JANOS

JANOS
Selamat Datang

Saturday, April 11, 2009

Musim

Malaysia adalah sebuah negara yang kaya dengan musim. Paling kerap dan paling digemari dan paling menjadi bualan ialah musim buah. Kalau kita mempunyai kampung yang benar-benar kampung, pasti ada rakan taulan yang suka tanya “dah musim buah kat kampung?” walaupun mereka bukannya nak ikut kita balik kampung pun, dan belum tentu juga kita tahu musim buah apa di kampung kita tu.....

Musim lain di Malaysia ni, musim cuti sekolah. Inilah musim yang paling digemari bagi majoriti rakyat Malaysia, walaupun bagi golongan dewasa yang bekerja, tentunya tidak lagi bersekolah. Pada musim ni, ramai yang ambil kesempatan untuk bawa anak-anak pulang ke kampung halaman tempat asal bagi menemukan anak mereka dengan datuk dan nenek mereka di kampung, di samping dapat mengajar anak-anak tentang kehidupan kampung (terutamanya bagi keluarga bandar).

Musim cuti sekolah juga tidak dapat tidak akan munculnya musim kenduri kahwin. Walaupun sekarang ni, majlis kenduri tidak lagi hanya tertumpu kepada musim cuti sekolah, tetapi pilihan tarikh perkahwinan biasanya akan mengambilkira tarikh cuti sekolah, walhal yang nak kahwin tu bukannya budak sekolah, tetapi tentunya orang yang dah lepas sekolah.

Musim cuti sekolah juga kadangkala akan membawa kepada musim pilihanraya umum. Seingat aku, beberapa kali pilihanraya umum kebelakangan ni diadakan pada musim cuti sekolah. Ini ada rasionalnya kerana sekolah-sekolah akan digunakan sebagai pusat mengundi, dan tentunya tidak mahu mengganggu murid dan pelajar sekolah yang tidak dibenarkan terlibat dalam politik.

Musim berikutnya yang biasa terjadi ialah musim kehadiran binatang buas. Contohnya, jika telah ada berita kemunculan harimau di sesuatu kawasan, maka akan kedengaran lagi berita mengenai kemunculan harimau di tempat lain, atau diungkit kembali cerita keganasan harimau daripada mangsa-mangsa terdahulu.

Begitu juga bagi musim ular sawa, akan berdendanglah kemunculan ular sawa di sana sini hinggakan pernah terdengar cerita melucukan bahawa ada ular sawa menelan motorsikal!!!

Dan tentunya satu lagi musim yang menarik untuk diperkatakan ialah musim jualan murah. Pada musim ini, biarlah dah susut simpanan bulanan pun, atau marah dengan kenaikan harga keperluan harian, pusat-pusat membeli belah tetap meriah dan sesak dengan orang ramai yang ingin memanfaatkan musim ini.

Dalam banyak-banyak musim di atas, musim yang akan berlaku sepanjang musim ialah musim politik. Biarlah pada bila-bila masa dan di mana jua, pasti topik politik ini akan diperkatakan, walaupun perbincangan asal ialah perkara lain. Maklumlah, rakyat Malaysia kan semuanya dah celik politik.... bercakaplah pasal politik sampai berbuih mulut, bertegang urat, memberi pandangan dan pendapat serta menganalisis, kerana musim ini akan berlaku di mana sahaja, pada musim apa sahaja, musim buah, musim cuti sekolah, musim kahwin dan lain-lain musim lagi....

Begitulah serba sedikit tentang musim-musim di Malaysia ni. Kalau nak diikutkan, sepanjang tahun kita akan mempunyai musim. Jadi sebenarnya Malaysia ni memang negara yang meriah kerana sentiasa ada sesuatu yang hendak diraikan....

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!