JANOS

JANOS
Selamat Datang

Thursday, February 19, 2009

Lain pula jadinya.....

Tadi aku berkesempatan solat Zohor di sebuah masjid yang glamer la juga. Maklumlah, MP dia adalah Menteri. Dan selalu juga Menteri ni turun padang buat program kat masjid ni.

Yang aku nak cerita ialah terdapat satu kejadian yang tak sepatutnya berlaku. Dan kejadian ini telah membawa kepada satu lagi kejadian yang 'lain pula jadinya...'

Selesai solat, aku tiba-tiba tengok para jemaah berkerumum ke satu sudut. Aku yang pada masa tu dah menghidupkan enjin kereta, switch off balik sebab nak menyibuk tengok apa yang berlaku... hehehehhe

Aku tengok ada seorang lelaki telah diikat di satu tiang... Ni mesti kes kantoi mencuri ni pada pendapat aku... Aku pun jengah la tengok dari dekat... Memang sah!!! Kantoi mencuri... Sebabnya aku dengar ada jemaah ni bercerita, lelaki tu keluar masa orang rakaat kedua... mulanya lelaki tu sembahyang sekali, tapi keluar untuk 'buat projek'... Kira pura-pura sembahyang lah... (Takde pulak ada orang tanya jemaah tu, mana dia tahu kalau dia pun tengah sembahyang)...

Aku tengok mamat yang diikat tu dah berdarah kepala... Kena lepuk la tu!!! Pastu ada dua jemaah yang agak berumur sedang mengelap darah lelaki tu... Yelah, satunya takut gak melarat darah, mati ke... keduanya darah tu dah mengotorkan lantai masjid....

Dan kejadian 'lain pula jadinya' belaku sejurus selepas itu... Tiba-tiba ada seorang lelaki lain berpakaian uniform (bukan Polis) datang... dan sound dengan agak kasar

"Dah Report Polis? Korang takde hak nak pukul mamat ni... kalau mati, korang nak ke jadi saksi???"

Keras dan kasar jugak la, dalam loghat pantai timur yang masih kedengaran pada sesetangah perkataan...

Ada sorang lelaki berkemeja lengan panjang jawab,

"Jangan la tengking-tengking, ni masjid... diaorang dah call Polis tadi, on the way la tu..." Perlahan lelaki ni sound...

Mamat uniform paneh hati la kot kena sound... "Tengking tak boleh? Ni yang korang pukul orang boleh pulak dalam masjid???"

Dah tiba-tiba terjadi perang mulut pulak... ada lagi yang amsuk campur, tapi semuanya menyebelahi lelaki berkemeja lah... Ada juga seorang dua yang menyabarkan....

Dah... daripada dapat tangkap pencuri... lain pula jadinya bila dah jadi pertengkaran kat situ pulak!!!

Mulanya aku nak menyibuk tunggu sampai Polis sampai dah jadi tak best sebab tengok orang-orang tua bertengkar... padahal masing-masing baru lepas sembahyang!!!

Aku pulak tak menyebelahi mana-mana pihak.... terus masuk kereta balik dan beredar...

Niat tadi ada juga nak snap 4-5 keping gambar peristiwa tu... tapi malas pulak sebab aku tengok dah ramai dok keluarkan henpon kamera masing rakam gambar lelaki yang diikat tu.... Kalau aku, aku videokan pertengkaran tu, tapi risau jugak, tak pasal-pasal 'kena beli henpon baru lak nanti'....

heheheheh

Jadi inilah kisah 'lain pula jadinya.....'

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!