JANOS

JANOS
Selamat Datang

Thursday, June 11, 2009

Jom kita....

Pagi ni, disebabkan terlalu lama menahan sakit (sebenarnya hasil paksaan isteriku), aku ke Damai Services Hospital, Taman Melawati untuk buat futher check sakit dada aku...

Oppsss... sebelum tu, sebenarnya batuk yang aku kena 3 minggu lepas belum pulih sepenuhnya lagi... seminggu kebelakangan ni aku mula rasa sakit di sebelah kiri dada aku... bila tarik nafas sakit... bila angkat pun sakit... baring pun rasa sakit dalam dada tu.... mulanya aku fikir sebab batuk jelah, tu yang buat boleh sakit.... tapi bila batuk pun dah mula berkurang, sakit dok ada lagi, mula aku rasa tak best...

Tu yang pagi tadi setelah dipaksa, aku ke DSH tuh...

Sampai je, masa daftar, misi tu tanya sakit apa... sambil tu dia terus amik tekanan darah, ujian gula, bacaan nadi dan timbang berat aku... resultnya semua OK... ianya diuruskan oleh Nurse Nirmala...

Pastu dah setel tu, dalam 3 minit dipanggil jumpa doktor... diiringi oleh Nurse Siti... Aku cerita la apa sakit.... Pastu Dr. Saravanan pun check la aku... then dia suruh aku buat chest x-ray dan ECG...

Nurse Siti bawa aku buat x-ray dengan juru x-ray bernama Murni...

Pastu Nurse Siti bawa aku buat ECG... dia yang buatkan... masa ni dia benarkan isteri aku masuk tengok sekali... ECG ni untuk check jantung, kata Nurse Siti... Sat je pun... tak sampai 10 minit siap ECG result dan aku sekali lagi dibawa jumpa Dr.Saravanan...

Ringkaskan cerita, chest normal... jantung normal...

yang sikit masalah, bahagian belah kiri peparu aku tu kurang masuk oksigen... dan ada tanda-tanda ada infeksyen... dan Dr. Saravanan nasihatkan... kurangkan merokok... berenti lagi bagus!!!

Katanya ada satu penyakit (aku dah lupa namanya yang dia sebut tadi) boleh menyerang, terutamanya perokok... ianya akan menyebabkan oksigen tak masuk peparu dan akhirnya akan membawa maut! Aku tak taulah betul ada ke tak penyakit tu atau Dr. ni saja nak buat aku berenti...

So... JOM KITA.... aku nak mengajak kekawan yang merokok, marilah kita mengurangkan tabiat ni... kalau berenti lagi bagus kot... Ada berani???

p/s: dah mula teringat gambar-gambar pada kotak rokok... sedikit sebanyak kempen tu mula berjaya menakutkan aku... hahaha

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!