JANOS

JANOS
Selamat Datang

Monday, February 9, 2009

Kerana Terpaksa......

Aku tak dapat nak mengelak dari nak komen pasal situasi di Perak... sebabnya aku mendengar dialog-dialog, ungkapan dan perlekehan yang sama daripada seorang penyokong kuat parti Islam berkaitan isu di sana.... Kebetulan dia ni pun memang orang Perak...

Antara ungkapan yang sering diucapkan:

1. Bodoh Sultan ni, ingatkan pernah jadi Ketua Hakim bijak orangnya...

2. Sultan tak tahu yang semasa mengaminkan doa semasa khutbah Jumaat, jemaah pakat memusingkan tangan semasa doa untuk Sultan....

3. BN rampas kerajaan Perak seperti cara Yahudi...

dan beberapa lagi lah...

Mulanya aku malas nak layan, sebabnya aku bukannya menyokong mana-mana pihak pun... sengaja aku kata kepada dia, "aku sokong jelah pihak mana yang bagi duit kat aku, PAS ke, BN ke, DAP ke.... hahahahahaha"

Tapi malam tadi aku terus dipancing untuk "bercakap"....

Dengan memulakan dengan "maaf la kalau yang aku nak cakap ni buat sakit hati",

Kemudian aku sambung "entahlah... sepatutnya sebuah parti yang mendokong imej Islam, kena la tunjuk teladan yang baik.... kalau dah 'Sultan tu bangang sangat', kenapa rakyat dia pun nak jadi bangang juga?"

Terkebil mamat ni... aku sambung "yelah, daripada memusingkan tangan semasa doa kepada Sultan, makin 'bangang' la Sultan tu... kenapa tak buat solat hajat je supaya Sultan tu dibuka pintu hatinya oleh Allah? Ini hendak mendoakan kepada keburukan orang lain... tak elok lah...."

Ambik!!! Dah tentu merah telinga... pertama sebab Sultan dia kena kutuk... kedua sebab situasi yang dia banggakan sangat (demonstrasi jalanan dan memaki Sultan) terkena dalam ucapan ringkas aku tu...

Terus panas telinga mamat ni... pastu ada lak yang menyampuk ada Mufti pernah kata memusingkan tangan semasa doa tu bukannya ajaran Islam.... Terdiam la dia...

Aku pun malas nak sambung lagi, kalau dia menjawab mahu saja aku kata "kita sepatutnya percaya kepada Qada dan Qadar... semua ni ketentuan Allah... pasti ada hikmahNya..."

Dan hasilnya, malam tadi aku tak dapat tidur kerana memikirkan perasaan mamat tu... marah kat aku ke, dendam ke, sedar ke dia kena pengangan 'budak hingusan ni"?

Dan itulah juga akan aku alami (selepas bubuh orang), susah nak tidur walau aku rasa apa yang aku 'bubuh' tu ada benarnya...

Dan juga mungkin kalau pihak dari satu lagi pulak dok provoke aku, mungkin ada pula bubuhan lain pula aku terpaksa keluarkan... sebabnya aku tidak terikat dengan mana-mana.... bagi aku parti politik semuanya sama sahaja... kalau situasi menyebelahi, maka diamlah... kalau sebaliknya, faham-faham sajalah....

Wallahualam...

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!