JANOS

JANOS
Selamat Datang

Thursday, November 5, 2009

Tiada Ruang?

Kelmarin seorang sahabat aku mengadu, katanya dia tiada ruang untuk diri sendiri....

Aku tak tahu nak kata apa... selama ini aku ingatkan dia enjoy dengan kerjanya, komitmen2 lainnya dan bisnes-bisnesnya...

Aku cuba mententeramkan dia dengan mengatakan apa yang dia buat sampai tak cukup masa sekarang ni dah memang untuk dirinya...

Ok, sahabat aku ni kerja dengan sebuah syarikat swasta.... kalau bab kerja, hari Sabtu, tengah malam atau bila-bila sahaja biasanya dia tidak menolak jika diperlukan... cuma kadang-kadang weekdays sahaja dia bercuti dan lepak-lepak dengan kawan (bercuti/MC/Mengular - dah jarang berlaku sekarang)... Dia pernah ditawarkan ke jawatan lain yang aku rasa mungkin kurang perlukan tuntutan masa di pejabat dan sahabat ini menolaknya... Nampaknya memang dia sukakan jawatan sekarang... dia nampak ENJOY...

Dalam pada itu, sahabat aku ni juga ada buat bisnes di sana-sini hingga menjangkau ke Pantai Timur... rasanya sudah 5-6 bulan bisnes dia dijalankan di pantai Timur dan diserahkan kepada seseorang untuk uruskan yang dia percayai... Setakat ni aku hanya tahu sahabat aku ni dah 2 kali turun naik ke sana untuk memantau bisnes dia tu... Selalu dia ceritakan tentang perkembangan bisnes dia kat sana, dan pernah juga dia mengajak aku mencari satu barang di KL ni untuk digunakan dalam bisnes dia tu, tapi rasanya dah hampir sebulan belum diajak secara serius lagi... Lagi satu, yang aku tahu dia ada bisnes juga di Lembah Kelang ni... bisnes kecil-kecilan... 2-3 hari sekali dia akan ke tempat perniagaan itu untuk update stok dan kira-kira duit... Dan sekali lagi aku nampak dia ENJOY...

Selain kerja dan bisnes, sahabat aku ni setahu aku ada satu lagi komitmen persatuan/pertubuhan (aku tak tau nak sebut macamana)... Komitmen yang ini tidak tentu waktunya.. biasanya sebelah malam lah... pernah juga sahabat aku ni memandu dan bermalam hingga ke Utara demi komitmen terhadap persatuan ini... Ada masa dia akan bercerita tentang ILMU-ILMU yang diperolehi.... Kerap juga berlaku, dia kepenatan dari bekerja, menolak pelawaan kawan-kawan untuk minum tetapi gagahkan diri juga untuk bertemu rakan-rakan sepersatuan... kami tidak marah, sebab kami nampak dia ENJOY....

Jadi, apabila dia mengadu 'tiada ruang' untuk diri sendiri, aku jadi hairan kerana selama ini aku rasakan semua yang aku nyatakan di atas (kecuali komitmen keluarga yang tak sepatutnya aku sentuh) adalah ruang untuk dirinya sendiri dan dia gembira melakukannya... Tak tahu pulak aku, kalau selama ini, tiga komitmen yang aku nyatakan di atas terpaksa dilakukan secara terpaksa, tanpa kerelaan dirinya sendiri... entahlah... hendak ditanya pun takut dia kecil hati...

Lantas, untuk menceriakan dia semula, aku tanya "Apa childhood dreams atau unfinished business? Jom kita buat itu". Aku mengharapkan jawapan dia nak 'menunggang basikal' ke, nak berjalan kaki sampai Ipoh ke atau karaoke sampai 24jam tanpa henti ke... Rupanya dia bagi jawapan yang aku tak perlu sebutkan di sini, (hampeh punya jawapan)... tetapi aku tersenyum kerana dia telah mampu bergurau, maknanya jawapan-jawapan aku tentang 'Tiada Ruang?' sedikit sebanyak diterimanya....

Kepada sabahat aku tu (anda tahu siapa anda), semoga anda telah fahami ruang anda itu...

p/s: atau ini yang dinamakan Midlife Crisis? Maklumlah, dia dah tua... hehehehe

3 comments:

  1. aramak..aku rase mcm aku jek yg midlife crisis tu..

    ReplyDelete
  2. eh...macam kenal je si dia yang diperkatakan itu :p hehehehhehe...

    ReplyDelete
  3. tak mungkin aku...aku rasa buakan aku...confirm si maya tu...

    ReplyDelete

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!