JANOS

JANOS
Selamat Datang

Thursday, April 29, 2010

Suatu Masa Dahulu...

Bawah, dari kiri: Apek, Zaidil, John, Apiz, May, Janjanos, Syah, Raja
Atas, dari kiri: Nik, Rena, Eel, Liyana, Cikgu Yati, Saadah, Fazlin, Zura, Aerol, Ija, Aizan, Husna

Suatu masa dahulu, 15 tahun lepas inilah rakan-rakan sekelasku semasa di MRSM Kuala Berang, Terengganu (QBer). Gambar ini diambil semasa meraikan hari terakhir Cikgu Yati (Prinsip Akaun) di QBer.

Di Maktab inilah, buat pertama kami aku tinggal di asrama, jauh pulak tu... nun di Pantai Timur. Semasa di tingkatan empat, roomate aku ialah Zaidil, May dan Raja. Manakala semasa di tingkatan lima, aku sebilik dengan John, Raja dan Apek.

Aku berada di kelas F semasa di QBer. Mulanya, kelas kami ini dikenali sebagai Fambulously (Famous, Fabulous, Friendly)... nama kelas yang rekacipta memandangkan tiada nama khusus disediakan bagi setiap kelas selain dari A, B, C hingga G.

Di penghujung tingkatan empat, pengurusan Maktab telah menetapkan nama khusus bagi setiap kelas. Bermula dengan Amanah, Bersih, Cemerlang, Dedikasi, Elit, Gemilang dan kelas kami telah dikenali sebagai FILASUF. Maka bermulalah identiti kami sebagai ahli Filasuf, 19 orang semuanya... (pada awalnya 24 atau 25 sebelum ada yang berhenti atau bertukar ke kelas seni)...

Di sini, kami dilihat sebagai satu kelas yang unik. Masakan tidak: setiap kali public speaking semasa morning roll call, satu tajuk akan diberikan saban minggu untuk diucap dan dihujahkan oleh setiap wakil kelas. Seorang wakil kelas akan keluar dan berucap berkaitan tajuk yang ditetapkan. Namun, apa yang pasti apabila tiba giliran hari Filasuf, pasti ramai akan tertunggu-tunggu 'persembahan' daripada kami kerana kesemua pelajar lelaki akan naik ke pentas untuk melakonkan/menyanyikan sesuatu berkaitan topik. Biasanya tepukan gemuruh akan kami dapat.... dan awek2 kelas kami pun tidak perlu risau untuk disuruh berucap kerana budak2 lelaki akan sapu semua topik public speaking!!!

Antara 'persembahan' kami yang tidak dilupakan ialah berkaitan topik keganasan Serb dan ajaran sesat... serta beberapa lagi persembahan seperti "tiru gaya pemimpin", malam kesenian, nasyid dan pelbagai lagi.

Antara lagu kami yang pasti dikenang warga QBer seangkatan kami seperti lagu Kapal Layar dan lagu Serb, juga persembahan Michael Jackson di PSP...

Ada juga 'persembahan' kami mengundang air mata terharu para guru, seperti yang kami lihat di mata Puan Akmah, guru bahasa Inggeris bilamana dalam satu sesi presentation (yang turut mengundang rakan2 kelas sebelah tanpa dijemput) - telah dilihat mengesat mata: bagi kami ianya tanda beliau berpuashati dengan apa yang kami sampaikan yang turut mendapat tepukan gemuruh rakan-rakan jiran yang tidak diundang itu... :-)

Masih segar juga diingatan apabila kami menjadi pasukan kempen bagi John dan Zaidil semasa pilihanraya Badan Wakil Pelajar (BWP) dengan corak kempen yang 'berlainan' dari calon-calon lain: juga mendapat perhatian dan pujian Cikgu Tuan Hussein (ketua warden dan guru Geografi) - hasilnya John telah berjaya berada dalam BWP manakala Zaidil tidak berjaya.

Ohh... indahnya apabila dikenang kembali zaman itu. 15 tahun telah berlalu dan ahli Filasuf telah membawa haluan masing-masing. Mungkin ada yang selalu berhubungan di antara satu sama lain, namun untuk mengumpulkan sekali kesemua 19 ahli Filasuf, mungkin agak sukar direalisasikan.

Apapun, tanggal 8 May 2010, kami bercadang untuk mengadakan reunion secara rasmi pertama kami, 15 tahun selepas meninggalkan QBer. Semoga reunion nanti akan menjadi pemangkin kepada hubungan silaturahim sesama kami agar terus rapat dan tidak terputus begitu sahaja. Semoga ianya juga menjadi batu loncatan untuk aktiviti-aktiviti lain yang boleh dirancang, sesuai dengan masa, tenaga dan lokasi ahli Filasuf.

Sekian

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!