

Hari ini juga, Joni dan seluruh kaumnya tidak dikeluarkan langsung dari rumah masing-masing. Maklumlah, tiada siapa nak memantau dan mengawal...... Orang yang baca ni nak kawal dan pantau Joni tak? Kalau nak, Pak Maarof memang memerlukan pekerja sambilan. Emailkan sahaja resume anda kepada pak_maarof@kambing.com.my hehehehehe

BERSAMBUNG..........

Friday, December 19, 2008

Countdown

Sekali lagi... sebut countdown, pasti ramai yang ingat countdown tahun baru Hijrah yang aku nak sebut... tak pun countdown tahun baru Masihi...

Tidak...Tidak... bukan countdown tahun baru yang aku maksudkan, tetapi countdown aku akan menamatkan status bujang... Yaa.... aku akan berkahwin!!!

Jadi, countdown yang aku buat, akan berakhir pada 26 Disember 2008 bersamaan 28 Zulhijjah 1429 jam 2030 iaitu jangkaan masa aku akan melafazkan akad nikah...

Lagi seminggu sajalah tu kan?

Perasaan? Alhamdulillah, Allah SWT memberikan aku ketenangan tanpa rasa panik, gundah gulana mahupun lain-lain yang tak best... Setakat hari ini, aku memang tenang walaupun secara financialnya amat bergelora... Namun aku bersyukur kerana Allah memberikan aku rasa tenang menghadapi dan menyahut seruan mendirikan rumah tangga...

Semoga perasaan tenang ini akan berkekalan, walaupun selepas mendirikan rumah tangga kelak... Insya Allah....

Baiklah, untuk pengetahuan semua terutamanya kawan-kawan aku, jadual majlis (orang panggil jadual ke? hentam sajalah hehehehe) seperti berikut:

26 Disember 2008 - majlis akad nikah di rumah pengantin perempuan selepas solat Isyak

27 Disember 2008 - majlis kenduri dan persandingan di rumah pengantin perempuan

1 Januari 2009 - majlis kenduri di rumah aku

Sekian...

Tahun Baru

Mungkin sebahagian besar daripada kita, bila aku tajukkan posting ini sebagai Tahun Baru, ramai yang beranggapan Tahun Baru 2009....

Tapi, ada tak yang perasan bahawa sebelum Tahun Baru 2009 menjelma, kita terutamanya Umat Islam akan terlebih dahulu menyambut Tahun Baru Hijrah 1430... Yaa... 1 Muharam 1430 akan jatuh pada hari Isnin, 29 Disember 2008 iaitu 10 hari dari sekarang!!!

Kalau mereka yang bekerja pejabat mungkin akan sedar, sebabnya itu adalah hari bercuti... Itupun mungkin keghairahan menyambut 1 Muharam tidak sama dengan keseronokan menyambut 1 Januari...

Sebabnya? Entahlah, aku pun tak berani nak cakap... takut aku pun 2 kali 5 juga... lebih menghafal tahun Masihi berbanding tahun Hijrah...

Tapi kalau tanya majoriti umat Islam di Malaysia terutamanya, pasti ramai yang sedikit sebanyak mengetahui akan peristiwa Hijrah Rasulullah SAW itu sendiri... Peristiwa yang membawa berjuta rahmat kepada umat Nabi SAW.

Jadi, sesuai dengan kedatangan tahun 1430 ni, marilah kita berazam ke arah yang lebih baik berbanding tahun-tahun sebelumnya.... diri kita sendiri pasti tahu apa kebaikan yang kita mahu dan keburukan yang telah kita lakukan...

Semoga kita sama-sama menginsafi kehadiran 1430 ini... Kalau tak mau insaf pun, paling tidak, kalau orang tanya nanti tahun hijrah ke berapa? Jangan pula jawab 2008 tau... jawablah tahun 1430... hehehehe

Insya Allah, ilham yang baik adalah kurniaan Allah jua...

Wednesday, December 17, 2008

Fulim dah 96 posts????

Tiba-tiba Fulim umum dalam blognya dia dah ada 96 postings tahun ni.... Yelah selepas dengar aku target nak 100... yer ke mamat tu??

Tak berapa percaya pulak... kalau dah average sebulan 3 posts, takkan boleh sampai 96 tahun ni???

Mesti dia kira dari tahun lepas ni... hahahahha.... dengki la aku.... hahahha

Apapun, simpati juga dia kena cari HP lain... Dilemma lagi la mamat tu....

Semoga dia tercapai target nak siapkan eBook pasal zodiak tu sebelum 24 Disember....

Kalau nak kenali Fulim, klik saja sini

Kalau nak memahami projek eBook yang dia maksudkan, klik pula sini...

DUNIA JONI - EPISOD 10

EPISOD PENGENALAN

EPISOD 2

EPISOD 3

EPISOD 4

EPISOD 5

EPISOD 6

EPISOD 7

EPISOD 8

EPISOD 9




EPISOD 10



Inspektor Cenohon menyuruh Latip mencari Manap dengan segera. Berlari-lari anak Latip mengikut arahan Inspektor Cenohon bagaikan seorang konstabel mengikut arahan ketuanya. Pada masa yang sama, Inspektor Cenohon mengarahkan anak buahnya, Sarjan Kudin mencari Tauke Wong dan membawanya ke rumah Pak Maarof. Inspektor Cenohon tahu, Pak Maarof mahu perkara itu diselesaikan di rumahnya juga, buka di balai Polis.



Inspektor Cenohon, walaupun seorang yang gempal dan berisi tetapi tegas dalam menjalankan tugas. Khabarnya dia berdarah kacukan Melayu dan Siam. Sebab itu dia nampak seperti seorang Siam, putih kulitnya. Gebu! Adiknya seorang pensyarah di sebuah kolej swasta, lebih tampan kalau di bandingkan dengan Inspektor Cenohon. Kedua beradik ini amat rapat kerana beza umur mereka tidak jauh, kadang-kadang orang ingatkan mereka berkawan kerana perbezaan fizikal yang ketara antara Inspektor Cenohon dan adiknya, Kepupin. Tapi itulah mereka, kadang-kadang merungut juga Inspektor Cenohon kerana adiknya lebih kacak dan tampan. Namun jauh di sudut hati, Inspektor Cenohon amat sayangkan Kepupin, adiknya itu.



IKLAN - KLIK DI SINI UNTUK MENAMBAH ILMU PENGETAHUAN



Tidak lama selepas itu, Sarjan Kudin kembali bersama Tauke Wong. Tauke Wong yang berusia hampir sebaya dengan Pak Maarof nampak agak gelisah. Mungkin inilah kali pertama dia menaiki kereta Polis. Mungkin pantang bagi masyarakat Cina menaiki kereta Polis. Sebab itu Tauke Wong mulanya mahu memandu sendiri lori kecilnya, tapi ketegasan Sarjan Kudin menyebabkan Tauke Wong terpaksa akur mengikut. Malu juga dia kepada kawan-kawan di Restoran Tokyo tadi. Sedang enak makan udang kara sambil minum Tiger, terpaksa menaiki kereta Polis pula. Pasti kawan-kawannya tertanya sesama sendiri apa yang berlaku. Mengapa Sarjan Kudin datang ‘ambil’ Tauke Wong?



Sambil menunggu kedatangan Manap, Mak Munah menyediakan Nescafe ‘O’ panas. Ada juga biskut empat segi bergula di atasnya. Perghh... memang sedap dicicah dengan Nescafe ‘O’ panas. Marah juga Sarjan Kudin kerana nampak bibir Inspektor Cenohon dah penuh gula dari biskut tu. Patut pun cepat-cepat arahkan dia pergi ambil Tauke Wong, padahal bukan mereka tak tahu nombor telefon bimbit Tauke Wong, telefon sajalah. Saja je nak makan sorang. Marah benar Sarjan Kudin, dalam hati sajalah.... nak sound itu pegawai. Tanpa segan silu, Sarjan Hassan mula mencicah biskut empat segi bergula ke dalam air Nescafe ‘O’ panas yang mula sejuk kerana hampir 20 minit ditinggalkan.



Tauke Wong masih gelisah kerana kurang pasti sebab dia diheret dengan kereta Polis ke rumah Pak Maarof. Kalau setakat nak makan biskut empat segi bergula dicicah Nescafe ‘O’ panas, lagi best udang kara dengan Tiger di Restoran Tokyo. Tapi dia tak berani bersuara. Dia pun tanpa banyak bicara, turut mencapai biskut empat segi bergula dan dicicah ke cawan Nescafe 'O' panas Sarjan Kudin...



Menyirap juga la Sarjan Kudin, terpaksa berkongsi pula air cicahan dengan tauke Wong... dah la mulut berbau Tiger sajapun...



KLIK DISINI UNTUK MENGETAHUI MENGENAI VEMMABUILDER



Lima minit kemudian, Latip kembali bersama Manap. Manap nampak terketar-ketar dan memakai baju lengan panjang. Lain macam saja lagaknya. Tapi digagahi juga berlakon normal seperti tiada apa-apa sambil menyapa Pak Maarof. Terkejut juga dia apabila nampak Inspektor Cenohon, Sarjan Kudin dan Tauke Wong ada juga. Ketiga-tiganya sedang mengesat bibir yang dipenuhi gula.



Tanpa membuang masa, Pak Maarof bertanya kepada Manap, “Manap, kau tahu kenapa Inspektor Cenohon ada bersama dengan Tauke Wong juga?”



“Ntah, datang makan biskut kot?”, jawab Manap selamba, masih lagi terketar-ketar.



“Kau tahu ada kambing aku hilang, haa Tauke Wong?”, Pak Maarof mula meninggikan suara. kali ini mengarahkan kepada tauke Wong pula.... Teringat dia masa dalam tentera dulu..... Sekali herdik, pasti kecut perut anak-anak buah dalam pasukannya... Kalau tidak masakan dia mendapat gelaran Maarof Singa...



“Mana gua tahu.... Lu punya kambing, lu sendili jagalah. Bila gua mana beli, gua datang jumpa lu”, balas Tauke Wong sambil menelan air liur. Mungkin ada saki baki biskut bergula masih melekat di tekaknya.



“Aku dengar masa aku ke Kuala Lumpur, tauke datang jumpa Manap ambil aku punya kambing seekor?” tegas Pak Maarof sambil memandang Tauke Wong dan Manap bersilih ganti.



“Saya minta Tauke Wong dan Manap berterus terang dalam hal ni. Kami syak Manap jual kepada Tauke Wong tanpa pengetahuan Pak Maarof. Dan kami syak ada sindeket yang sedang berlaku di sini diketuai oleh Tauke Wong dengan menggunakan Manap. Kami juga difahamkan Manap tidak datang kerja hari ini. Oleh itu pihak kami tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan”, celah Inspektor Cenohon panjang lebar, sambil memegang gari di pinggangnya.



“Tuan, mengikut laporan akhbar, kadar jenayah penternakan semakin menjadi-jadi kebelakangan ini”, sambung Sarjan Kudin cuba membodek pegawainya sambil meniru dialog Gerak Khas.



“Haa betul tu. Mengaku sajalah Tauke Wong, Manap. Kalau kembalikan duit hasil jualan tu, aku pertimbangkan tak panjangkan hal ni dan tarik balik laporan”, kata Pak Maarof.



Suasana hening seketika.... pandangan bersilih ganti antara Manap, Tauke Wong, Pak Maarof dan Inspektor Cenohon.... Latip jangan ceritalah, dari tadi memandang Ramlah sahaja...



KLIK DISINI UNTUK MEMAHAMI MENGENAI EKOLEKSI



Tiba-tiba Tauke Wong memecah kebuntuan....



“Haiyaa Pak Maalop.... lu sudah nyanyuk ka? Itu hali kan gua datang kasi duit sama lu sebelum lu pelgi KL? Bukan ka lu jugak suluh gua latang amik sama Manap itu kambing. Lu sulah lupa ka?” tutur Tauke Wong ikhlas.



“Betul la tu Pak Maarof. Kan ke Pak Maarof yang arahkan saya ambil kambing dari kandang 1 bagi kepada Tauke Wong? Dan hari ini kan Pak Maarof suruh saya tak perlu datang kerja, tapi pergi cari kayu api? Ini kena hujan la yang saya menggigil ni.... sejuk...”, sambung Manap pula membela dirinya....



“Eh ye ke? Aku lupa la... seronok timang cucu baru sampai aku lupa. Kejap aku tengok diari aku..... laaa betul la... aku jual kat Tauke Wong... lupa pula aku nak bagitau Latip..... isshhh.... errr Inspektor, nak biskut bergula lagi?”, gagap Pak Maarof kemaluan....



Dan malam itu, seluruh kampung mendengar leteran Mak Munah “dah tua....... bla..bla..bla..... nyanyuk........ pot pet...pot pet..... buat malu je......... bla...bla...bla....... tak usul periksa.......... mana nak letak muka kat Manap dan Tauke Wong... bla bla bla.....habis biskut aku....”


DAN DUNIA JONI TERUS BERSAMBUNG...............



Berjayakah???

Aku tengok kat bahagian jumlah posting tahun ni, sebelum posting aku yang ini ada 86 posting.... maknanya lagi 14 posting, cukup 100 posting untuk tahun ini sahaja...

Kalau nak ikutkan, memang aku mampu mencapai 100 posting untuk tahun ni... aku gunakan sahaja Dunia Joni yang telah siap aku karang sampai episod 28 tu... hehehhe... sekarang dah episod 9.... post sampai episod 22 cukuplah... campur dengan posting yang ini, tercapai 100 posting!!!

Kalau tanya Fulim, sure dia setuju aku post sampai episod 22 sekaligus Dunia Joni... Dia kan suka kumpul baca 2-3 episod sekali, so kalau aku post sampai episod 22, mahu tidur senyum mamat tuh!!! Tapi maaflah Encik Fulim, Dunia Joni akan keluar apabila tiba masanya.... Kalau nak baca banyak2, baik hang datang baca kat laptop aku ajee.... hahahahaha

Oklah, aku mencabar diri sendiri untuk mencapai 100 posting bagi tahun ini.... dengan kesibukan dan banyak urusan yang ada menjelang 26 Disember, akan aku cuba juga:-)

Berjayakah???

Sunday, December 14, 2008

Kena Lagi.... Aduhhhh......

Sakit perut ada pelbagai jenis rasanya... ada yang sakit perut sekadar nak melepaskan 'hajat', ada sakit perut yang membawa kepada 'pertarungan' di dalam toilet dan tidak dinafikan ada sakit perut yang boleh membawa maut.... (minta dijauhkan jenis ini)

Aduhhh.... pagi tadi kira-kira jam 3 pagi, aku terjaga dari tidur kerana rasa perut memulas dan sakit... senak orang Kedah kata... apa lagi dengan malas-malas dalam mengantuk tu, masuk toilet.... Masya Allah... ingat sekejap saja dah nak 'selesai' urusan tu... rupanya sakit perut yang setakat ni paling abadi aku pernah kena, sekali lagi menyerang aku.... last aku kena jenis ni (rasanya yang 1st) tahun 2006...

Sekarang aku nak cerita sikit sakit-sakit perut yang pernah aku kena yang masih aku ingat, serta tahapnya pada pendapat aku.... tahap 1 - 10 (10 paling teruk):

a. Tahun 1997 - lokasi Kolej Guthrie UUM - penyebab : melantak Durian bersama Ponak dan Pahang di Kampung Darat.... Makan durian tepi gerai tu juga, suruh pakcik tu buka, dan makan durian kat situ juga..... Hasilnya: cirit-birit disertai muntah selama 3 hari.... sampai boleh tidur di dalam toilet hostel..... TAHAP: 7

b. Tahun 2004 - lokasi Kelumpuk Sunding Malam 'B', Ampang Ulu Kelang - penyebab: tak ingat... Hasilnya: cirit-birit selama 3 hari juga, 2 kali ke klinik, kali kedua cuma memakai kain pelikat dan terpaksa alas plastik di seat penumpang kereta Kelisa girlfriend aku (sekarang dah tunang) minta tolong dia hantar ke klinik... azabnya sampai terpaksa minum air paip dan bawa 100PLUSS ke dalam toilet semasa 'pertarungan' penuh sengketa tu..... TAHAP: 7.5

c. Tahun 2006 - lokasi Putri Apartment, Setiawangsa - penyebab: juga tak pasti.... Hasilnya: terjaga lebih kurang 2 pagi... seperti biasa dengan rasa menyampah pergi toilet dan membuat cubaan menyelesaikan masalah tu.... rupanya... Tuhan Maha Kaya, bertarung selama hampir 2 jam, sampai aku meraung sorang-sorang dalam toilet, peluh satu badan, kebas kaki dan tangan, hilang segala tenaga barulah 'dia' nak keluar... azabnya... masa tu terbayang satu persatu orang yang disayangi... 'kenakalan' dan 'dosa-dosa' yang pernah buat.... sampai aku rasakan kalau inilah masanya nyawa aku akan di ambil, inilah masanya... mati dalam toilet... air paip jangan cerita la berapa gelen aku telan sebab haus dan hilang banyak tenaga..... meraung pun semua budak rumah tak dengar... kalau depa terjaga, mahu saja aku minta tolong hantar hospital.... insaf segala macam datang masa tu.... taubat tak nak buat itu, tak nak buat ini lagi..... aku cerita dengan Pit, dia kata angin pasang... tak tau la betul ke tak..... TAHAP: 10

d. Tahun 2008 - malam tadi - penyebab: mungkin nasi goreng kampung yang aku dinner malam tu, atau melantak bersama Joe, Fulim dan Bakaq di KJ 24 jam sebelumnya.... Hasilnya: kejadian dan keadaan hampir sama seperti kejadian tahun 2006, cuma kali ini bangun jam 3 pagi dan bertarung cuma 1 jam 30 minit.... air paip juga agak kurang diminum (sebab rasa tak larat nak capai dan pusing kepala paip).... insaf, taubat dan sebagainya kembali bermain di fikiran...mujur ada ubat cirit-birit balance bulan lepas (yang tahap biasa-biasa saja), aku telan dulu.... pagi tadi terus ke klinik dan ambil ubat yang baru.... TAHAP: 9.5 (sebab dah ada pengalaman seperti c)

Selain daripada empat kejadian di atas, ada lagi kejadian sakit perut dan cirit birit yang aku kena, tapi tahap di bawah 5 sahaja...

Bagi dua kejadian terakhir (c dan d), memang pelik sebab aku AMAT rasa nak keluar dah... tapi 'dia' macam tak jumpa jalan keluar... tu yang bertarung sangat sampai hilang segala tenaga.... bukannya sembelit sebab kalau sembelit 'dia'akan keras, tapi ini cirit birit... seperti air paip bertekanan tinggi bila dia berjaya jumpa jalan keluar tuh....

Kejadian seperti ini sebenarnya mungkin amaran dari Allah sebenarnya bagi aku.... supaya aku tidak leka dalam mentaati suruhanNya...

Apapun aku nak minta maaf kepada Asaq & Faizah sebab tak dapat nak memenuhi undangan lunch kat rumah hangpa hari ini...

Semoga kesakitan dan ujian, aku beroleh ketenangan dan tidak alpa.... dan mungkin yang penting: JAGA MAKAN

Hehehehehe teringat pula aku kepada Fulim.... last year kot, dia pun kena attack, pastu nak pi klinik, kereta pula kena block kat parking... ceritanya terpaksalah dia dengan saki baki kudrat yang tinggal, menolak kereta yang block tu sorang-sorang (handbrake memang tak tarik) untuk ke klinik...

Dan pastinya, bila aku cerita kat dia aku kena malam tadi, SURE dia akan ketawa juga dalam simpati....

Hahahahaha

Wednesday, December 10, 2008

DUNIA JONI - EPISOD 9

EPISOD PENGENALAN
EPISOD 2
EPISOD 3
EPISOD 4
EPISOD 5
EPISOD 6
EPISOD 7
EPISOD 8


EPISOD 9

Kini telah masuk malam kelima Pak Maarof ke Kuala Lumpur. Sejak pemergian Pak Maarof, tiada apa yang menarik kecuali kes kehilangan Felix. Albert pula seperti biasa suka mengganggu dan menimbulkan kemarahan Joni, sama ada secara fizikal mahupun fantasi. Latip yang mula-mula menyedari kehilangan seekor kambing dari pintu 1, rumah pakcik John, bapa Felix..... Kemanakah Felix???

Sejak hari itu juga Tauke Wong tidak datang. Mungkin tiada urusan kerana Pak Maarof tiada, Joni tidak pasti. Tapi mengingatkan kembali kes kehilangan Felix itu, mahu sahaja Joni beritahu Latip bahawa dia rasa Manap dan Tauke Wong yang hilangkan Felix. Joni nampak Manap berbual dengan Tauke Wong sambil menuding ke arah Felix. Joni tahu itu pasti ada kaitan dengan kehilangan Felix. Tapi apakan daya, Joni tidak mampu bercakap untuk memberitahu Latip. Apatah lagi untuk menulis surat layang. Joni tak mampu.

Joni sedar dia cuma seekor kambing. Kambing tiada tangan untuk memegang pensil atau pen.... itulah kelemahah paling ketara yang menyebabkan kambing tidak boleh menulis.... kalau kambing ada tangan, pasti Joni sudah menulis kepada Latip tentang teori siasatannya.... Sebab kesemuanya kakilah, tak dapat nak menulis.... fikir Joni di dalam benaknya itu....... Lama-kelamaan Joni pun tertidur begitu sahaja.......................

IKLAN - HOW TO STOP SMOKING FOREVER - eBook

Tanpa mendengar suara nyaring Samat, Joni terjaga akibat silauan lampu yang menyuluh tepat ke matanya. Marah juga Joni kerana tidurnya terganggu akibat silauan lampu yang entah dari mana datangnya. Biasanya dia terjaga kerana salakan Samat, pagi ini lain pula... sebab mata disuluh lampu.

Joni membuka mata seluas-luasnya. Rupanya bukan dia sahaja yang terkena silauan lampu, banyak lagi kaumnya yang terbangun. Joni tak pasti sama ada mereka juga terbangun kerana silauan lampu, atau mereka memang tak tidur dari malam tadi.... Maklumlah, seperti asrama pelajar Universiti, mana ada istilah malam bagi para kambing... selagi boleh bersembang, selagi boleh layan VCD, mana nak tidur... Entahlah.... apa nak jadi dengan kambing-kambing ni, Joni tak tahulah.... kadang-kadang rimas juga.... sudahlah tak mandi, boleh pula lepak lama-lama.... hishhhh....

Sementelah itu Joni terdengar suara garau Pak Maarof dan suara leter Mak Munah. Rupanya Pak Maarof telah pulang. Ramlah juga ada. Lampu yang menyilaukan tadi rupanya lampu teksi yang membawa Pak Maarof pulang. Alah teksi, kan Joni dah tahu apa itu teksi, bas je belum tahu... Hebat Joni ni kan... dah kenal teksi... pasti Sarah kagum! Pasti Albert makin dengki sebab Albert bukan tahu apa itu teksi... Buli kambing kanak-kanak seperti Joni, Albert tahulah...

Entah mengapa, Joni rasa gembira dengan kepulangan Pak Maarof, Mak Munah dan Ramlah. Bukan Latip dan Manap tidak menjaga Joni dan kaumnya dengan baik. Tapi entahlah, rasa lebih selamat dengan adanya Pak Maarof. Lebih selesa, lebih apa-apalah, susah Joni nak terangkan, tapi memang best Pak Maarof dah balik. Kalau diberi peluang, mahu dia berlari dan memeluk Ramlah... Opss... bukan... memeluk Pak Maarof... Tapi apakan daya, Pak Maarof sudah menjadi milik Mak Munah.... tapi kalau dapat peluk anak gadis Pak Maarof tu best juga kan? Sah-sah belum cukup umur aku dah jadi lauk kenduri... angan Joni keseekoran (keseorangan).

Mahu sahaja Joni melompat keluar dan beritahu Pak Maarof, Joni gembira Pak Maarof dah balik. Joni rindukan Pak Maarof. Mahu sahaja dia peluk Pak Maarof. Dicium-cium pipi berjambang Pak Maarof itu. Tapi terbayangkan dia pasti kena luku kepala dengan Pak Maarof, dibatalkan sahaja niat itu. Sakit kalau kena pengangan cincin besar Pak Maarof tu. Mau bengong sehari kalau kena. Ishh... taknak lah... Kalau kena, lapan tahun Albert pasti gelak....

IKLAN - vemmabuilder

Sebelah siangnya, rutin Joni menjadi ceria. Pak Maarof ada bersama. Latip pun pasti suka, tak perlu ke kedai membeli sarapan lagi. Tapi yang lebih Latip suka, Ramlah kekasih hatinya sudah kembali. Tersenyum riang sahaja nampak Latip. Joni pun tidak bermain jauh sangat hari ini. Dia berpusing-pusing sahaja di sekitar Pak Maarof, Latip dan Ramlah. Manap ke mana ntah, dari awal lagi tak nampak kelibatnya. Tak suka kot Pak Maarof balik.

Tiba-tiba Joni terdengar Latip beritahu Pak Maarof, “Ayah... eh silap...... Pak Maarof, saya rasa Manap jual seekor kambing kepada Tauke Wong. Seekor dari kandang nombor 1 hilang selepas Pak Maarof pergi KL”.

Bukan KL la... Pak Maarof pergi Kuala Lumpur, marah Joni di dalam hati. Tetapi marahnya hilang kerana dia kagum Latip tahu Manap yang sebabkan Felix hilang. Tak sabar Joni nak tahu apa kesudahan nasib Manap, pemuda bertubuh kurus tinggi dan berambut kerinting yang suka senyum menyeringai menampakkan gigi rongaknya itu.

IKLAN - eKoleksi - Info Ilmu dan Pendapatan Anda

Petang itu, Joni nampak Inspektor Cenohon, pegawai Polis daerah itu datang ke rumah Pak Maarof, diiringi Sarjan Kudin. Joni tahu, ianya pasti ada kaitan dengan apa yang Latip adukan kepada Pak Maarof tentang Manap dan Tauke Wong mengenai kehilangan Felix tempoh hari.... tunggulah nasib kau Manap.... Tunggulah nasib kau di tangan Inspektor Cenohon!!!!

Bersambung......... jangan marah..... hehehehehe

Tuesday, December 9, 2008

Tanah Runtuh Bukit Antarabangsa, Korban & Aidil Adha

Janos ingin mengucapkan takziah dan simpati kepada semua yang terlibat dalam bencana tanah runtuh di Taman Bukit Mewah, Bukit Antarabangsa. Kejadian yang mengorbankan 4 nyawa ini serta melibatkan kerugian berjuta ringgit merupakan satu malapetaka dan bencana yang seharusnya dijadikan pengajaran kepada kita semua.

Akhbar hari Ahad (7 Disember 2008) memaparkan pelbagai berita dan gambar mengenai kejadian ini, yang berlaku pada pagi Sabtu, 6 Disember iaitu dua hari sebelum umat Islam menyambut Aidil Adha.

Kejadian pagi itu juga bukanlah kali yang pertama di kawasan ini, kerana hampir 10 kejadian seumpama dilaporkan sejak 1985 lagi. Dan tentunya kejadian yang paling menggemparkan ialah Blok A Highland Tower yang runtuh pada 11 Disember 1993 (mengorbankan 48 nyawa) dan juga kejadian di Taman Hillview pada 20 November 2002 melibatkan banglo kediaman bekas Panglima Angkatan Tentera, Jeneral (B) Tan Sri Ismail Omar (mengorbankan 8 nyawa) – sumber Mingguan Malaysia 7 Disember 08 m/s 5.

Sebenarnya juga, lokasi kejadian hanyalah tidak sampai 5km dari rumah aku di Ukay Perdana. Dan sejak kejadian semalam, pelbagai kenderaan dan jentera pelbagai agensi penyelamat dan pihak berkuasa kelihatan di sekitar laluan masuk dari Ukay Perdana ke Bukit Antarabangsa.

Khabarnya, laluan ke lokasi telah ditutup kepada orang awam.... maka tertangguh sekejap hajat aku nak meninjau-ninjau dan 'menyibuk' di sekitar lokasi kejadian.

8 Disember bersamaan 10 Zulhijah, umat Islam akan menyambut Aidil Adha. Semoga semangat dan pengertian korban dapat kita selami, bukan sahaja akibat pelbagai bencana alam yang semakin kerap sekarang ini, malahan diinsafi sambutan kali ini dan dibawa sepanjang kehidupan seharian...


Aku juga ingin menyatakan sanjungan dan rasa terharu di atas pengorbanan para petugas pasukan penyelamat dan pihak keselamatan yang bertungkus-lumus dalam keadaan cuaca yang hujan dan risiko kejadian runtuhan susulan, tetap menjalankan tugas yang diamanahkan dengan penuh dedikasi dan sabar serta mengorbankan cuti Aidil Adha demi tugas untuk negara.


Rasanya inilah contoh pengorbanan yang patut dicontohi terutamanya mereka yang berkhidmat dengan pasukan keselamatan dan berkait rapat dengan kepentingan awam. Tentunya mereka mengorbankan cuti bersama keluarga di sambutan Aidil Adha ini, demi memastikan tugas dan tanggung jawab terlaksana. Pasti ada rungutan di kalangan petugas namun aku doakan mereka tabah dan terus berkhidmatan. Semoga Allah memberkati usaha mereka.


Apapun, inilah peristiwa yang patut kita renungi pengajarannya.... bagaimana 'kerakusan terhadap alam' (meminjam kata-kata laporan akhbar) boleh menyebabkan manusia kerugian wang ringgit, harta benda dan juga nyawa.... Juga pengertian korban, pastinya kepada para petugas yang mengorbankan banyak masa dan tenaga...


Buat semua, termasuk yang membaca sekarang walaupun tidak terlibat dengan peristiwa di atas, Selamat

Sekian...

Friday, December 5, 2008

DUNIA JONI - EPISOD 8

EPISOD PENGENALAN
EPISOD 2
EPISOD 3
EPISOD 4
EPISOD 5
EPISOD 6
EPISOD 7



EPISOD 8

Malam itu perkampungan kambing Pak Maarof kecoh. Seekor kambing tidak pulang petang tadi. Kecoh betul sepuki kelima-lima keluarga mencari-cari anak mereka. Bapa dan sepuki masing-masing mula mengira ahli keluarga masing-masing. Memastikan cukup bilangan ahli keluarga mereka. Jangan ada yang hilang, jangan ada yang tercicir.

Joni yang telah mula terlelap terpaksa bangun untuk menyertai ‘roll call’ di dalam rumah mereka. Menyumpah juga Joni kerana dia baru nak mula lena, terganggu pula dengan kekecohan ini. Joni yang masih mamai bertanya Bob, sepukunya apa yang berlaku. Bob beritahu ada yang hilang. Lantas Joni teringatkan Sarah. Adakah Sarah yang hilang? Sebab selepas mengelamun semasa Sarah melintasinya pagi tadi, dia tak nampak Sarah lagi.



IKLAN - SIHAT DAN TAMBAH PENDAPATAN

Joni menjeling ke arah rumah nombor 2, fuhh......... lega, dia nampak Sarah sedang berdiri ayu didalam barisan anak gadis pakcik David. Lega Joni. Bukan Sarah yang hilang. Kalau Sarah yang hilang, entah apalah yang akan berlaku kepadanya. Pasti dia amat marahkan Albert yang telah curi-curi masuk dalam lamunan dia pagi tadi sampai terlepas Sarah dari pandanganya.

Teringat Albert, adakah Albert yang hilang itu? Ya, mungkin Albert. Dari pagi lagi dia tak nampak Albert. Albert tak buli dia secara fizikal pun hari ini. Albert tak kelihatan pun. Cuma tadi mengganggu lamunan dia sahaja. Dan sekarang pun Albert telah masuk ke minda Joni kerana telah mula memikirkan pasal Albert, walhal sebelum itu Joni sedang risaukan Sarah. Dan Joni marah lagi kerana Albert masuk lagi ke kotak fikirannya tanpa diundang.



IKLAN - LAYARI www.ebookmelayu.wordpress.com untuk mendapatkan ebook terbaru!!!

Lamunan Joni tentang Sarah, tentang Albert terhenti apabila Bob membisikkan bahawa Felix yang hilang. Felix anak pakcik John. Terus perasaan Joni bercampur. Tak suka kerana bukan Albert yang hilang dan suka juga kerana Albert tak apa-apa. Ntahlah, Joni tahu Albert tu jahat. Tapi Joni tidak pernah sekali-kali mendoakan yang tidak baik terhadap Albert. Malah kepada seluruh masyarakat mereka pun Joni mengharapkan yang baik-baik sahaja. Joni tak suka keganasan atau musibah menimpa perkampungan mereka.

Joni selalu berdoa agar mereka hidup aman damai, bersatu padu dan saling membantu. Bak kata Dr. Padila Kamsin, jiran sepakat membawa berkat dan berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Diluah mati emak, ditelan mati bapa... opsss Joni sedar, kata-kata terakhir itu tiada kena-mengena dengan hal Felix ni... Ya Felix hilang.... itu lagi penting daripada ingat Dr. Padila Kamsin!

Tapi ke mana pergi Felix? Teringat pula Joni kejadian pagi tadi selepas Pak Maarof berangkat ke Kuala Lumpur menaiki teksi. Joni sudah tahu itu namanya teksi. Nanti Joni hendak tengok pula bagaimana rupa bas. Ishh.......... Joni ni, melalut lagi la tu, dari Felix dah sampai ke bas pulak. Joni senyum sendiri teringat lamunannya itu.

Ya, pagi tadi selepas Pak Maarof pergi, Tauke Wong datang. Tauke Wong berbual dengan Manap sambil Manap menunjuk-nunjuk ke arah Felix. Ketika itu Latip pergi beli sarapan kerana Ramlah ikut Pak Maarof ke Kuala Lumpur dan Latip terpaksa beli sarapan sendiri. Maklumlah, takkan pula Ramlah nak hantar sarapan dari Kuala Lumpur pula? Jauh Kuala Lumpur tu.... Pak Maarof ke Kuala Lumpur untuk melihat anak Saida yang juga cucu baru Pak Maarof dan Mak Munah. Pak Maarof, Mak Munah dan Ramlah pergi menaiki teksi ke stesen bas. Joni dah tahu apa itu teksi tapi belum tapi apa itu bas. Mack bapa Joni beitahu Kuala Lumpur itu jauh, Pak Maarof tak larat nak memandu.



IKLAN - PELUANG MENAMBAH PENDAPATAN DENGAN eKoleksi

Arghhhh Joni melalut lagi.... kerap benar mengelamun sekarang ni. Tapi Joni pasti, kehilangan Felix pasti ada kaitan dengan Tauke Wong, lori kecilnya juga ada kaitan, Manap juga.............. Pak Maarof ke Kuala Lumpur tengok cucu.............. teksi................ Latip beli sarapan sendiri................. Manap gembira................... Ramlah ikut Pak Maarof................... Saida dapat anak kedua................. itu namanya teksi tapi bas belum tahu.................. Felix.................. Manap.................... Bob................. Tauke Wong................ Sarah.................... Albert................ Felix................. Manap.............. Latip................. Pak Maarof.................. cucu............... Kuala Lumpur............. Jauh............ Mack.............. Felix hilang...............

Dan Joni pun tertidur di dalam lamunannya itu................

Friday, November 28, 2008

Di Sebalik Tabir - Dunia Joni

Ramai bertanya atau berkata kepada aku,

"Mana dapat idea buat cerita Joni?"

"How u can remember all the character? I'm impressed!"

"Hang karang sendiri atau cilok dari mana-mana cerita ni?"

dan banyak lagi lah feed back...

Jawapan aku:

Terima kasih sebab baca blog aku.... Dunia Joni adalah idea dan imaginasi aku sendiri.... Nama-nama watak pula, apa sahaja yang terlintas di fikiran pada masa tu, aku layan sahaja dan aku tak nafikan ada nama yang aku gunakan adalah nama dari filem, drama atau selebriti yang sengaja aku guna nama itu, namun bukan berhasrat untuk menghina mereka, ianya hanyalah kebetulan....

Apa yang penting, aku rasa aku mempunyai komitmen dan tanggung jawab kepada reader yang dah ikut Dunia Joni, so aku kena buat yang terbaik.

Aku juga amat menghargai teguran kalau ada yang tersilap atau apa sajalah baik atau tidak dalam Dunia Joni. Juga aku nak tekankan bahawa watak-watak dalam Dunia Joni adalah rekaan semata-mata, tiada niat untuk memalukan mana-mana pihak melainkan sebagai hiburan semata-mata.

Jangan lupa terus nantikan Dunia Joni... banyak elemen kejutan dan suspen akan menyusul...

Terima kasih juga kepada sahabat-sahabat yang meletakkan link blog ini di dalam blog kalian, semuanya kerana Dunia Joni...

p/s: Dunia Joni adalah hak ekslusif blog ini. menyiar semula tanpa kebenaran dari pemilik blog ini adalah di larang. Hanya pautan link sahaja dibenarkan.

Wednesday, November 26, 2008

DUNIA JONI - EPISOD 7

EPISOD PENGENALAN
EPISOD 2
EPISOD 3
EPISOD 4
EPISOD 5
EPISOD 6


EPISOD 7

Pagi seperti biasa Joni tersedar dari tidurnya apabila Samat menjalankan rutin hariannya. Hari ini juga Joni tahu Pak Maarof akan ke Kuala Lumpur melawat anak sulungnya, Saida yang melahirkan anak kedua. Semalam Joni terdengar perbualan antara Pak Maarof dengan Manap dan Latip. Dan Joni nampak Latip agak murung kerana Ramlah, kekasih hatinya akan turut serta dengan kedua ibu bapanya, Pak Maarof dan Mak Munah ke Kuala Lumpur. Tak dapat la dia hendak bermesran-mesraan dengan Ramlah.

Setahu Joni, Pak Maarof mempunyai tiga orang anak. Yang pertama Saida diikuti Amran dan ketiga Ramlah. Saida berusia 28 tahun, Amran 24 tahun dan Ramlah baru 18 tahun. Beberapa bulan lalu Joni nampak teruk Ramlah kena leter dengan kakak dan abangnya kerana gagal dalam peperiksaan SPM. Joni pun tak tahu apa itu peperiksaan SPM.

Entahlah, Joni tak pasti, tapi Joni nampak Pak Maarof dan Mak Munah tak marah pun Ramlah gagal. Kata mereka boleh juga tolong-tolong mereka di kampung. Jadi Joni pun buat kesimpulan, peperiksaan SPM ialah penentu kepada manusia sama ada mereka akan membantu ibu bapa di rumah atau tidak. Kalau lulus, anak-anak tidak perlu ada di rumah, tetapi cukup sekadar menghantar wang setiap bulan. Mungkin itu la kot tujuan peperiksaan SPM pada fikiran Joni.


IKLAN - VEMMATM HEALTHY SUPERJUICE AND MAKE MONEY YOURSELF!!!


Pagi itu sebelum pintu rumah Joni dibuka, Joni nampak sebuah kereta yang mempunyai lambang di atasnya datang mengambil Pak Maarof, Mak Munah dan Ramlah. Selepas itu mereka pun berlalu pergi. Mack memberitahu Joni, itulah teksi. Pak Maarof menaiki teksi ke stesen bas untuk ke Kuala Lumpur. Kuala Lumpur tu jauh. Pak Maarof tak larat nak memandu Proton Saganya itu, sebab itu kena naik bas. Jauh Kuala Lumpur tu. Eleh bapa ni, macamlah dia pernah pergi Kuala Lumpur yang tahu sangat jauhnya tu, getus Joni di dalam hatinya. Entahlah macam mana rupa bas pun Joni tak tahu. Teksi pun dia baru kenal. Dan Kuala Lumpur itu tempat apa pun dia tak tahu.

Selepas Pak Maarof pergi, Latip dan Manap datang membuka pintu rumah Mack dan keluarga lainnya. Lain pulak rasanya bagi Joni tanpa Pak Maarof. Bukan dia tak sukakan Latip dan Manap, tapi entahlah, Joni rasa ada sesuatu yang akan berlaku sebab kira-kira sejam selepas Pak Maarof pergi, ketika Latip ke kedai membeli sarapan, Joni nampak Tauke Wong datang dengan lori kecilnya itu. Entah apa yang dibualkan dengan Manap, Joni tak pasti, tetapi dia nampak Manap menunjuk-nunjuk ke arah Felix, anak pakcik John.

Selepas itu apa yang berlaku Joni tak pasti kerana dia nampak Sarah melintas di hadapannya. Oh, Sarah kau cukup cantik, comel seperti selalu. Mahu saja aku mengajak kau menonton wayang gambar cerita Sivaji The Boss di pawagam hari ini. Tapi apakan daya, kita ni kambing. Kita tengok cerita hantu si Albert sudahlah. Sebut pasal Albert, sepanjang pagi ini tak nampak lagi kelibat Albert. Mana entah mamat jahat tu. Tak kacau aku ke hari ni? Joni bercakap seekor diri, mengenangkan musuhnya si Albert tu.

Sedar tak sedar, Sarah telah jauh dari pandangannya. Joni jadi geram seekor diri. Tak guna punya Albert, betapa jahatnya engkau, aku tengah mengelamun tengok Sarah pun kau boleh masuk campur dalam lamunan aku, sampai aku terlupa Sarah dan teringatkan kau saja. Benci Albert. Ilmu bulian apalah yang dia pakai sampai Joni terganggu minda dan fikiran. Nak jiwang-jiwang pun kena buli dengan Albert si Joni ni.

Teringat semula Joni tentang Tauke Wong tadi. Sudah balik rupanya apek tua itu. Mungkin dia tak tahu Pak Maarof ke Kuala Lumpur lalu pulang sahaja selepas diberitahu Manap. Latip pun sudah balik dari beli sarapan dan sedang makan dengan Manap. Manap nampak bersemangat pula, tak seperti sebelum Pak Maarof berangkat tadi. Mungkin Manap gembira kerana Latip terpaksa bersarapan dengannya, kalau tak asyik Manap makan seorang diri sahaja kerana pasti Ramlah akan menemani Latip. Mungkin sebab itu Manap gembira, fikir Joni...........

Bersambung.......

DUNIA JONI - EPISOD 6

EPISOD PENGENALAN
EPISOD 2
EPISOD 3
EPISOD 4
EPISOD 5

EPISOD 6

Albert memang berdendam dengan Joni. Albert benci tengok Joni berbaik-baik dengan Sarah. Albert tak suka tengok Sarah juga sukakan Joni. Albert tahu pasti mereka berdua sedang bercinta. Albert pasti mereka merancang untuk hidup bersama apabila sampai masanya kelak.

Tapi Albert sukakan Sarah. Albert mahu Sarah menjadi miliknya. Albert tak rela melihat Sarah terlepas ke kaki kambing lain. Albert mahukan Sarah. Albert rasa dia lebih berhak untuk mendapatkan Sarah. Dia lebih tua, dia lebih tegap maka dia yakin dia lebih layak. Dia lebih dahulu melihat kelahiran Sarah. Apa ada pada Joni? Kambing kecil yang lahir sama tahun dengan Sarah itu? Albert masih ingat, ketika Sarah lahir, dia amat gembira kerana yakin generasi Mugabe pasti akan ada pewarisnya.

Sejak Sarah pandai berjalan, Albert telah mula mahu berkawan dengan Sarah. Tapi Sarah jarang mempedulikannya. Albert jadi marah. Mengapa Sarah lebih suka berkawan dengan Mona, anak kambing betina yang gempal itu? Kan lebih manis kalau berdamping dengannya? Anak kambing jantan yang tegap, gagah dan menawan. Anak kambing dari baka baik-baik dari Afrika. Pasti akan melahirkan anak-anak yang cerdas, tegap dan bermutu kualiti dagingnya.

Tapi Sarah tetap tak pedulikan Albert malah mula berjinak-jinak nak berkawan dengan Joni. Benci Albert melihatnya. Sebab itu Albert selalu buli Joni. Biar Sarah tahu Joni tidak sekuat mana. Biar Sarah nampak Joni lemah. Biar Sarah mula tak sukakan Joni.

Namun apakan daya, makin kuat Albert buli Joni, makin sayang pula Sarah kepada Joni. Itu yang Albert tak faham. Mengapa Sarah pilih Joni yang lembik itu? Hishh... menyampah Albert tengok Sarah menggoyang-goyangkan ekor tiap kali Joni melintas. Rasa hendak diterkam-terkam saja Sarah. mahu ditendang-tendang Joni biar mampus. Sebab itu Albert pernah tolak Joni masuk sungai. Padan muka Joni. Semua gelakkan Joni. Sarah pun gelakkan Joni. Padan muka Joni... hahahaha gelak jahat Albert.

Tapi yang lebih menyakitkan hati Albert, dia pasti dia tak akan dapat memiliki Sarah. Dia tahu dia tak layak memenangi hati Sarah. Dia tahu dia bukan untuk Sarah dan Sarah bukan untuknya. Harapan untuk bersama Sarah, hanyalah mimpi. Albert benci keadaan ini. Mengapa takdirnya begini. Dia amat berdendam dengan semua. Dia mahu memiliki Sarah, namun hajat besarnya pasti terhalang. Niat hatinya pasti terbantut. Nafsu kambingnya pasti tidak akan tertunai.

Semuanya gara-gara amaran bapanya, Mugabe. Semasa Sarah sudah berusia 6 bulan dan mula menjadi perhatian anak kambing jantan untuk di ‘booking’, bapanya memberikan amaran bahawa dia tidak boleh memiliki Sarah. Albert tak boleh berkahwin dengan Sarah. Sarah bukan diciptakan untuknya.

Albert jadi bingung. Mengapa bapanya menghalang? Mengapa bapanya tidak suka dia ingin membuktikan kejantanannya? Mengapa dia tidak boleh berkahwin dengan Sarah? Sedangkan Sarah amat comel, cantik, manja dan memenuhi ciri-ciri idamannya. Tidakkah bapanya inginkan cucu yang baik dan tegap sepertinya kelak? Albert amat marah kerana bapanya tidak memberikan jawapan yang kukuh, sekadar berkata “sampai masanya, papa akan beritahu Albert”.

Sejak itu Albert amat gelisah. Mengapa bapanya menghalang? Sedangkan dia dan Sarah adalah sekupu, boleh kahwin. Ibunya Lucy, bapanya Mugabe. Ibu Sarah Tina, bapanya David. Tiada sangkut paut. Tiada pertalian darah. Tidak melanggar adat kambing.

Dan semenjak itu juga, Albert berazam kalau dia tidak dapat memiliki Sarah, kambing mana jua tak akan mampu memiliki Sarah. Dan niat Joni itu pasti akan Albert gagalkan, apa cara sekalipun, baik atau jahat.....

Hahahahahahaha dan Albert terus gelak jahat memikirkan apa kaedah untuk buli Joni esok....

Thursday, November 20, 2008

DUNIA JONI - EPISOD 5

EPISOD PENGENALAN
EPISOD 2
EPISOD 3
EPISOD 4

EPISOD 5

Sarah dan Mona ialah kawan baik. Walaupun Mona setahun lebih tua dari Sarah, Mona senang berkawan dengan Sarah. Walaupun Mona lebih gempal dari Sarah, Sarah juga suka berkawan dengan Mona. Memang Mona tahu Sarah lebih comel, tapi Mona tak malu berkawan dengan Sarah, asalkan Sarah ikhlas dalam persahabatan mereka. Mereka sering bersama apabila rutin harian di siang hari. Malam mereka tidak pernah bertemu kerana Sarah di pintu 2, sedangkan Mona di pintu 5. Jauh....

Peluang ini sentiasa Joni gunakan kerana Mona ialah sepupu Joni. Joni amat suka apabila Sarah berkawan rapat dengan Mona. Joni amat gembira setiap kali Mona bercerita tentang Sarah, sedangkan bila Sarah bercerita pasal Mona, Joni buat layan tak layan saja. Tapi Joni konon-konon layan juga, takut juga Sarah merajuk kalau dia tahu Joni malas mendengar pasal Mona.

Monalah sepupu paling best bagi Joni. Maklumlah, hanya itu sahaja sepupu yang Joni ada. Mona pernah beritahu mereka sebenarnya ada seekor lagi sepupu. Tetapi telah mati kerana terminum racun rumpai yang Manap tumpahkan. Joni tak peduli itu. Yang Joni tahu Mona sahaja sepupu Joni.

Mona selalu bercerita perihal Sarah. Hari ini Sarah makan kat mana, hari ini Sarah buat apa, semua Mona cerita kepada Joni. Ini buatkan Joni rasa selalu dekat dengan Mona. Maklumlah, ada masa Joni terpaksa bermain dengan sepuku dan sekupu jantan yang lain. Joni tak nak diejek hanya berkepit dengan Sarah saja. Kadang-kadang Joni perlu juga belajar menjadi kambing jantan sejati.

Sarah pun tak kisah kalau Joni selalu bermain dengan sepuku dan sekupunya. Sarah rela, asalkan Joni pandai jaga diri. Sarah tahu Joni akan jadi jantan yang gagah. Cuma kadang-kadang Sarah simpati melihat Joni dibuli Albert. Sarah pun tahu Albert anak pakcik Mugabe tu selalu buli Joni. Apa salah Joni, Sarah pun tak pasti. Kadang-kadang Sarah risau takut Joni tercedera akibat dibuli Albert. Sarah pun kadang-kadang menyampah melihat Albert yang perasan gagah tu. Macamlah hensem sangat. Hensem lagi Joni. Albert apa ada... harap badan saja tegap, tapi perangai menyakitkan hati!

Sarah sayangkan Joni. Sarah juga tahu mereka adalah sekupu dan dibenarkan berkahwin. Cuma masanya belum tiba lagi. Sarah tahu, dalam masyarakat mereka, si jantan akan mampu berkahwin apabila beusia 5 tahun. Kadang-kadang Sarah rasakan lagi empat tahun itu terlalu lama. Tapi apakan daya, Sarah hanya mampu bersabar. Hari yang diidamkan pasti menjelma. Hari mereka berdua akan bersedia menjadi pasangan yang bahagia.

Sarah sudah terbayang dia akan menjadi isteri pertama Joni. Sarah pasti. Siapa dikalangan sekupu yang menjadi isteri berikutnya Sarah tidak kisah. Berapa banyak isteri Joni kelak pun Sarah tak kisah. Sarah tahu Joni mampu. Sarah tahu Joni pasti akan bersedia. Sarah tak akan cemburu. Buang masa sahaja kalau cemburu. Sarah tak mahu Joni nampak lembek kerana hanya ada seekor isteri.

Sarah cuma berharap Joni pandai jaga diri. Sarah tak mahu kehilangan Joni. Sarah selalu bercerita kepada Mona pasal Joni. Mona pun tahu Sarah sukakan Joni. Mona pun tahu Sarah tidak bertepuk sebelah kaki. Tepukan Sarah sudah lama Joni sambut. Mona pun selalu berdoa agar sepupunya si Joni tu dapat juga berkahwin dengan Sarah. Sarah kawan baiknya itu.

Joni hendak jadi macam Latip. Setianya Latip menunggu Ramlah anak bongsu Pak Maarof pasti membuahkan hasil. Sebab Joni tahu Latip setia, Ramlah juga setia menunggu Manap. Joni selalu nampak Latip senyum-senyum kepada Ramlah dan Ramlah membalas senyuman itu. Kadang-kadang kalau Pak Maarof tiada, Joni dengar Latip ucapkan “terima kasih sayang” kepada Ramlah ketika anak gadis Pak Maarof itu menghantar makanan, sedangkan perilaku antara Latip dan Ramlah itu, tidak pernah Joni nampak Manap lakukan terhadap Ramlah, dan Joni juga tak nampak Ramlah pernah pedulikan Manap sepertimana Ramlah beri perhatian kepada Latip.

Joni pasti, Latip dan Ramlah sedang bercinta. Mereka sukakan satu sama lain sebagaimana Joni cintakan Sarah dan bagaimana Sarah cintakannya.

Tuesday, November 18, 2008

DUNIA JONI - EPISOD 4

EPISOD PENGENALAN
EPISOD 2
EPISOD 3

EPISOD 4

Mona yang berusia dua tahun ialah sepupu Joni. Dalam dunia perkambingan sepupu dikira seandainya lahir daripada ibu yang sama tetapi berlainan bapa. Ibu Joni, Janet berkahwin dengan Mack bapa Joni. Janet isteri keempat Mack dan melahirkan Joni. Janet juga isteri kedua pakcik Bentley dan melahirkan Mona. Mujurlah Janet telah berkorban untuk nusa dan bangsa tahun lepas, kalau tidak, pasti banyak lagi sepupu Joni.

Manakala Joni dan Bob ialah sepuku. Sepuku maksudnya bapa yang sama tapi berlainan ibu. Maknanya Joni mempunyai 37 sepuku, iaitu anak-anak Mack dari kesemua isterinya. Kalau manusia, Joni tahu mereka dipanggil adik-beradik. Joni tiada sepakat, iaitu anak daripada ibu dan bapa yang sama. Sebenarnya susah bagi kambing untuk ada sepakat, melainkan anak dari isteri pertama. Isteri pertama biasanya tidak bermesra dengan bapa lain dan mampu menjana sehingga 28 anak.

Berbeza dengan sekupu. Sekupu ialah anak kambing yang sebaya umurnya sebelum mencapai usia lima tahun yang lahir dari bapa dan ibu yang sama sekali tidak sama. Joni dan Albert adalah sekupu. Albert? Joni benci Albert. Setiap kali disebut nama itu, menyirap darah Joni. Tak suka Albert. Albert selalu buli Joni. Benci! Benci!

Jadi dalam hidup Joni ada SEPUPU, SEPUKU, SEPAKAT dan SEKUPU. Kalau yang terbang ada sayap yang Joni nampak semasa keluar dari rumah setiap hari tu kupu-kupu. Itu lain. Ianya bukan dalam keluarga kambing. Kambing mana boleh terbang. Kambing berjalan sahaja. Kadang melompat. Tak boleh, kupu-kupu bukan dalam kategori Joni. Jangan sekali-kali samakan Joni dengan kupu-kupu! Faham?

Ada satu lagi istilah yang Joni tahu. Mack pernah memanggil semua isterinya dengan panggilan ini. Bagi pemahaman Joni, inilah istilah bagi isteri-isteri bagi seekor bapa dalam satu rumah yang sama. Joni pasti ini. Tidak salah lagi. Joni sudah tahu apa itu sepupu. Joni juga tahu sepuku, sepakat dan sekupu. Joni ada 5 lagi ibu tiri setelah kehilangan ibu kandungnya, Janet tahun lepas. Joni tahu mereka adalah dalam kategori yang sama bagi Mack. Mereka ialah sepuki.

Kadang-kadang Joni terdengar bapanya berbual dengan pakcik John mengatakan pakcik David dan pakcik Mugabe tu SEKAPAL. Joni tanya bapanya sekapal tu apa? Mack beritahu agak panjang lebar, susah Joni nak faham. Yang Joni ingat, bapanya beritahu pakcik David tu baka India, manakala pakcik Mugabe baka Afrika. Maka mereka sekapal! Tak faham Joni, tapi yang Joni tahu, pakcik David juga berkulit gelap seperti pakcik Mugabe.

Joni masih ingat, bapanya pernah beritahu dalam masyarakat mereka, hanya sekupu dibenarkan berkahwin. Selain daripada itu tak boleh kahwin kerana ada pertalian darah. Ada pertalian kekeluargaan kata Mack. Joni faham itu. Joni sentiasa ingat. Joni takkan lupa. Joni takkan melanggar adat resam. Biar mati kambing, jangan mati adat. Dan Joni juga lega kerana Sarah adalah anak makcik Tina dan pakcik David. Joni pula anak Mack dan Janet. Itu yang buat Joni teramat suka. Sampai masanya pasti dia akan berkahwin dengan Sarah kerana mereka adalah sekupu!

Entahlah, pening Joni dengan dunia perkambingan ni. Macam-macam istilah. Sepupu la, sepuku la, sekupu la, sepakat lagi, sepuki pun ada.... ni ada sekapal pula? Buat pening kepala sahaja. Kan senang kalau semua dipanggil kambing je? Tapi Joni tetap bersyukur, yang penting Joni dan Sarah adalah sekupu. Jadi setiap kali terlihat kupu-kupu, pasti Joni teringat Sarah.

Dan Joni akan tersenyum sendirian.

Friday, November 14, 2008

DUNIA JONI - EPISOD 3

EPISOD PENGENALAN
EPISOD 2

EPISOD 3

Joni memang tak suka Albert, anak pakcik Mugabe. Sebab utamanya Albert amat gemar membuli Joni. Albert yang setahun lebih tua dari Joni itu memang tegap kambingnya (kalau manusia – tegap orangnya). Maklumlah, Mack beritahu Mugabe tu baka dari Afrika. Seperti manusia kulit hitam, mereka juga tegap dan berbadan sasa. Tak macam kita, kita ni baka tempatan, kita ni kecil sahaja, beritahu Mack kepada Joni. Patut pun pakcik Mugabe dan majoriti keluarganya pun berkulit gelap, termasuklah si Albert ni. Tapi Joni benci Albert. Joni tak suka Albert. Joni tak mahu dekat dengan Albert. Albert jahat. Joni tak suka bukan sebab Albert hitam, tapi sebab Albert jahat!

Joni ingat ada suatu hari tu, Albert tolak Joni sampai terjatuh ke dalam sungai. Mujurlah cetek saja sungai tu, tapi habis basah Joni. Selsema Joni sebab kena air. Bukan Albert tak tahu, masyarakat kita ni bukan boleh kena air, tapi Albert sengaja tolak Joni. Semua yang ada di situ gelakkan Joni. Sarah pun gelak walaupun dia tak mengaku. Joni nampak Sarah gelak. Joni sangat malu hari tu. Tak guna punya Albert.

Ada hari yang lain, Joni nampak Albert berbual dengan Sarah. Joni tahu Sarah tak layan pun Albert. Joni tahu Sarah hanya sayangkan Joni. Joni tahu Albert cuba nak mengorat Sarah. Tapi Joni dah pesan awal-awal kepada Sarah, jangan layan Albert. Sarah sebagai betina yang setia, memang tak layan Albert. Dia buat ‘derkk’ saja. Tak jawab pun apa Albert tanya. Itu yang buat Joni makin sayang Sarah. Sarah setia, Sarah mendengar cakap. Tapi Albert, memang Joni bencikan dia sangat. Tak suka Albert!

Ada sekali tu, Albert tersepak makcik Mary, isteri pertama pakcik Bentley. Sampai jatuh tersungkur makcik Mary. Banyak kambing nampak Albert yang tersepak. Sebabnya masa tu Albert jadi penjahat masa kami main Polis Sentri. Tapi Albert tuduh Joni. Albert kata Joni yang tersepak makcik Mary. Joni yang sebabkan makcik Mary tersungkur. Joni tak mengaku, bukan Joni yang buat. Tapi bapa percayakan tuduhan Albert. Bapa suruh Joni minta maaf kepada makcik Mary dan pakcik Bentley. Kalau Joni ni Polis betul, dah lama Joni tangkap dan sumbat Albert dalam lokap. Jahat sangat. Benci! Sudahlah datang ke tempat orang, buat perangai jahat pula.

Joni pun tak faham, dalam ramai-ramai kambing yang sebaya mereka, Albert sangat suka buli Joni. Entahlah, puas Joni fikir.

Adakah sebab Sarah?
Adakah sebab Albert juga sukakan Sarah?
Adakah kerana Mack pernah bermesra dengan Lucy, ibu Albert?
Adakah kerana ibu Joni, Janet pernah bermesra dengan pakcik Mugabe sebelum ibu Joni ‘berkorban untuk nusa dan bangsa’?
Adakah kerana Albert rasa dia best sangat?
Adakah kerana Albert jeles dengan ketampanan Joni?
Apa sebabnya? Why? Why? Why?
Atau adakah kerana mereka cumalah kambing dan kambing memang begitu?

Semuanya pasti terjawab jika anda terus membaca DUNIA JONI. Ekslusif di http://janjanos.blogspot.com/

Reaksi Terhadap Joni

Tiba-tiba beberapa rakan yang mengikuti blog aku ni menghubungi aku. Mereka bercakap mengenai Dunia Joni. Berikut apa yang sempat aku ingat. Nama pemberi komen terpaksa aku tiadakan untuk mengelakkan identiti diketahui. Antaranya:

"Sejak Joni muncul, aku tergelak saja baca blog hang"

"Dah takde cerite manusia ke?"

"Esok Joni ada tak?"

"Ntah apa-apa, kambing pun buat modal blog!"

"Family Pak Maarof berapa orang?"

"Sarah tu aku terbayang, mesti comel dan cun kan?"

dan banyak lagilah....

Jawapan aku..... suka atau tidak... teruskan sahaja membaca DUNIA JONI!!!

p/s: Draf DUNIA JONI aku dah karang masuk musim ke-2 dah.... hahahahahaha....

Thursday, November 13, 2008

DUNIA JONI - EPISOD 2

Klik Di Sini Untuk Episod 1 - Pengenalan


EPISOD 2

Rutin harian Joni bermula seawal jam 6 pagi. Pada masa ini Joni pasti akan terjaga dari tidur setelah mendengar kokokan ayam-ayam Mak Munah, isteri Pak Maarof. Kokokan biasanya akan diketuai oleh Samat, ayam jantan yang paling senior, sebelum disambut oleh yang lainnya. Joni malas nak fikir nama yang lainnya. Hanya Samat yang Joni kenal. Itupun kerana Samat pernah tersesat ke rumah Joni.

Sebaik terjaga dari tidur, Joni akan terus berdiri dan berjalan-jalan di dalam rumahnya. Kata bapanya, itu salah satu senaman. Kita perlu bersenam agar kita sihat. Joni menurut sahaja arahan bapanya. Kalau dia tak buat pun, bapanya tak pernah marah. Bapanya memang baik hati. Joni tak perlu madi pagi. Dia cumalah seekor kambing, kambing mana perlu mandi.

Sambil menunggu hari benar-benar cerah, Joni dan kaum keluarganya hanya bernyanyi-nyanyi di dalam rumah. Manusia kata mereka mengembek. Mereka bergurau senda bagi merapatkan lagi hubungan kekeluargaan. Joni amat gemar menyakat adik-adiknya. Mereka akan saling sayang menyayangi, berlaga pipi dan bergesel badan. Kadang-kadang Joni pelik mengapa manusia selalu mengatakan kambing busuk. Padahal bagi Joni, kambing dapat hidup dengan rukun damai dalam keluarga yang besar. Sedangkan pada fikiran Joni, manusia yang wangi dan mandi itu belum tentu dapat hidup rukun damai walaupun dalam keluarga yang kecil.

Lebih kurang pukul 8 pagi, Pak Maarof dan dua orang pekerjanya, Latip dan Manap akan datang membuka kelima-lima pintu keluarga yang ada. Inilah masa yang Joni selalu nantikan. Selain akan diiring oleh Pak Maarof bertiga ke padang ragut, inilah juga masa Joni akan berbual dengan Sarah. Sarah yang dia amat cintai. Sarah yang sentiasa comel di mata Joni. Sarah yang manja dan juga menyayangi Joni.

Biasanya pada masa ini, pakcik David dan bapa Joni, Mack tak ambil peduli apa anak-anak mereka lakukan. Mereka sibuk dengan urusan tersendiri, sibuk dengan kerja mereka sahaja. Anak-anak tidak dipedulikan sangat. Kadang-kadang, pada musim tertentu Joni lihat bapa dan pakcik-pakciknya iaitu David, John, Mugabe dan Bentley bermesra dengan ibu-ibu mereka. Ibu-ibu mereka yang Joni maksudkan bukan sahaja ibu dari rumahnya, juga dari rumah yang lain juga!

Ada masa tertentu juga, Joni lihat ada di antara masyarakatnya dibawa pergi ke tempat lain oleh Pak Maarof. Kadang-kadang Latip atau Manap yang bawa. Dan biasanya Joni tak pernah lagi melihat mereka yang di bawa oleh Pak Maarof atau pekerjanya itu kembali. Bapa Joni pernah berkata, mereka terpilih untuk berkorban untuk nusa dan bangsa. Pasti mulia pekerjaan itu, fikir Joni.

Rutin aktiviti luar rumah ni, Joni amat tak suka kalau hari hujan. Kalau hujan maknanya Pak Maarof dan orang-orangnya akan bawa Joni dan masyarakatnya cepat pulang. Maka sekejap sahaja Joni dapat jumpa Sarah. Sebenarnya Joni pun pelik, kenapa dia dan masyarakatnya amat susah kalau kena air. Tak selesa sangat. Rimas. Menyampah kalau kena air. Menyusahkan. Ish.... amat tak best....

Kalau hari biasa, petang lebih kurang 6 petang, Joni akan diiringi sekali lagi masuk ke rumah masing-masing. Joni akur akan rutin hariannya itu. Itulah yang telah Joni lakukan sejak berusia 3 minggu dan mula pandai berjalan lagi. Selepas masuk ke rumah, tiada apa yang menarik, cuma menunggu hari gelap dan berehat terus tertidur.

Demikianlah rutin seharian Joni dan semua masyarakatnya.

Wednesday, November 12, 2008

JOKES

Chu Kang ( PCK ) explaining sex to Chu Beng's son, Aloysius

Aloy : Why is making love so enjoyable ?
PCK : Aiyah, ah boy, enjolable becaws, same like when you dig your nose with your finger mah !

Aloy : Do you think women enjoy sex more than men ?
PCK : Of course woman lah ! When you dig dig your nose, your nose feel better than your finger, right ?

Aloy : Why do women hate it when they get raped ?
PCK : Ai-yah ! Say, you walk along the load, den someone come over and dig your nose, you like or not ? Ehhh ? Don't pray pray ah !

Aloy : Why is it a woman cannot have sex when she is having her menses?
PCK : Oy !! If your nose bleeding, you still go and dig meh?? Siow ah ! Use your blain, use your blainnn ..........

Aloy : Why is it most men don't like wearing condoms when they are making love ?
PCK : Ehhhh, when you dig your nose ah, you like to dig with a glove on your finger or not ? Not the same shiok feeling mah. Corlight or not?

Aloy : Why is making love carried out in private ?
PCK : Ah boyyyyy, use your blain, use your blainnnnn ............................. you go and dig your nose in flont of your whole class izit ?? Stupid lah!!

Aloy : Wah ...... Uncle Chu Kang, you are very good.
PCK : Aiyah ...... ," Best in Singapore, JB, some say Batam, and now, the whole world!" also ah!!!

DUNIA JONI - PENGENALAN


Joni ialah seekor kambing. Umurnya 1 tahun. Bapanya bernama Mack dan telah berusia hampir 15 tahun. Ibu Joni bernama Janet. Namun ibu Joni telah tiada kerana telah dijadikan korban pada sambutan hari raya tahun lepas. Ketika itu Joni baru berusia 2 bulan.

Sebenarnya Joni mempunyai 38 adik beradik. Seingat Joni, bapanya mempunyai 6 ekor isteri. Ibu Joni ialah isteri keempat. Dalam masyarakat kambing, seekor suami boleh beristeri seberapa banyak yang dia mampu. Lagi banyak isteri yang dimiliki, lagi gagah si bapa dalam perkampungan mereka.

Diantara 38 ekor adik beradiknya, Joni adalah yang ke 30. Maknanya Joni mempunyai 29 ekor abang dan kakak serta 8 ekor adik. Setahu Joni, hanya 38 ekor ini sajalah adik beradiknya yang sebapa. Mack pun tak pernah beritahu kalau jumlah anaknya lebih daripada itu. Mack juga tak pernah beritahu kalau-kalau ada anaknya yang telah mati, sama ada menjadi santapan manusia atau dilanggar lori Tauke Wong.

Satu perkara yang pasti, jangan tanya Joni siapa abang atau kakak sulungnya. Dia tak kenal, muka lebih kurang saja semuanya. Maklumlah, adik beradik, fikir Joni. Joni pun tak ambil peduli siapa yang paling tua. Biarlah itu menjadi tugasan bapanya. Buat apa jadi bapa kalau tak kenal anak? Anak nak banyak, takkan tak boleh kenal anak sendiri?

Joni dan keluarga besarnya ini sebenarnya tinggal di PINTU 3, ladang Pak Maarof. Ada 5 pintu semuanya. Pintu 1 adalah keluarga pakcik John, diikuti pakcik David. Pintu 4 ialah keluarga pakcik Mugabe dan akhir sekali pakcik Bentley. Joni tak tahu berapa besar keluarga jiran-jirannya itu, kalau nak tahu, tanya Pak Maarof. Apa yang Joni tahu, aweknya Sarah berada di Pintu 2, anak pakcik David. Itu Joni tahu, yang lain dia tak peduli.

Sebenarnya Sarah yang juga berusia 1 tahun adalah anak David dengan isteri ketiga Mack iaitu Tina. Tina juga adalah isteri kelima David. Kadang-kadang pening Joni memikirkan hidup sebagai kambing ni. Macam mana pula bakal ibu mertuanya juga adalah ibu tirinya pada masa yang sama? Tapi Joni tak pernah tanya. Dia malas nak ambil tahu. Sebab kadang-kadang dia juga pernah nampak bapanya dibawa oleh Pak Maarof ke Pintu 5 bertemu dengan isteri pakcik Bentley. Entahlah, mungkin inilah mudahnya hidup sebagai kambing.

Apa yang Joni tahu, dia adalah anak Mack. Ibunya Janet telah mati. Joni tinggal di ladang Pak Maarof dan awek Joni ialah Sarah anak pakcik David. Cukuplah itu yang Joni ketahui. Lagipun umurnya baru 1 tahun, dia tak perlu tahu banyak. Dan yang penting dia tahu dia adalah seekor KAMBING.

Ini adalah sebagai pengenalan kepada Dunia Joni. Semoga bertemu lagi di episod seterusnya. Jangan lupa tunggu kemunculan Dunia Joni – Ekslusif di http://janjanos.blogspot.com/

Kisah Kawan Aku - Part 2

Selepas balik klinik pagi tadi (setelah sakit perut selama 6 hari), aku baca balik posting aku sebelum ni “Kisah Kawan Aku”. Posting yang menyebabkan Fulim amat terasa tapi biasalah, kami dah lama kawan, takde nak bergaduh hal remeh temeh tu.. lagipun aku dah jelaskan bukan aku maksudkan kepada dia... ada maksud lain di sebalik posting aku tu...

Aku bukan nak cerita pasal Fulim sekarang ni, nak cerita hal lain, sambungan "Kisah Kawan Aku" tu... sebenarnya aku baru sahaja lepas berbual dengan kawan aku tu melalui telefon... kena maki juga la mulanya sebab dah lama menyepi, tapi aku pun maki balik juga, “kalau aku dah lama tak contact, kenapa hang tak boleh contact aku? Kerja aku saja ke nak contact hang? Hang tak boleh contact aku?”. Maka dia pun terkedu dan gelak-gelak manja saja...

Aku bagitau dia aku ada buat posting pasal dia dalam blog ni... dia tak kisah, selagi aku tak letak nama dia... amboi, macam glamer sangat la tu takut orang kenal? Amboi.. Amboi... Amboi... (Azwan Ali punya trademark, nyampah mak...)

Kawan aku tu sekarang masih macam tu juga... masih tak ketahuan kerja lagi, katanya dia cuba-cuba juga bisnes internet, tapi kurang menjadi... takpelah, kalau baru mula ni, memang slow meniaga apa pun, jual benda haram je boleh untung cepat, aku cuba bagi dia semangat.... bagi semangat suruh sabar, bukan suruh jual benda haram!!!

Lama juga kami sembang, hampir 15 minit (bagi aku lama lah tu, 15 minit sembang dengan orang yang sama jantina... dengan lain jantina pun kadang-kadang dapat 5 minit pun dah cukup best!!! Hahahaha)

Sebelum letak tepon ucap bye dan janji nak update sama sendiri apa yang patut, dia pesan kat aku suruh letak posting ni dalam blog aku, dia nak baca... siap ugut kalau aku tak letak cerita bercakap tepon dengan dia, dia tak mau angkat kalau aku call... apa-apa sajalah mamat ni... tu yang aku post juga ni, sebenarnya sebagai kredit juga sebab ada benda aku nak post minggu ni.... hahahah

TQ

Thursday, November 6, 2008

Kisah Kawan Aku

Ada seorang kawan aku yang selalu membuat pilihan yang lain dari kebiasaan. Dia juga boleh dikatakan akan 'buat apa yang dia kata akan buat', malah amat pelik kalau ada orang lain 'kata nak buat, tapi tak buat-buat lagi'...

Semasa dia bekerja dengan sebuah syarikat 'besar' yang pasti terjamin kedudukan (syarikat itu), dia memilih untuk berhenti kerana '3 bulan terakhir, tiada apa yang nak dibuat, rehat sahaja... malah boleh menghabiskan 1 novel sepanjang masa bekerja dalam sehari.... bayangkan seminggu 5 hari bekerja, berapa banyak novel kena beli???'... maka dia pun memilih tidak menyambung kontrak, walaupun 39 rakan setugas yang lain memilih untuk menyambung kontrak... hasilnya... mungkin kawan aku ni nampak betul kerana semua 39 rakannya yang lain itu cuma disambung kontrak hanya untuk 2 bulan sahaja lagi... Nampak macam betul tindakan dia 'blah' awal sebab lebih cepat dapat kerja tempat lain, berhenti atas pilihan sendiri, bukan disuruh berhenti...

Semasa bertugas di satu lagi syarikat yang amat terkenal, antara pemain utama dalam industrinya... kawan aku ni sekali lagi memilih untuk berhenti kerana 'semua orang tahu kerja amat teruk, tapi imbuhan tak setimpal'... malah kawan-kawannya sepejabat semua 'mengalunkan' lagu 'nak berhenti...', 'nak berhenti...', dan 'nak berhenti...', TAPI tak berhenti-henti juga... akhirnya kawan aku ni, yang paling junior kat situ berhenti dulu... khabarnya geng-geng yang menyanyi nak berhenti dulu masih juga tak berhenti...

Selepas beberapa ketika, nasib kawan aku dalam bidang pekerjaan masih tak selesai... kalau rakan seangkatan yang lain mungkin dah ramai yang dah mendapat 'tempat' yang sesuai, kawan aku ni 'seperti baru tamat belajar minggu lepas'...

Maksudnya, dia masih belum ketahuan tentang alam pekerjaannya... Bukan dia tak cuba, malah dah banyak tempat dia kerja... dari sebesar-besar syarikat yang tak mungkin gulung tikar, hinggalah syarikat kecil yang tidak kenali... semuanya dia 'tinggalkan' setakat ni... Apalah yang dia cari, hanya kawan aku tu yang tahu...

Dia pernah memberitahu, dia amat tak suka mendengar kalau orang kata nak berhenti kerja dan cari kerja lain, tapi tak berhenti jugak lagi... katanya lagi, 'kalau dah rasa tak ngam, ada niat nak berhenti tu, berhenti sajalah... buat apa nak tangguh lagi... kalau tangguh, belum berhenti dan tak 'complaint' pasal tempat kerja takpe juga, tapi saban minggu dok bising tempat kerja tak bestlah... bos gila dan sebagainya... untuk apa? beranilah ambil risiko... berhenti sajalah...' kata kawan aku lah... bukan aku yang kata.... aku mendengar sahaja...

Mungkin bagi kawan aku tu, berhenti kerja adalah semudah itu, padahal banyak perkara yang perlu difikirkan, tanggungan dan sebagainya...

Kawan aku jawab, 'kalau macam tu, cuba la minta kerja dulu sebelum berhenti... test market... kalau bising gaji tak cukup kat tempat sekarang, mana tahu tempat lain dapat lagi tinggi? kalau bising bos gila buat keputusan ntah apa-apa, try la tukar bos lain pula (kat tempat lain), buat apa nak kerja dengan orang gila? nanti kita pun boleh gila.... kalau tak berhenti sedangakan benci sangat tempat tu, maknanya ada benda la yang dia simpan kat situ yang dia sayang sangat!!!'

Amboi, panjang lebar dia 'belasah' aku, sebahagian jelah aku ingat... yang lain tu lebih kurang jelah maksudnya... Then aku cuba pancing dia, apa benda yang contoh-contoh orang sayang sangat nak tinggal tu?

Kawan aku kata, 'mungkin senang nak cuti, mungkin senang nak mengular, mungkin banyak masa lapang, mungkin ada extra income yang boleh buat kat situ, mungkin suami/isteri dia kerja tempat yang sama.... so senang, mungkin juga orang bawahan tu cantik/kacak (kalau pergi tempat lain dah tak boleh jumpa/tengok), atau mungkin juga dia ada skandal kat situ... susah nak tinggal... tu yang sayang sangat tuh!!!'

Tu dia, panjang kawan aku tu menjawab... memang kawan aku ni, kalau bab berhujah dia selalu boleh bagi alasan yang masuk akal... Pernah sekali tu, kawannya pernah bertanya 'kenapa di setiap simpang masuk/keluar tapak pembinaan ada batu bata disusun?'... kawan aku ni jawab 'supaya tar tak rosak, supaya kenderaan lain akan slow sebab jalan tu tinggi sikit.. mudah nak elak kemalangan dengan lori'.... entah betul atau tidak sebab musabab sebenar hal batu bata tu, tapi itulah jawapannya yang ada logik juga...

Pernah sekali tu, aku cadangkan supaya dia buat bisnes sajalah... kalau dah susah sangat nak cari kerja yang sesuai.... kawan aku ni jawab 'aku akan bisnes kalau aku dah jumpa benda yang orang tak buat lagi, bukan seasonal dan orang lain faham apa yang aku nak buat tanpa lari dari idea asal aku'.... aku tanya, benda apa orang tak buat lagi? Kawan aku jawab, 'kalau aku dah jumpa, dah tentu itulah pekerjaan aku sekarang'..... Pening aku dengan kawan aku tu..... pening dengan jawapannya... juga pening dengan kebodohan aku bertanya soalan tu...

Sekarang ni, hampir 6 bulan juga aku tak dengar cerita kawan aku tu... bukan malas nak layan dia lagi, cuma entahlah... tak sempat saja rasa... sibuk dengan urusan lain... (kalau dia tahu aku kata tak sempat, sure dia akan kata 'sibuk apa sangatlah engkau tu?')

Harap-harap dia dah ada kerja yang sesuai dengan jiwanya tu.....

Ada masa aku cerita lagi pasal kawan aku ni....

Chiowww....

Wednesday, October 29, 2008

RM3 Car Wash

Mula-mula beratur la ikut barisan anda... jangan potong barisan... nanti orang marah... nak matikan enjin atau nak pasang air-cond pun takpa... anda tak perlu keluar kereta...

Masa ni.... sedialah... kereta anda akan memasuki hentian pertama, iaitu semburan air.... alat ni pakai sensor, so bila masuk saja, kereta anda akan dibasahi dengan alat pancutan seperti air hujan, atas dan tepi kereta....

Gambar di atas ni semasa pancutan air tu... bila kereta depan dah bergerak, kereta kita pula akan mara ke depan..... untuk pancutan air guna mesin tuh, macam car wash biasa (tiba-tiba lupa pulak istilah)... yang ni guna tenaga manusia (bangla lebih tepat)

Ni masa sabun di pancut ke kereta... lepas sabun, biasa la dia akan sapu sabun ke seluruh kereta.... pastu dia akan sembur air lagi buang sabun (guna perkataan sembur lebih manis dari guna pancut kan?)

Then masuk pulak satu alat macam blower untuk keringkan kereta... masa ni hand brake dan gear kena neutral... biarkan alat ni yang menggerakkan kereta anda....


Lepas dah keluar dari alat "Jangan Tekan Brake" tu... kereta anda akan meluncur terus di depan tu di mana ada pekerja akan mengelap kereta anda secara manual... kalau nak vacum pun kat depan tu la... tambah lagi singgit je pun...

So, selesailah basuh kereta RM3 sebab aku tak vacum.....

Hehehehehe kalau kira nak tepat, kalau berkira sangatlah... kosnya sama juga sebab engine running masa basuh, so kos minyak ada la terlibat...

Lokasi: Jalan Sultanah (Jalan Day), Aloq Staq...
Lebih tepat : Depan Mee Abu Jalan Day, sebelah Shell Taman Uda...

Kreatif Tak Kena Tempat.....



Kejadian ni berlaku pagi kelmarin (semalam orang KL kata), masa pagi aku nak keluar... aku tengok kat cermin depan kereta aku...

"Apa benda pulak merah-merah ni?"

Takkan ada "along" simbah cat kot? Mana ada aku pinjam "along"!!!

Tengok dari dekat, rupanya sambal ikan bilis atas cermin depan aku tu.... Menyumpah je aku dalam hati sorang-sorang kelmarin... Sapa punya kerja lah ni!!!

Dan akhirnya, setelah sebulan lebih kereta aku ni mandi air hujan saja, semalam dia mandi air sabun snow wash....

Sapa punya kerja la ni?

Kreatif tak kena tempat... Buat la kat kereta sendiri....

Kreatif


Lihat Tin-Tin minuman di atas.... tiada apa yang istimewa kan? Apa kejadah Janos dok tangkap gambar tin pulak kan?


Tapi... sebenarnya ia adalah satu hasil kerja kreatif, mungkin dari pihak F&N sendiri... hasilnya......................................................................................................................................





Lokasi : Suria KLCC, Ampang Mall entrance...

p/s: Gambar dah lama aku ambil... 2-3 bulan lepas rasanya... tak sure ada lagi ke tak...


Wednesday, October 22, 2008

Hanya Tuhan Yang Tahu

Kadang-kadang, bila menunggu sesuatu yang belum pasti ni amat menyeksakan... Sebab kita tak tahu apa akan terjadi, apa ketentuan yang Allah telah tetapkan untuk kita... Bagaimana nasib kita, untung ke, rugi ke, hanya Allah yang Maha Mengetahui...

Aku pun dalam situasi yang sama sekarang ni... saban hari menunggu... satu yang aku pasti, aku tahu perkara apa yang aku tertunggu-tunggu, ternanti-nantikan itu... aku pasti perkara yang aku tunggu itu, cuma hasilnya sahaja yang belum pasti... positif atau negatif... lambat atau cepat... tapi jawapannya pasti ada... pasti...

Saban hari aku hanya mampu berdoa kepada yang Maha Esa... semoga penantian aku ni berakhir secepat mungkin... aku tahu secepat mana yang aku mahukan... kalau boleh sekarang juga sebaik menghabiskan ayat ini aku mendapat jawapan itu.... tapi semasa aku menaip ayat yang terbaru ini, jawapan itu belum juga aku dapati...

Mungkin Tuhan mahu menguji aku... Ya, hidup ini penuh dengan ujian... semasa senang mahupun susah... Selalu aku tidak lupa untuk berdoa agar penantian aku berakhir dengan kadar segera... cumanya mungkin Tuhan masih menguji aku kerana mungkin disebabkan kalau ketika hendak sembahyang, aku kadangkala bertangguh... tetapi kalau nak meminta hendak kadar segera hasilnya...

Ya Allah, aku hambaMu yang lemah... Segala pujian-pujian hanyalah untukMu Ya Allah... Selawat dan Salam ke atas junjungan besar, Nabi Muhammad SAW.... Ya Allah sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui... PerancanganMu amat sempurna Ya Allah... Aku berserah kepadaMu Ya Allah... Engkau permudahkanlah urusan hambaMu ini Ya Allah... Amin Ya Rabbal Alamin...

Wednesday, October 15, 2008

Menanti Joe...




Seperti yang aku bising2 kat chatbox aku tu, kemungkinan seorang lagi blogger akan lahir dan memeriahkan dan menambah bahan bacaan kita nanti. Beliau kemungkinan akan menyerlahkan lagi bakat penulisan beliau yang terpendam selama ini.


Semoga beliau akan meneruskan niat itu dan merasai asam garam sebagai orang yang ada blog. "Kadang-kadang kita ada bahan nak post, tapi masa takde, idea nak mula buntu, bahan tu terlalu sensitif... tu yang kadang-kadang blog tak update tu..." hehehehehe


Oklah, beliau yang aku maksudkan ialah:

JOE

Nantikan kemunculannya....


Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!