JANOS

JANOS
Selamat Datang

Monday, November 23, 2009

Teknologi...

Hari Ahad, 22 Disember aku menghadiri dan menziarah dua orang sepupu aku yang berkhatan. Seorang umur 7 tahun dan seorang lagi 6 tahun.

Apa yang best, majlis berkhatan mereka tu diadakan dengan penglibatan seramai 13 kanak-kanak yang lain. Yang aku tahu, paling muda berusia empat tahun. Semuanya dari komuniti lorong yang sama dari kawasan perumahan tu. Berkhatan pula di rumah seorang doktor yang memang berpengalaman dalam urusan berkhatan dengan bayaran yang cukup murah (katanya doktor cuma ambil harga barangan dan ubat = RM75 seorang).

Berbalik kepada dua orang sepupu aku tadi, si Haikal yang berumur 6 tahun merupakan pembuka tirai manakala si Afif pula penutup tirai. Apa yang menarik dan tidak seperti zaman aku berkhatan dulu-dulu, teknologi berkhatan sekarang semakin canggih! Guna Smart Clamp... (aku dok cari gambar smart clamp tak jumpa pulak... kang aku letak gambar anu budak2 tu selepas khatan baru tau!!! hahahha)

Tak sampai sejam selepas khatan, si Haikal yang terkenal sebagai seorang kanak-kanak yang tak reti duduk diam telah menangis... bukan sebab sakit, tetapi dah bosan baring dan nak main PS2 di bahagian atas rumah... terpaksalah kami operasi menurunkan TV ke bawah sebab tak nak bagi dia naik tangga...

Apabila si Afif dah selesai pulak, dia terus berjalan balik dan terus main PS2... seperti tiada apa-apa berlaku!!! Hampeh tul... zaman aku dulu, mahu baring 2-3 hari, nak kencing pun susah...

Tak sampai jam 4 petang, kami membuka tali yang melintang sepanjang ruang tamu sebab sudah tidak digunakan lagi... (biasalah, tali tu nak ikat kain budak berdua tu semasa baring) budak-budak berdua tu pulak, berjalan pun tak perlu nak angkat kain di bahagian 'tooot'....

Rasanya tiga hari dah pakai seluar la tu.... Nenek depa call semalam (biasalah nenek, cucu berkhatan mesti risau, dia tak dapat datang pulak tu) agak terkejut sebab diceritakan budak2 tu tak baring dan tak sakit pun... sedang mengira duit 'hasil' yang diperolehi (tak tahulah selepas aku balik pukul 6, kalau dua-dua pakat meraung sebab ubat bius dah abis - tapi tak juga, sebab si Haikal yang pertama jam 9.15 pagi... si Afif yang last jam 3.30 petang - Haikal tak complain sakit pun)

Hmm... inilah kesan teknologi.... semuanya semakin mudah dan ringkas.... kalau digunakan secara meluas teknologi ni, kurang income la Tok Mudim kampung, tetapi sepatutnya Tok Mudim pun dah boleh seiring dengan teknologi, tak la budak-budak lelaki takut lagi bila dengar istilah BERKHATAN!!!

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!