JANOS

JANOS
Selamat Datang

Friday, June 12, 2009

The Mind Suffer and...........



The Body Cries Out!!!

Perkara inilah yang pernah dialami oleh Michael Corleone dalam Godfather part 3... dan inilah ungkapan yang dikatakan oleh seseorang kepada Don Corleone pada masa dia sakit tu....
Bila otak kita terlalu terbeban dengan pelbagai benda untuk difikirkan (biasanya masalah-masalah yang sukar penyelesaiannya), badan kita akan mula 'memberontak' dan menyebabkan mula kena sakit...

Sakit yang datang pula, kadangkala yang pelik2 dan kadangkala sekadar pening, migrain, demam, batuk, selsema dan penyakit biasa yang lain...

Aku tak nafikan sekarang otak aku terlalu banyak berfikir... ditambah pula dengan beban itu dan ini, marah itu dan ini, maka badan aku mula protes...

Mula-mula dia (badan aku) kena batuk... lepas tu selsema sikit dan demam sikit.... klinik tak payah cakap la.. dah jadi tempat persinggahan tetap sejak tiga minggu kebelakangan ni...

Dan sekarang, demam dan takde, selsema dah takde, batuk ada sikit2 lagi, dia sakit dada pula... sebelah kiri pulak tuh! Sakit bila tarik nafas, bila batuk dan bila angkat tangan kiri... aku tak tau apa jenisnya, tapi semalam dah buat x-ray dan ECG, semua ok (seperti diceritakan posting sebelum ni)

Entahlah... mungkin betul kot "The Mind Suffer and The Body Cries Out"...

Berat badan pun menyusut sekarang ni, tidak seperti 3 bulan sebelum ni... Aku pun pernah 'dikomplen' bahawa aku kurang bercakap sekarang ni.... dan disebabkan 'otak yang menderita', waktu tidoq aku sekarang bermula jam 10 malam...

Yelah, mungkin lagi lambat tidoq, lagi banyak benda aku fikir selagi otak aku belum rest...

Dan mungkin juga, tragedi aku sleep walking juga ada kena mengena dengan 'otak yang menderita' itu... bila terlalu banyak difikirkan, tapi apa yang difikirkan belum selesai, maka ianya terus terbawa ketika tidoq... dan mungkin juga badan saja yang rehat, tetapi otak masih terus bekerja... entahlah...


Namun, apa yang pasti, tiada siapa pun di dunia ini yang hendakkan sakit (kalau yang sengaja cari penyakit tu - hal yang lain ye...). Bila sakit macam ni, segala kerja akan bertangguh... maka bila itu berlaku, otak akan mula berfikir banyak kerja nak selesaikan... jadi dia akan menderita lagi... dan bila dia menderita, badan pula kembali terus-terusan sakit...

"The Mind Suffer and The Body Cries Out"

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!