JANOS

JANOS
Selamat Datang

Wednesday, June 30, 2010

+ve & -ve...

Sesetengah orang sentiasa memikirkan positif dan negatif tentang sesuatu hal. Tak dinafikan, aku juga sentiasa mengambilkira baik dan buruk sebelum melakukan sesuatu. Kadangkala, ianya melangkaui masa dan tahun, sama ada tindakan hari ini akan menjejaskan atau memberikan keuntungan dalam tempoh yang panjang.

Ada masa juga, kita terpaksa membuat sesuatu keputusan segera, tanpa mengambilkira implikasinya pada masa depan. Bagi yang merancang pula, pastinya baik buruk telah diambilkira sebelum membuat sesuatu keputusan.

Ada ketikanya, kita sengaja meminta pendapat kedua, sama ada untuk mengesahkan dan mendapat sokongan akan keputusan yang telah kita ambil... atau inginkan pendapat kedua, yang tidak terfikir oleh kita semasa berfikir untuk bertindak sebelum ini.

Ada masanya pula, kita menerima pendapat tanpa diundang. Pendapat ini biasanya kita kurang ambil peduli kerana merasakan orang yang memberikan pendapat itu, tidak tahu situasi sebenarnya, namun kita dengar juga sekadar mengambil hati.

Sering kita terjumpa, seseorang yang sentiasa 'ada sahaja dalihnya' bagi sesuatu benda yang kita rasakan mudah sahaja penyelesaiannya.. jadi fahamilah, sebenarnya kita tidak mengetahui masalah sebenar orang itu semasa kita memberikan pendapat, dan orang itu pula tidak menceritakan sepenuhnya sebelum ditanya pendapat kita. Jadi, banyaklah dalihnya.

Positif dan negatif juga memainkan peranan dalam kehidupan seharian. Dan boleh juga tindakan positif yang kita ambil hari ini akan menjadi negatif dalam tempoh yang panjang. Dan boleh juga sebaliknya.

Jadi, dimana perbincangan ini hala tujunya? Sekiranya hal positif boleh menjadi negatif... manakala negatif juga boleh menjadi positif? Malah ada juga yang bertindak tanpa memikirkan positif atau negatif, tetapi menggunakan naluri...

Itulah persoalannya... sama ada kita bertindak menggunakan logik positif atau negatif (hasil akal dan pengalaman) atau bertindak mengikut naluri (hati)?

Pening.. aku pun dah pening... korang fikir-fikirlah...

Yang baik jadi ILMU, yang tak baik jadikan pengetahuan sahajalah yee...

Jumpa lagi

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!