JANOS

JANOS
Selamat Datang

Friday, February 6, 2009

DUNIA JONI - EPISOD 18

EPISOD 18

Selepas urusan menanam Bob selesai, Pak Maarof mengarahkan Latip dan Manap membuka pintu kandang dan bawalah semua kambing keluar.

Sekali lagi Joni terasa amat sedih... Baru semalam, pada masa yang sama, dia masih boleh berjumpa Bob.... Pada masa yang sama, Bob telah membantunya ‘mengajar’ si Albert.... Dan itulah pertolongan terakhir daripada Bob kepadanya... Selepas ini dia perlu menjaga dirinya sendiri.... Tiada lagi Bob untuk dia bergantung harap....

Joni tahu, dia adalah kambing jantan... Tak semena-mena Joni berazam untuk menjadi kambing jantan yang terbaik, demi Bob. Bob telah menunjukkan contoh terbaik kepadanya untuk menjadi kambing jantan yang gagah... Joni berazam untuk menjadi lebih baik dan gagah dari Bob... semua demi Bob... Joni tak mahu Bob risau di sana memikirkan tentangnya... Joni mahu Bob aman di sana...

Sementara itu, Joni lihat semua kambing berkerumun dan berkumpul di bawah pokok sena. Joni tidak mahu ketinggalan. Dia mencari Sarah dan mahu berada di sebelah Sarah. Dia mahu dekat dengan Sarah semasa kesedihan ini. Dia mahu dengan Sarah selamanya...

Setelah beada di sebalah Sarah, Joni lihat mata Sarah juga kemerahan. Joni tahu Sarah juga melihat bangkai Bob di bawa oleh Manap dan Latip sebentar tadi. Joni tahu Sarah juga sedih akan kehilangan Bob.

Diiringi Pakcik Mugabe, Albert kelihatan antara yang lewat datang berkumpul. Joni perhatikan juga Albert, tetapi apabila Albert menjeling ke arahnya, Joni pura-pura memandang tempat lain. Belum bersedia Joni hendak setentang mata dengan Albert. Tambahan pula selepas kematian Bob ini. Joni takut dia akan mengamuk dan mencederakan Albert pula.

Kelihatan semua bapa-bapa ketua keluarga berada di hadapan. Mack mengetuai sesi pada pagi ini. Sebenarnya Joni amat berbangga kerana bapanya, Mack telah dilantik sebagai ketua bagi semua bapa-bapa kambing Pak Maarof. Memang kalau setiap kali perjumpaan di bawah pokok sena diadakan, Mack yang akan menjadi ketua. Jadi secara tidak langsung, Macklah ketua kambing-kambing Pak Maarof.

Joni dengar dengan teliti ucapan bapanya pagi itu. Mulanya beliau mengucapkan terima kasih kepada semua yang hadir. Kemudian Mack menyampaikan simpati dan takziah kepada keluarga Bob di atas kematian Bob. Walaupun sebenarnya dialah bapa Bob, tetapi dia seperti cuba menyembunyikan kesedihan itu. Juga menyatakan kesyukuran kerana Pakcik John telah selamat kembali. Selepas itu Mack membuka peluang kepada sesi perkara-perkara berbangkit.

Seekor sepuki kepada Pakcik Bentley telah menyatakan mengenai masalah sampah yang lambat dibersihkan. Menurutnya, kelewatan itu boleh menyebabkan nyamuk membiak dan membawa penyakit. Beliau mencadangkan agar gotong-royong diadakan bagi mengatasi masalah ini. Semua yang hadir bersetuju dan menyarankan Jumaat depan sebagai hari gotong-royong diadakan pada masa solat Jumaat memandangkan kambing tidak perlu pergi solat.

Selepas itu, berbagai lagi masalah dan isu dibangkitkan, antaranya lif rosak, longkang tersumbat, kenaikan harga barang keperluan, pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris masalah pendidikan seks di sekolah dan isu politik semasa. Semua isu ditangani dengan bijak oleh Mack. Mana-mana isu yang tiada kaitan dengan alam perkambingan diabaikan begitu sahaja. Malahan seekor kambing telah menyarankan agar blog Azwan Ali diharamkan kerana menggunakan bahasa kesat, tetapi usul ini dipandang sepi kerana perihal blog ini tidak mendatangkan kesan kepada mereka kerana tiada jaringan internet di Kampung Joget.

Tiba-tiba, semua hadirin membuka mata dan tertumpu kepada Pakcik John apabila tiba gilirannya bercakap....

Semuanya gara-gara dia memulakan ucapannya dengan kata-kata,

“Sekarang aku nak ceritakan apa yang berlaku semalam dan punca kematian Bob....”


Sangat-sangat bersambung..... suspensssss................

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!