JANOS

JANOS
Selamat Datang

Thursday, November 5, 2009

Nota Kaki punya cerita...

Nota Kaki atau Footnote biasanya digunakan dalam penulisan ilmiah... kalau sesiapa yang tak tau nota kaki tu yang mana, try buka apa-apa buku teks ke, majalah ilmiah ke kalau ada, ianya adalah nota yang menyatakan sumber dari mana petikan dalam artikel itu digunakan...

Sebagai contoh:

Malaysia merdeka pada 31 Ogos 1957. 1

__________________________________________
1 Sejarah Tingkatan 3, bla..bla...bla...

Kat ujung tu ada nombor... jadi itulah nota kaki tuan-tuan... Maknanya memberikan kredit kepada pihak sebenarnya yang dicedok ilmunya....

Apa yang aku nak ceritakan sekarang, bukan cara-cara membuat nota kaki, tetapi lebih kepada gelagat... Biasalah janjanos kan suka bercerita tentang gelagat orang... hehehehe...

Selalu terjadi kepada orang-orang disekeliling aku, selalu memberitahu aku sesuatu yang SEBENARNYA aku yang beritahu mereka perkara itu lebih dahulu... takdak contoh, tak best la kan?

1. Seorang rakan kerja pada suatu hari memberitahu aku "diaorang cakap, kalau nak cepat pulih selsema, jogging masa hujan, atau bersukan bagi keluar peluh di tengah-tengah hujan"... aku tersenyum sahaja sebab diaorang yang dia maksudkan tu aku la... seminggu sebelum itu aku yang cadangkan kepada dia benda yang sama...

2. Aku memberitahu seorang kawan, ramai penduduk Ukay Perdana ni dulunya adalah tentera sebelum berpindah masuk kuarters.... tak semena-mena, beberapa minggu selepas tu, kawan yang sama kata balik kat aku "ada orang cakap, dulu ramai tentera kat area umah hang tu!".... menyampah aku mendengarnya... hahahahah

Ok.. last contoh:

3. Aku merungut, kereta aku dah nak kena servis timing belt sebab dah 80 ribu km lebih, kena belanja lagi lah tu... beberapa hari kemudian, kebetulan kawan yang sama naik kereta aku dan terpandang odometer kereta aku dan berkata, "dah 80 ribu lebih yer... hang dah tukar timing belt belum? Diaorang cakap dah patut tukar bila dah lepas 80 ribu km"..... Aduhhh.... penat aku!!!

Perasan tak? Dialog nota kaki ni biasanya dimulakan atau mempunyai diaorang cakap, ada orang kata dan seangkatan dengannya.... Kalau kita mengucapkan kepada bukan orang yang bagitau kita sesuatu, takpelah... jangan kita ulang benda yang sama kepada orang yang memberitahu kita perkara itu.... malu weh... nampak sangat kita jenis nota kaki tapi tak bagi kredit... Tapi ada kategori yang lebih teruk... tidak dimulakan dengan diaorang kata, ada orang cakap.... tetapi terus bedal saja, macam dia punya idea... hampeh punya orang...

Moralnya... hati-hati bila bernota kaki....

Jumpa lagi

1 comment:

  1. kahkahak... die dah tadak idea nak ckp ape ngan hang laa tuh.. hehehe...

    ReplyDelete

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!