JANOS

JANOS
Selamat Datang

Tuesday, December 8, 2009

I'm Protective?

Ada orang cakap aku ni seorang yang protective.... aku mulanya tak paham apa maksud dia... dia katakan yang aku akan protect aku punya area/family/kawan daripada 'disentuh' orang lain...

Hmmm......

Dia tambah lagi, aku ni jenis berdiam diri mengkaji situasi dan apabila mendapat peluang aku akan menyerang dan biasanya serangan aku amat memedihkan...

Hmmmm lagi....

Aku masih keliru.... bukan semua manusia begitu ke?

Bukankah semua orang pun sama sepatutnya?

Jadi kenapa dilabel aku seorang yang protective?

Dalam aku kebosanan dan muhasabah diri sebentar tadi, aku teringat beberapa peristiwa yang mungkin menunjukkan aku protective...

1. Ada satu ketika semasa di zaman belajar, seorang kawan aku telah 'cuba' untuk ditipu oleh seorang awek. Kawan aku ni menceritakan kepada aku, lantas darah menyirap... aku nak pergi sound awek tu time-time tu jugak, bukan nak belasah pun, sound jelah... tetapi dihalang oleh kawan aku tadi, katanya "sebab tu aku tak nak cerita kat hang benda ni."

2. Dalam satu pertandingan sukan, masa tu aku mewakili pasukan daerah.... dalam game tu, seorang rakan sepasukan (yang aku tak berapa kawan sangat sebab dia mulut celupar) telah dikasari dengan sengaja oleh pihak lawan. Kejadian berlaku berhampiran dengan aku.... lantas tiba-tiba terasa marah sebab rakan sepasukan diperlaku begitu, berlaku aksi tolak-menolak antara aku dengan mamat kasar tadi hingga mencetuskan pergaduhan antara dua pasukan apabila member lain mula campur tangan.

3. Isteri aku bercerita bahawa ada seseorang yang aku kenali suka menyibuk hal peribadinya. Pastinya ianya ada bersangkut paut dengan aku juga. Malam tu juga aku minta no telepon orang tu untuk aku sound jangan menyibuk hal orang lain.

4. Ada satu pelanggan yang aku sengaja bagi peluang untuk kredit telah berjanji untuk membuat bayaran dalam tempoh tertentu. Apabila ditanya dia sering berkata esok. Aku ni seorang yang malas membesarkan hutang yang tak sampai RM50 hanya berdiam. Namun apabila ditanya lagi selepas dua minggu dia masih katakan esok, tetapi selepas seminggu dia masih belum melangsaikan bayaran, aku mula melenting dan 'membubuh' dengan ayat "kalau haritu kata nak bayar tahun depan, senang... tak perlu aku nak tanya selalu!".

5. Semasa bekerja dengan sebuah syarikat suatu masa dahulu, ada seseorang rakanniaga berjanji untuk membuat sesuatu kepada majikan aku secara percuma sebagai tanda sokongan. Maka kami pun tidak memikirkan untuk menempah barangan tersebut kerana memikirkan boleh menjimatkan kos. Namun selepas 6 bulan, benda yang dijanjikan belum kelihatan. Aku tanpa segan silu telah bertanya kepada rakanniaga tadi perihal janjinya itu kerana terasa amat menyusahkan apabila berjanji tetapi tidak ditunaikan.

6. Semasa bekerja di syarikat sama di no.5, aku telah merekemen seorang kawan yang berniaga buat baju. Kami pada masa itu inginkan imej korporat dan ingin membuat pakaian seragam. Kawan aku ni dah siap datang ambil ukuran badan setiap staf dan mengambil deposit RM50 seorang, daripada pengawal keselamatan, tukang cuci hinggalah pengurus. Apa yang tak best, kawan tadi menghilangkan diri hampir 3 tahun selepas itu hinggalah aku tidak lagi bekerja di situ. Baju ke mana, duit kemana aku kena ganti, sebab nak jaga nama baik kawan punya pasal. Tapi bila dah jumpa dia balik, i'll make an offer that he can't refuse....

Itulah di antara beberapa contoh situasi yang aku masih ingat kejadiannya.... Pada aku, mungkin semua orang akan memainkan peranan hampir sama apabila berhadapan dengan situasi seperti di atas. Walaupun darah apa yang mengalir dalam tubuh mereka sekalipun...

Jadi adakah aku terlalu protective?

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!