JANOS

JANOS
Selamat Datang

Monday, May 12, 2008

Tanpa Kita Sedari...

Aku mempunyai seorang sahabat yang agak pelik…

Dia kata “aku tak makan ikan”.

Aku tanya “sejak bila?”.

Dia jawab “sejak kecil lagi!!”

Aku katakan semula “tapi hang makan laksa, keropok lekor, fishball semua… kata tak makan ikan?”

Dia jawab “entah, aku makan semua tu….. tapi aku memang tak makan ikan”

Pelik… memang pelik. Mungkin baginya, ikan hanyalah datang dalam bentuk ada paras rupa ikan… kalau diambil isinya dinamakan makanan lain, ianya bukan ikan… :-)

Begitu juga dengan seorang sahabat yang lain, suatu masa dia kata “aku memang tak minat dan tak reti meniaga la!!! Aku cuma tau kerja makan gaji saja... jangan dok ajak aku join meniaga!!!”

Begitu tegas sahabat ni... aku tanya pula “sekarang kerja dengan orang?”

Dia jawab “yelah, aku kerja dengan company XXX!”

“macam mana masa minta kerja / interview dulu?”

Dia jawab dengan yakin “dia tanya soalan, aku jawab... dia suruh cerita pasal diri aku, aku pun cerita la yang best2, tokok tambah sikit....”

“lepas tu dapat kerja, dapat gaji?” aku cungkil lagi...

Dia jawab “dapat la... tu yang aku kerja sini sekarang... gaji pun ok... kadang2 dapat komisen lagi kalau bagi idea best dan berjaya bagi income kat company...”

Lantas aku pun kata “hang sedar tak, sebenarnya hang sedang meniaga dan dapat hasil dari perniagaan hang tu!!!??”

“macamana? Aku cuma buat kerja aku saja” dia tercengang...

“macam ni, mula2 hang jual diri hang kat company masa interview... apa yang hang jual ialah service hang kepada company... lepas tu company setuju beli service hang dengan bayaran sekian banyak... so, itulah proses jual beli... bisnes telah berlaku antara hang dengan company... hang jangan ingat bisnes/meniaga ni hanya melibatkan pertukaran barang secara nyata, ada penghantaran, ada orang bagi duit cash, ada kedai saja.... service pun perniagaan....”

panjang lebar juga la aku berleter kat mamat tu.... lepas tu mula cerita kenapa service pun boleh meniaga, bagaimana konsultan boleh hidup, ada orang takda opis tapi ada gaji/pendapatan tiap bulan.... banyak lagi la... macam2 aku cuba yakinkan bahawa kita memang diberikan sifat peniaga.... tak perlu aku berleter kat korang pulak, korang dah tahu... korang bukan mamat tuh...

Kesimpulannya, banyak benda yang kita NAFIKAN walaupun secara khususnya tanpa kita sedari, kita melakukan apa yang kita kata kita tak mampu atau tak buat itu...

:-) renungkanlah...

6 comments:

  1. Salam..
    sungguh menarik kisah di atas..tapi ada lagi kisah yg menarik..sila ke blogku..hang kena attack!

    ReplyDelete
  2. Salam...

    sapa pulak nak attack aku nih!!! hahahaha

    ReplyDelete
  3. tp anak ikan bukan ikan yek...:))

    ReplyDelete
  4. kisah benar tu Pop... hang jangan memain... hahahaha

    ReplyDelete
  5. From: PONAK

    Cerita betui tu..

    org yang tak makan ikan tu..dia tak tau pun..lepas 21 tahun..yang selama ni..mak dia panggil dia Zun...dan bukannya Jon...

    lawak aih!!

    ReplyDelete
  6. Depa ingat cerita tipu ni... kisah benar, orang tu pun hidup lagi...

    Pop, ke hang maksudkan 'anak ikan' lain? tak kuasee nyah..

    ReplyDelete

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!