JANOS

JANOS
Selamat Datang

Friday, February 20, 2009

DUNIA JONI - EPISOD 20

KLIK DI SINI UNTUK MENGIKUTI DUNIA JONI DARI AWAL

EPISOD 20
“Mugabe????!!!”

“Ya Mugabe... kambing Afrika itu... bapa si Albert! Dia yang sepak Bob!” jawab Pakcik John.

Mack yang mendengar pengakuan saksi penting itu terus meluru ke arah Mugabe. Dengan larian pantas dan ketegapan Mack itu, dia berjaya menanduk kepala Mugabe yang sebenar lebih tegap daripada Mack....

Melihat perkara ini, John, Bentley dan David lantas meleraikan kedua-duanya. Mereka tidak mahu terjadi sekali lagi pertumpahan darah. Mereka tidak mahu Mack membelakangkan undang-undang. Kambing-kambing yang lain hanya terpaku dan tidak berani masuk campur dalam perkara yang melibatkan ketua-ketua keluarga mereka ini.

“Betul Mugabe kau yang punya angkara ni?” soal David pula yang dari tadi hanya mendiamkan diri.

“Betul papa?” Albert ingin kepastian dari bapanya. Mugabe hanya mengangguk......

“Kurang ajar kau Mugabe!!! Berani kau bunuh anak aku!!! Aku tak kira, hutang nyawa mesti dibayar dengan nyawa!!!”

“Baiklah.... Mack, izinkan aku mengambil tempat kau sebentar...”, kata Bentley merujuk kepada hajatnya menggantikan sebentar jawatan Mack sebagai ketua kambing. Sebenarnya menurut hirarki, John yang sepatutnya menggantikan Mack, tetapi disebabkan John adalah saksi penting, dia tidak layak secara automatik. Mack juga tidak layak kerana anaknya terlibat. Jadi sama ada Bentley atau David sahaja yang neutral. Dan menurut hirarki, Bentley yang lebih kanan dari David. Maka Bentley lebih berhak.

Semua yang ada setuju melantik Bentley menjalankan tugas sebagai ketua.

“Baiklah, hukum kambing tetap hukum kambing. Yang salah tetap salah. Mengikut tradisi kita, memang hutang nyawa akan dibayar dengan nyawa. Pelaku mesti bertanggung jawab. Mugabe, apabila sampai masanya kelak, kau pasti telah tahu apa yang harus dilakukan... sementara menanti masa itu tiba, kau perlu melantik ketua baru bagi keluarga kau dan kan perlu memulaukan diri daripada kami semua, kecuali masa di dalam kandang kerana ianya di luar kawalan kita, ianya kawalan manusia. Faham?”, ucap Bentley, tegas dan bermakna.

“Faham.... aku faham... sampai masanya hutang ini akan aku bayar”, jawab Mugabe.

Mack berpuas hati dengan hukuman yang dikenakan. Dia bersyukur kerana kematian Bob akan terbela.

Dan selepas perjumpaan di bawah pokok sena itu, Mugabe memang menjauhkan diri dari kawanan kambing lain sebagai melaksanakan hukumannya. Dia tidak boleh mendekati mana-mana kambing lain sehingga masa untuknya membayar hutang nyawa dilaksanakan.

Bersambung lagi la geng...........

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!