JANOS

JANOS
Selamat Datang

Tuesday, January 13, 2009

DUNIA JONI - EPISOD 12

EPISOD 12

Hari Joni bermula tanpa kokokan Samat. Sedih pula di hati Joni mengenangkan sejak kelahirannya, hanya suara jantan Samat yang didengar sebaik memulakan hari baru. Samatlah yang banyak berjasa. Masih terkenang-kenang suara nyaring Samat memberitahu hari sudah siang kepada seluruh perkampungan itu. Dan pagi ini, suara jantan lain yang mengetuai kokokan awal pagi. Joni belum kenal jantan ini. Joni tidak tahu siapa namanya.

Pagi itu juga, kecoh juga keadaan rumah-rumah kambing semuanya. Bermula daripada tersebar berita Mona demam. Kemudian di kesan ada lapan ekor lagi yang turut demam. Gelisah para bapa dan sepuki masing-masing memeriksa tahap kesihatan anak-anak mereka. Kambing dewasa yang belum mempunyai anak juga turut membantu.

Hasilnya, sahlah terdapat lapan yang demam. Keadaan mereka agak teruk. Joni lihat Mona merah matanya dan seperti tiada tenaga. Nak bangun pun tak larat. Begitu juga tujuh yang lain.... Semuanya hanya mampu bersimpuh, tidak mampu berdiri. Kasihan Joni melihat mereka... namun mujurlah juga, di antara lapan yang demam itu, Sarah tidak termasuk... Dirinya juga tidak termasuk... Bob juga tidak termasuk.... Albert juga tidak termasuk...

Ketiak..... eh silap... Ketika.... ketiak pulak... Ketika Manap dan Latip datang membuka pintu, lantas mereka pun dapat mengesan ada kambing yang tidak sihat... ini kerana terdapat lapan yang tidak bangun dan murung wajah mereka... Mungkin dari pengalaman bekerja dengan Pak Maarof, mereka sudah dapat membaca perubahan kepada kambing-kambing Pak Maarof. Kagum juga Joni dibuatnya....

Latip memanggil Pak Maarof segera... Baginya lain benar situasi kambing-kambing yang sakit kali ini. Berdasarkan pengalamannya dan hasrat membodek Pak Maarof, diceritakan situasi genting di kandang kambing pagi itu.

Pak Maarof yang masih belum mandi dan memakai kain batik Mak Munah itu, lantas menelefon Jabatan Pertanian. Baginya hal-hal sebegini tidak boleh dilengahkan. Tiba-tiba Pak Maarof muncul semula di depan Latip. Dengan wajah serius, beliau berkata “bodoh juga aku ni, tak pasal-pasal kena perli dengan orang Jabatan Pertanian, kata kerani tu “kalau bab kambing ni, telefon Jabatan Haiwan la pakcik, kami tak tahu hal-hal kambing... kalau rumput yang kambing makan mungkin kami boleh bantu”... hampeh betul aku ni kan?” beritahu Pak Maarof kepada Latip sebelum masuk semula ke dalam rumah.

Tertawa kecil Latip dengan bakal bapa mertuanya itu. Pertama kerana kesilapan jabatan, kedua kerana sanggup keluar beritahunya dulu dan ketiga tentunya sebab pakai kain batik... entah apa yang dia buat dengan Mak Munah malam tadi...

Sementelah kira-kira pukul 10 pagi, van Jabatan Haiwan dilihat memasuki perkarangan rumah Pak Maarof. Doktor Amalina mengetuai pasukan daripada jabatan tersebut. Selepas pekena Nescafe O panas dan biskut empat segi bergula yang terkenal itu, mereka menuju ke kawasan kandang.

Joni lihat mereka ada lima orang semuanya. Semuanya memakai penutup hidung dan mulut. Semuanya memakai sarung tangan. Pak Maarof, Latip dan Manap juga ada. Mereka pun memakai penutup mulut dan hidung. Mereka juga memakai sarung tangan. Hampir tak kenal pada mulanya mereka bertiga walhal Joni saban hari bersama mereka.

Joni dengar Dr. Amalina mengarahkan kambing-kambing yang sakit dikeluarkan. Tanpa banyak soal, Latip dan Manap menurut arahan tersebut setelah melihat Pak Maarof tidak membantah. Yelah, dia yang panggil Jabatan Pertanian sebelum menyedari sepatutnya Jabatan Haiwan, takkan nak bantah pula kan?

Setelah diperiksa, Dr. Amalina mendapati Mona dan yang lain dijangkiti sejenis virus dan perlu di kuarantin. Apa benda kuarantin pun Joni tak tahu. Apa yang dia dengar, dia ceritakan semula je kepada penulis, mesti penulis dan pembaca Dunia Joni tahu apa itu kuarantin. Maklumlah mereka bukan kambing... fikir Joni.

Selain lapan yang dikenalpasti, kesemua kambing Pak Maarof turut diperiksa. Joni juga tidak dikecualikan. Joni tahu ini rutin biasa bagi memastikan tiada lagi yang terkena jangkita virus yang sama. Best pula Joni masa Dr. Amalina memeriksanya. Terasa seperti dibelai oleh gadis idaman sahaja. Maklumlah, Dr. Amalina memang cantik orangnya, muda pula lagi tu, macam baru grad je... mesti belum kahwin dan masih mencari calon sesuai tu..... Tapi katanya dia tak suka kalau bakal suaminya itu seorang PTD... PTD tak best katanya.... entahlah... pilihan masing-masing.... sempat pula Joni berkenalan dengan Dr. Amalina kan? Mengarut betul Dunia Joni nih!!!

Apapun, tak lama selepas itu, Joni lihat sebuah lori tertulis Jabatan Haiwan datang. Kesemua lapan ekor yang sakit dimasukkan ke dalam lori tersebut. Joni lihat Mona amat keletihan dan kesayuan memandang Joni, Sarah dan Bob... paling lama dia lihat Bob la... ada apa-apa kot mereka tu...

Lori Jabatan Haiwan itu berlalu pergi bersama Dr. Amalina dan lapan ekor kambing yang sakit. Joni memandang kesayuan... entah mengapa dia kurang pasti... tiba-tiba terkenang kenangan bersama Mona... dan Joni tidak pasti sama ada dia akan dapat bertemu Mona dan tujuh yang lain lagi atau tidak selepas ini... Dan Joni juga tidak tahu ke mana mereka semua dibawa...

Tiba-tiba air mata Joni menitis kerana merasakan mungkin inilah kali terakhir dia melihat Mona.....

Terus bersambung lagi...........

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!