JANOS

JANOS
Selamat Datang

Friday, February 20, 2009

What we give, we get back....

Frasa ini memang menjadi ingatan aku sejak beberapa tahun kebelakangan ini, sebabnya terdapat beberapa peristiwa yang benar-benar menguji aku sebagai manusia... antara yang aku masih ingat...

1. Tahun 2003 - Masa ni aku masih menunggang EX5 BGL 9841 (stolen 27 October 2005) - Satu hari aku telah menumpangkan seorang pakcik yang berjalan kaki untuk pergi ke masjid sembahyang Jumaat... dengan tak pakai helmet, aku tumpangkan pakcik tu....

Hari Isnin berikutnya, aku ada urusan di PUSPAKOM Wangsa Maju. Selesai urusan, tiba-tiba baru aku perasan yang kunci motor aku hilang!!! Alamak.... kacau la macam ni... dah la kunci tu sekali key chain dengan road tax.... Sedang aku dok menggelabah dalam 15 minit tu, tiba-tiba ada sorang peniaga air roda tiga datang tanya tu motor aku ke dan apa masalah? Aku jawab yang kunci tercicir, lalu dia hulurkan kunci aku tuh!!! Katanya aku tertinggal kat tempat buka seat masa simpan helmet. Alhamdulillah... selamat.... TQ Uncle!!! (tapi ni bukan pakcik yang aku tumpangkan sebab uncle ni India... kalau yang aku tumpangkan pasti MISTERI kan?)

2. Tahun 2004 - Aku beratur di belakang satu family semasa nak bayar kat kaunter di satu shopping complex... Tak semena-mena aku nampak brader di depan aku tu tercicir sejumlah wang yang dia tidak sedari... Aku cuit bahu dia dan bagitau duit jatuh... Dia ambil dan ucap terima kasih...

Beberapa hari kemudian, aku orang yang paling last balik dari opis. Seperti biasa, orang last terpaksa kunci semua pintu dengan sistem alarm canggih pada masa tu. Aku kunci seperti biasa dan masa nak balik ada pula member ajak minum, prgi jelah minum...

Esoknya, aku datang lambat sebab ada urusan rasmi di luar. Petang tu, kecoh satu opis tanya siapa last semalam balik... baru aku ingat aku belum pulangkan set kad alarm... Aduh... mana pulak aku letak ni... Mampus aku... Kalau hilang kena buat report Polis dan dah tentu aku dituduh cuai!!!

Dalam runsing tu, aku cuba ingat balik apa aku buat semalam lepas kunci pintu opis... aku jalan balik ke warung yang jaraknya 200 meter dari opis sambil menunduk tercari-cari di atas jalan... Cuba nasib jelah walau aku tahu dah hampir 24 jam kalau tercicir atas jalan pun...

Sampai warung tu aku tanya ada jumpa kad macam ATM kad tak semalam? Alhamdulillah... sekali lagi aku selamat sebab tauke warung tu memang ada terjumpa kad alarm tu!!!

Cukuplah dua peristiwa untuk contoh bagi kisah "what we give, we get back..."

Morale of the story.... Semua pun mampu faham kan?

Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!