JANOS

JANOS
Selamat Datang

Tuesday, March 30, 2010

Balik Kampung...

Hari Sabtu, 20 Mac, jam di kereta menunjukkan 6.28am, aku dan isteri bertolak balik ke Alor Setar. Dalam kesejukan subuh, kami telahpun terjaga lebih kurang 4.45am, mengemas barang, mengemas diri tetapi mengambil keputusan untuk bergerak selepas solat subuh yang mana pada pukul 6.00am pada hari itu...

Sebenarnya, plan asal ialah untuk bertolak pada malam sabtu (hari jumaat - malam) tetapi ditangguhkan ke awal pagi sabtu demi memastikan badan betul-betul segar... maklumlah, sejak kebelakangan ni, pukul 11 lebih saja dah mula rasa mengantuk...

Baik, tujuan balik kali ini, disamping sudah hampir 4 bulan tak balik (last balik kenduri Hafiz, bulan Disember) juga untuk merehatkan badan. Sebenarnya juga, plan asal nak balik ialah pada 24 atau 25 Mac, tetapi last minute decision, terjadilah trip awal pagi ni..

Ketika menuruni terowong menora (selepas jelapang), tidak semena-mena sebuah lori menukar lorong ke kanan... "menyeeritt" juga la aku terpaksa brek kecemasan, maklumlah tengah turun bukit, walaupun 'low gear' tapi masih juga laju kan? mujur juga kereta di belakang juga sempat brek... lantas kami selepas itu bersama-sama 'menghon' pemandu lori itu... aku setakat hon sajalah, kereta belakang siap tunjuk penumbuk lagi... fikir diri sendiri saja pemandu lori tu... memang dah terlalu hampir untuk 'kena'... Namun alhamdulillah tiada apa-apa yang lebih teruk berlaku...

Ketika melepasi Taiping, iaitu lebih kurang jam 9.00 pagi, aku menerima sms daripada Saudara Fulim, memaklumkan bahawa ayahandanya Rahim Bin Abdullah telah kembali ke rahmatullah pada jam 8.30 pagi. Innalillahiwainnalillahhirojiun.... terkejut juga mendengar kehilangan ini, memang kami mengetahui arwah tidak berapa sihat... semoga Fulim, Andy dan keluarga keseluruhannya tabah menghadapi ujian ini...

Kami teruskan perjalanan, kira-kira sejam selepas itu, ketika aku menghampiri kawasan Gurun, saudara Izuddin pulak telepon untuk bercakap hal yang sama, pasti dia juga mendapat kiriman sms dari Fulim... tetapi aku tidak dapat melayan panggilan tersebut kerana sedang memandu dan kurang jelas butir percakapan Izuddin, tapi aku tahu dia cuba bercakap perihal pemergian ayahanda Fulim...

Aku dan isteri sampai di rumah Alor Setar kira-kira jam 11pagi (selepas singgah di sebuah kedai kek untuk beli kek kepada anak sedara aku - birthday pertama pada Februari - hehehehe... lewat la Pak Ngah ni kan?)

Tiada apa aktiviti istimewa yang boleh diceritakan, kami betul2 cuba bercuti bersama keluarga sahaja sambil melayan karenah anak-anak sedara, si abang dah pra sekolah manakala si adik baru setahun. (gambar nanti2 la aku upload!!!)

Hari Isnin, lebih kurang 2.30pm, kami pun bertolak balik semula ke ibu kota.... Hujan hampir sepanjang negeri Perak... Jadi slow-slow sajalah.... Alhamdulillah kami selamat sampai ke rumah lebih kurang jam 9pm... Maaf juga kepada Fulim kerana tak dapat memenuhi jemputan majlis tahlil malam tadi...

p/s: gambar-gambar akan menyusul kemudian...

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!