JANOS

JANOS
Selamat Datang

Friday, January 30, 2009

DUNIA JONI - EPISOD 13

EPISOD 13

Dua hari selepas kedatangan Dr. Amalina dan membawa pergi Mona dan tujuh yang lain untuk di kuarantin, Joni lihat Sarah kesepian. Maklumlah rakan baiknya tiada. Kasihan Joni melihat keadaan Sarah, di cuba juga untuk menghiburkan Sarah, pelbagai lawak Senario Joni buat, namun Sarah hanya tersenyum tawar. Namun bagi Joni ketawaran senyuman Sarah itu masih manis. Masih menambat hati Joni. Masih Joni suka. Masih Joni cinta. Namun Joni tahu, jauh di sudut hati Sarah, dia kesepian tanpa Mona. Sarah rindukan Mona.

Sejak dua hari ini juga, Sarah lebih suka menyendiri. Kalau Joni tiada di sekitar, Sarah akan duduk berseorangan tanpa menghiraukan aktiviti anak-anak gadis kambing yang lain. Sebab itu Joni akan cuba menemani Sarah setiap kali melihat Sarah keseorangan.

Albert juga tidak melepaskan peluang ini. Dia juga pantang melihat Sarah keseorangan, pasti akan cuba didekati. Berulang kali juga Joni lihat Sarah mengelak dari berdua-duaan dengan Albert. Bagus!!! Fikir Joni. Usah di layan anak kambing jahat tu!!

Hinggalah pada satu hari, Albert di lihat cuba mendekati Sarah. seperti biasa Sarah mengelak dan lari cuba mendekati anak gadis kambing yang lain. Kali ini lain benar Joni lihat Albert. Biasanya jika Sarah dah mengelak, dia tidak akan ganggu lagi. Kali ini Joni lihat Albert mengikut juga Sarah. ke mana sahaja Sarah pergi, Albert akan menuruti.

Ini telah membangkitkan kemarahan Joni. Walaupun dia sedar dia tidak akan mampu ‘mengajar’ Albert, tetapi dia perlu membuktikan kejantannya kepada Sarah. Tidak mungkin dia akan membiarkan Sarah tidak selamat? Takkan dia rela melihat Sarah berlari ke sana ke sini bagi mengelak diri daripada Albert?

Tidak! Joni takkan biarkan perkara ini berlarutan. Joni akan membela Sarah. Joni tidak mahu Sarah terus diganggu Albert. Albert mesti diberi pengajaran!

Setelah menarik nafas yang panjang, Joni melangkah mendekati Albert yang sedang berpura-pura meragut daun berhampiran Sarah berada. Joni nekad, apa nak jadi pun, jadilah. Hari ini dia akan membuktikan kepada Sarah bahawa dia jantan yang berani, walaupun berhadapan dengan Albert yang setahun lebih tua dan mempunyai badan yang lebih besar.

Setelah berhadapan dengan Albert, Joni berkata dengan tegas,

“Albert, kau jangan ganggu Sarah lagi. Mulai sekarang kalau aku nampak kau dekati Sarah lagi, nahas kau!”

“Nahas apa? Nahas jalan raya? Apa kau nak buat wahai si kecik? Kau tak sedar diri ke kau tu masih mentah? Suka hati akulah siapa aku nak dekat!”, balas Albert angkuh.

“Kau nak dekat siapa, kau nak ganggu siapa ikut suka kau. Tapi bukan Sarah. Sarah pun bukannya sukakan kau!”, bentak Joni.

“Sudahlah Joni, jangan nak buat lawak Senario di sini. Geli keempat-empat ketiak aku mendengarnya. Kau pergi main jauh-jauh, jangan kacau urusan kambing jantan seperti aku, kau tu pondan! Nama pun Joni, macam bapuk saja....” Albert cuba membangkitkan kemarahan Joni.

“Kurang ajar kau Albert!” balas Joni sambil meluru ke arah Albert. Laju juga larian Joni buat, mesti dia sudah nekad untuk mencederakan Albert.

Albert yang lebih tua dari Joni, bijak mengelak sambil membentes kaki Joni. Tersungkur Joni jatuh... Sarah menjerit ketakutan... Kehijauan dagu Joni kerana meleret jatuh di atas rumput.

Jeritan Sarah didengari Bob. Tanpa membuang masa, Bob meluru ke lokasi kejadian dan ternampak Joni sedang tergolek dan Albert ketawa riang. Fahamlah dia ini semua angkara Albert.

Bob meluru ke arah Albert, di tendangnya buah pinggang kiri Albert... Albert yang belum bersedia terjatuh. Bob bersedia untuk sebarang kemungkinan, dia memasang kekuda untuk menunggu serangan balas Albert, sambil melihat Joni yang telah mula bangun.

Albert bangun dan menoleh ke arah keduanya. Albert tidak menyerang balas. Menyedari dia Cuma keseekoran. Lagipun dia agak gerun dengan Bob. Tiga kali tendang pun belum tentu Bob terjatuh, setakat tergelincir tu bolehlah.

Albert memandang tidak puas hati dan berlalu pergi sambil menunjukkan isyarat lucah kepada Joni dan Bob. Isyarat lucah macam mana? Korang pikirla sendiri...

Pergaduhan di antara Joni dengan Albert dan turut melibatkan sepuku Joni, Bob itu telah menarik perhatian kambing-kambing yang lain. Semuanya kerana mendengarkan jeritan susulan daripada anak gadis kambing yang lain, susulan jeritan Sarah.

Mack dan Mugabe terpaksa meleraikan anak masing-masing. Malu juga kedua ketua keluarga ini dengan gelagat anak-anak mereka.

Sementara semuanya kembali tenang, Sarah menghampiri Joni dan Bob sambil mengucapkan terima kasih kerana ‘mengajar’ Albert. Malah, Sarah dilihat turut mengesat kesan hijau di dagu Joni. Kesat dengan apa? Korang pikirla sendiri lagi sekali.....

Bersambung pulak dah...............

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!