JANOS

JANOS
Selamat Datang

Wednesday, March 11, 2009

DUNIA JONI - EPISOD 23

KLIK UNTUK DUNIA JONI SAHAJA



EPISOD 23

Hari melaksanakan hukuman telah tiba. Awal-awal lagi Joni lihat Manap datang bersama beberapa orang kampung untuk membantu Pak Maarof. Memang masyarakat Kampung Joget amat bermuafakat terutamanya jika melibatkan kenduri-kendara, makan free, siapa yang tak mahu? Lagipun mereka tahu, kalau kenduri di rumah Pak Maarof, pasti lauk kambing akan dihidangkan... kecur air liur mereka....

Semasa Manap menghampiri kawasan kandang, Mugabe mula memainkan peranan dengan menonjolkan diri agar dipilih. Dan biasanya Manap atau Latip akan memilih kambing yang paling menonjol dan tidak melawan. Mungkin mereka juga mengetahui bahawa masyarakat kambing telah menjatuhkan hukuman.... entahlah, bagaimana mereka tahu, malas Joni nak fikir.

Dan seperti dijangka, hukuman terhadap Mugabe akan terlaksana pagi ini kerana memang Manap memilih Mugabe. Mungkin juga sebab saiz yang agak besar, daging yang banyak maka mendorong Manap memilih Mugabe. Tetapi bagi Joni dan para kambing lain, mereka tahu hukuman terhadap pembunuh Bob akan dilaksanakan secara rasmi hari ini.

Para sepuki dan anak-anak Mugabe kelihatan agak muram... mereka sedih dengan perlaksanaan hukuman sebentar lagi. Cuma Albert yang Joni lihat masih dalam perasaan geram dan marah. Dia tidak melihat langsung bapanya di bawa pergi. Dan Joni teringat kembali yang Albert menjadi marahkan Mugabe sejak malam tadi...

Kira-kira jam 8 pagi, Mugabe ‘selamat’ menjalani hukuman. Joni tahu pukul 8 pagi walaupun kambing tak pakai jam kerana ada seseorang berkata “cepat sekit sembelih, nak lapah lagi, nak masak lagi... dah hampir pukul lapan ni!!!”. Maka tamatlah riwayat Mugabe, seorang ketua keluarga yang akhirnya dijatuhkan hukuman mati sebagai penjenayah kerana menyepak Bob ke dalam sungai dan menyebabkan kematian Bob.

Dan seharian hari itu, semua kambing tidak dibawa keluar memandangkan tiada siapa yang akan memantau mereka kerana Manap bergotong-royong memasak, manakala Latip pula memang tidak kelihatan, mungkin berdebar-debar di rumah memikirkan nilai hantaran yang akan diminta keluarga Ramlah. Makanan para kambing pun tadi diberikan oleh Manap selepas menyembelih Mugabe, itupun rumput yang telah dipotong petang kelmarin.

Joni pula, termenung seharian memikirkan apa yang dikatakan kepada Albert oleh Mugabe dan Adigun malam tadi, hingga menyebabkan Albert begitu marah. Hati kecil Joni yakin, ianya ada melibatkan Sarah. Dan apabila melibatkan Sarah, Joni rasa dia juga perlu tahu... Tapi bagaimana Joni hendak dapat maklumat jika seharian terkurung begini?

Pening Joni memikirkan......

Kalau anda pun pening, aku pun pening juga hendak menghabiskan Dunia Joni yang semakin ke penghujung ni.... Segala persoalan pasti akan terjawab dalam episod akan datang.... Episod 24 - Season Finale Dunia Joni!!!!

Nantikan!!!!!

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!