JANOS

JANOS
Selamat Datang

Tuesday, December 8, 2009

Konsultan Tanpa Tauliah

Salam semua,

Tetiba pagi ni mood nak membebel lagi kat sini... hehehehe... tapi aku nak bebel kat diri aku sendiri... tak nak cakap pasal orang lain... orang kata, cermin diri sendiri dulu kan, sebelum menilai orang lain?

Aku ni selalu perasan yang aku tahu segala macam, walhal aku dok macam tu jugak. Pi mai pi mai tang tu sahaja... Mungkin sebab kerjaya sebelum ni banyak mempengaruhi di mana aku menjadi salah seorang konsultan, menyebabkan aku banyak berjumpa orang, banyak bagi buah fikiran, banyak buat research, banyak bagi pendapat dan banyak benda lagilah. Ditambah pula aku telah ditakdirkan pernah bertugas lebih dari satu bidang di beberapa organisasi, mungkin menyebabkan aku rasa aku hebat sangat.

Padahal.... habuk pun tarak!!!

Bercakap saja pandai, kadang-kadang tak buat apa yang dicakapkan... Semua benda kalau boleh ulas, nak ulas... nak tunjuk pandai... nak tunjuk tahu serba-serbi... tapi selalunya terfikir sendiri balik, lagi banyak bercakap, lagi banyak menampakkan kebodohan.... sebab kadang-kadang apa yang diperkatakan tu tak betul, orang lain sengaja diam saja, malas nak malukan aku... chitt... malu aku wehhh....

Sekarang ni aku dan dua orang sahabat mengusahakan sebuah kedai fotostat kecil. Ohh... macam hebat sangat kedai ni kan... kadang-kadang tu sampai dah mula bagi pendapat kepada jiran-jiran kedai sebelah macamana nak tingkat hasil perniagaan mereka, padahal aku tak muhasabah pun, mereka dah lebih dahulu berada di lapangan perniagaan berbanding dengan aku nih... ada yang dah 7-8 tahun pun bertahan... aku ni baru tak sampai tiga bulan nak tunjuk pandai pulak.... ish..ish... bila difikirkan balik.... malu jugak jadinya...

Tapi nak buat macamana kan, aku ni Melayu... mungkin Melayu memang begitu.... suka bercakap dan memberikan pendapat dan nasihat walau diri sendiri tak kemana sebenarnya... Lepas tu suka pulak nak komen/complaint pasal orang lain tanpa mencermin diri sendiri... Sampaikan kadang-kadang apa yang dikomen dan dinasihatkan kepada orang lain tu kena batang hidung sendiri... baru padan muka aku!!! hahahahaha

Entahlah, mungkin juga faktornya sebab kawan-kawan suka bertanya pendapat aku, lalu aku bagilah pandangan.... bukan sekali dua, malah kerap... ianya bukan hanya tertumpu kepada khidmat nasihat kawan-kawan malahan pernah menjangkau hal-hal perundangan, masalah rumah tangga, masalah percintaan, perihal kerjaya dan perihal keagamaan.... mungkin untuk tidak menghampakan, aku pun berilah pendapat dan pandangan...

Tapi satu yang aku rasa bagus juga, biasanya aku cuma beri pandangan dan nasihat apabila ditanya... kalau tak ditanya, aku diamkan saja... namun ada juga pernah terbabas nak tunjuk pandai, bagi pendapat tak kena tempat... dan orang yang menerima tu, nasib baik diam sahaja...

Wahai kawan-kawan... apalah ada pada aku ni? Aku bukan sesiapa... belajar pun malas dan cuma bernasib baik mendapat sarjana muda... nak buat Master mungkin tidak, nak bagi nasihat.... aku pun tidak seberapa... tapi kalau nak cerita pengalaman, boleh saja....

Paling aku cuba nak elakkan, untuk bagi komen yang bukan bidang aku... aku tak mau bagi komen 'nota kaki' yang aku tidak mahir atau tanpa memberikan kredit kepada 'guru' yang memberikan aku ilmu itu.... biasanya aku memberikan pendapat berdasarkan pembacaan atau pengalaman atau percakapan pihak lain kepada aku... jadi tidaklah sehebat mana pun aku ni... sebab tu aku mula terasa malu untuk memberikan komen atau pendapat.... sebabnya ianya adalah milik idea orang lain...

Tapi pernah juga berlaku, kes-kes 'nota kaki' bilamana orang lain mengulangi semula idea yang aku berikan kepada mereka kepada aku semula tanpa menyedari aku yang memberitahunya terlebih dahulu.. ataupun, mungkin semasa aku memberikan idea tu, mereka tidak yakin dengan apa aku katakan, lalu meminta padangan orang lain dan kebetulan orang itu memberikan jawapan yang sama dengan aku maka tanpa rasa bersalah diulang semula pernyataan atau komen aku terdahulu kepada aku..... (ini dah diulas dalam entry 'nota kaki' terdahulu)...

Tegasnya.... aku kadang-kadang malu apabila bercakap tentang perkara yang bukan bidang aku apabila hanya memberikan pendapat atau bercakap dan menampakkan ketidakpandaian aku ni...

Malu dong ahhh....

Ahh... cukuplah membebel....

Soalan pemahaman

1. Siapakah yang malu dalam artikel ini?
A. Aku
B. Dia
C. Mereka
D. Saya

2. Membebel adalah seerti dengan ....................
A. Membungkus makanan
B. Bersukan
C. Berleter
D. Memandu keretapi

3. Mengikut artikel di atas, 'Aku' biasanya bercakap tentang isu-isu berikut.
I. Keagamaan
II. Perundangan
III. Perniagaan
IV. Kerjaya

A. I dan II
B. I dan IV
C. I, II dan IV
D. Semua di atas

4. Apakah taraf pendidikan 'Aku'?
A. SPM
B. Diploma
C. Sarjana Muda
D. Master

5. Pada pandangan anda, apakah yang perlu 'Aku' lakukan?
A. Pergi melancong
B. Buat bodoh jer....
C. Berhenti memberikan pendapat
D. Teruskan memberi pendapat

6. Sekiranya anda di tempat 'Aku', apakah perasaan anda berdasarkan bebelan di atas?
A. Peduli apa aku....
B. Kami berhak...
C. Malu jugak la....
D. Tak malu sangat la....

Sekian.....

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!