JANOS

JANOS
Selamat Datang

Monday, February 16, 2009

DUNIA JONI - EPISOD 19

EPISOD 19

“Sekarang aku nak ceritakan apa yang berlaku semalam dan punca kematian Bob....” ucap Pakcik John yang menyebabkan suasana hening seketika... semua mata tertumpu kepadanya. Joni ingin tahu.... Mack ingin tahu.... Sarah ingin tahu.... malahan Joni pasti semua kambing pun ingin tahu....

“Begini kisahnya..... Semalam kan budak-budak bergaduh kat hujung sana tuh?” sambung Pakcik John sambil memuncungkan mulutnya ke arah tempat pergaduhan semalam. Joni ingat lagi tempat itu. Itulah lokasi terakhir dia melihat Bob.

“Selepas pergaduhan tu, takde apalah berlaku... semua pun aman balik kan... tapi aku ni sebagai kambing tua tahu pasti akan ada pergaduhan susulan...”

Joni kurang mengerti apa yang kambing tua ini bebelkan....

“Aku perhatikan sahaja dari jauh semua.... mulanya Joni dengan Albert kan? Lepas tu Bob bantu Joni kan?”

Joni mengangguk apabila nama disebut sambil mengesat air mata apabila nama Bob juga disebut....

“Lepas tu Albert macam kalah jatuh tersungkur kena penangan Bob... Aku nampak Mack dengan Mugabe pun datang nak leraikan anak-anak mereka... aku nampak semua tu.... tindakan pantas Mack dan Mugabe telah menyebabkan pergaduhan terlerai.... tahniah diucapkan kepada Mack dan Mugabe... satu tepukan kepada mereka”. Semua yang ada memberikan tepukan gemuruh. Tapi tidaklah sekuat tepukan manusia. Korang bayangkan jelah bunyi apa yang keluar bila tapak kaki kambing dilaga-lagakan.

Joni pun pening sekarang ni... daripada nak cerita peristiwa semalam dah jadi macam nak berkempen politik pula kambing tua ini. Tapi Joni diamkan sahaja. Bertepuk juga dia untuk bapanya.

“Lepas tu aku nampak si Bob ke tepi sungai... haus barangkali selepas bergaduh. Dia tinggalkan Joni dan Sarah di bawah pokok...”

Malu pula Joni... Perkara itupun hendak diceritakan. Joni menjeling Sarah dan nampak Sarah tertunduk malu... Makin ayu pula awek aku ni... Isshhhh geram...

“Aku pun mengikut juga dari jauh.... Tak semena-mena aku nampak Bob terjatuh ke dalam sungai dan aku nampak seekor kambing lain melarikan diri dari tempat Joni jatuh. Aku nampak dengan jelas... aku berlari ke tempat Bob jatuh tu dan sempat dengar Bob kata ‘dia tendang..dia tendang...’..... aku menoleh dan nampak kambing yang melarikan diri tadi senyum kepuasan....”

Makin suspen pula cerita kambing tua ni... Joni makin tertarik hendak tahu....

“Lepas tu, aku cuba nak selamatkan Bob... Hendak menjerit aku dah tua... suara pun dah kurang jelas... Aku hanya mampu mengikut sahaja Bob dihanyutkan air sungai tu... Aku nampak Bob cuba mencapai ranting kayu dan sebagainya... Tetapi maklumlah, kita ni kan kambing, susah nak capai menggunakan kaki........ Hinggalah sampai ke ladang ayam Encik Senapi, hujan turun dengan lebatnya.... aku tak dapat lagi mengikut Bob.... aku terpaksa berteduh di bawah reban ayam Encik Senapi.... hinggalah pagi ini Manap datang menjemput aku.... dan di dalam lori Tauke Wong itu, aku dapati telah ada bangkai si Bob..... dan aku amat sedih sebab Bob telah mati....... aku amat terkejut....”

Semua yang ada tergamam.... dan hampir serentak semuanya bertanya.... “Habis.. siapa yang sepak Bob????”

Sambil menarik nafas panjang.... tapi tak boleh nak panjang sangat, maklumlah dikelilingi oleh kambing... faham-faham sajalah.... Pakcik John menyambung...

“Kambingnya ialah............ Mugabe!!!!!”


Sambung la ye.............

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!