JANOS

JANOS
Selamat Datang

Monday, June 28, 2010

Demam Bola...

Seperti dijangkakan, majoriti berbicara tentang bola sepak sekarang ni... semuanya gara-gara bola sepak Piala Dunia yang sedang berlangsung di Afrika Selatan sekarang ni.

Bola sepak (atau sukan) bolehlah dikatakan telah menjadi satu industri. Sebab itulah, banyak negara akan melobi untuk menjadi tuan rumah pelbagai jenis kejohanan, daripada Piala Dunia, Olimpik, Komanwel, Sukan Asia, Sukan Sea (sekadar menamakan beberapa kejohanan).. malahan Sukan Malaysia juga negeri-negeri berlumba-lumba untuk menjadi tuan rumah.

Semuanya disebabkan keuntungkan dan promosi yang bakal diperolehi hasil penganjurannya, sama ada melibatkan keuntungan wang atau keuntungan nama baik dalam jangka panjang.

Kembali kepada demam bola sepak Piala Dunia, ramai memiliki pasukan yang digemari. Sekurang-kurangnya satu, malah ada juga yang mempunyai sehingga tiga pasukan pilihan. Maklumlah, kalah satu, ada lagi dua... betul tak?

Kemeriahan Piala Dunia ini, tersebar ke serata dunia, walaupun pasukan kebangsaan sendiri tidak menyertainya. Pelbagai isu lain, diketepikan seketika, bagi memberikan laluan kepada demam yang sedang melanda ini.

Seperti pernah aku tulis sebelum ini, KONTROVERSI? NASIB DAN SUKAN (klik utk membaca semula), Piala Dunia kali ini juga tidak dapat lari dari unsur-unsur sedemikian. bagi yang telah mengikuti perlawanan-perlawanan Piala Dunia kali ini, pasti telah mengetahui beberapa keputusan kontroversi yang telah berlaku..

Sebenarnya, itulah asam garam dalam sukan. Menang dan kalah adalah adat pertandingan sukan. Bagaimana ianya berlaku sahaja sering dipersoalkan. Apapun, inilah yang akan terus diperkatakan sehingga demam ini hilang dan kehidupan kembali sediakala..

Jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!