JANOS

JANOS
Selamat Datang

Tuesday, September 9, 2008

Dialog di Pejabat Pos

Pagi tadi aku ke pejabat pos, nak ambil rebat petrol RM625 untuk kereta aku tuh... semasa aku sampai, tengok ramai juga la pelanggan pejabat pos ni hari ni... aku ambil nombor – dapat nombor 2292 dan nombor sekarang 2235.... Sabar sajalah... dugaan bulan puasa...

Sedang dok tunggu tu, tiba-tiba ada seorang brader ni ramah tamah berbual... aku pun layan la... dialog tu lebih kurang begini...

Brader : Claim juga ke?

Aku mengiakan...

Brader : Mereka (kerajaan) dah bagi, sapu jelah kan....

Uishhh... bunyi macam ala-ala pro bangkang gak brader ni... takpe, layan je...

Brader : Ramai orang, pejabat pos ni dari dulu lembab macam ni lah...

Aku senyum saja... nak tengok apa dia nak sambung...

Brader : Terhegeh-hegeh buat kerja.... sama lah macam BSN... orang panggil pramugari tapi kerja lembab....

Janos : Sepatutnya pejabat pos cawangan kita ni dah kena besarkan, bagi banyak kaunter... setakat pejabat mini 3 kaunter macam ni, memang slow lah bang, penduduk sini makin bertambah....

Brader : Tak payah banyak kaunter, 3 kaunter pun cukup... asalkan satu kaunter bil sahaja... satu lagi surat/setem... dan satu lagi untuk claim rebat macam kita ni... ni semua kaunter hentam pelbagai.... memang la slow....

Aku senyum sajalah.... Aku kata dalam hati “yelah.. sebab tu aku kata kena banyak kaunter... sebabnya nak bagi SEMUA urusan cepat... harini hang nak buat rebat, sedaplah kalau ada kaunter khas sebab tak ramai yang datang claim harini..... nanti time hang nak bayar bil... kalau satu kaunter saja... mulalah suruh semua kaunter boleh bayar bil pula...” Heheheheh

Tiba-tiba brader tu sambung lagi...

Brader : Agak-agak kedai used car boleh buat duit tak dengan rebat ni?

Aduh... kesitu pulak...

Janos : Rasanya takda peluang kot used car nak cari untung.... sebab rebat ni kan dapat bila kira renew road tax.... jadi rasa saya used car takde nak buat road tax kereta yang dalam yard atau stor dia tuh....

Brader : Tapi mesti boleh punya... sekurang-kurang dapat untung RM100 pun mesti diaorang buat punya....

Janos : Tak mungkin lah bang.... kita buat road tax baru boleh claim... bukan saja-saja boleh claim... nak buat road tax kena buat insurans... kena bayar lagi... saya tak rasa lah used car nak kejar sangat, banyak kos lain yang ada lagi setakat nak untung RM100.... tu pun kalau untung....

Sengaja aku nak kasi panas, nak dengar hujah dia lagi...

Brader : Alah... diaorang boleh buat insurans 3rd party... murah saja.... diaorang bukan peduli asalkan dapat duit... kalau dah 10 kereta dah berapa dah???

Aku senyum sajalah lagi...

Janos : Tapi bang, kereta used car diaorang dah tukar nama letak nama kedai used car atau nama tauke used car tu ke bang? Kalau abang beli kereta kat used car, nama pada geran yang sebelum nama abang tu nama siapa? Nama pemilik sebelum atau nama tauke used car tu?

Brader : Nama pemilik sebelum la kot... kalau ada nama used car, aku dah jadi pemilik ketiga la....

Janos : Abis tu kalau nama orang lain, kita boleh claim ke rebat? Oklah, boleh ada wakil, tapi abang nak ke sain surat wakil kepada orang used car untuk claim atas nama abang?

Brader : Alah... nanti boleh kawtim apa dengan used car tu... sama-sama dapat duit kongsi..... sorang RM50 pun takpe...

Tergelak aku dalam hati.... nak gelak depan dia nanti kecik hati pulak kan....

Kebetulan lepas aku senyum kat dia, nombor aku dipanggil..... aku pun ambil rebat aku... masa nak keluar, aku nampak brader tu dok sembang dengan seorang brader lain pulak...

Dalam perjalanan balik... aku senyum sajalah sorang-sorang... bukan sebab dah dapat duit rebat, tapi mengenangkan brader tu dengan ‘pemikirannya’..... mulanya pasal kaunter kemudian nak komplot dengan used car.....

Disebalik tu, terasa juga kos hidup sekarang semakin meningkat, hinggakan orang sanggup kawtim apa sahaja asalkan dapat sedikit duit...

Renungkanlah....

4 comments:

  1. Ko pi ari senin mmg padat, petang plak tu ek? aku pi sabtu pagi masa cawangan pos baru bukak, isi borang, beratur, dapat rebat dlm masa 5 min je, tapi kat Giant Senawang la, satu kaunter je utk rebat, satu lagi urusan pos. Lepas tu aku pi bayar installment tertunggak sebulan, tinggal la dlm rm30, isi minyak dpt la dlm 11 liter. WAKAKAKA!

    Brader tu saje je nak bagi pendapat kreatif ikut teori Freudian kot, kalu ikut logik, kete used car kat lot parking tu under nama company used car tu la, sbb dia dah bayar abis kat bank/ex-owner. Pastu plak, sorang bleh claim 5 kenderaan je. Takat apek kedai tu bleh bayar gaji machai dia ok la, takpun, kalu semput sgt, bleh buat duit bonus kong hee fatt choy kat staff. Baik apek tu letak kete2 dia masuk drag jempol, claim johan, naib johan dan tempat ke-3 ek? pastu tukar company bikin kereta...ok dah...aku dah melalut lepas sahur ni.

    ReplyDelete
  2. brader tu tak dpt rokok tu...cuba hulur sebatang senyap la dia...

    ReplyDelete
  3. hang memang melalut apa benda ntah apex oii...

    betul pop, bagi rokok sebatang senyap la kot tu... si apex ni pun kena hulur rokok gak kot, baru tak melalut...

    hahahah

    ReplyDelete
  4. wakakaka, surya sebat!

    kalau korek idung batal posa ke? sebab rongga kat belah dalam idung tu pun rongga gak...rongga kat lubang idung tu kira rongga yang tak boleh dibatasi ke?

    ReplyDelete

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!