JANOS

JANOS
Selamat Datang

Thursday, December 3, 2009

Sensitif atau Peka?

Semasa zaman sekolah dulu, aku menyertai Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) di sekolah. Pada masa tu, pasukan Pengakap adalah lebih glamour berbanding PBSM, namun disebabkan uniform bagi pasukan Pengakap adalah lebih mahal, maka aku memilih PBSM. T-Shirt berlambang PBSM baru berharga RM10 (bukan uniform no 1) yang telah menunjukkan identiti sebagai ahli PBSM berbanding uniform Pengakap yang mencecah seratus ringgit pada masa tu.

Aku menjadi ahli PBSM sejak dari tingkatan 2. Itupun atas ajakan kawan-kawan yang terlebih dahulu menyertai persatuan ini di sekolah. Bermula sebagai ahli biasa, mungkin disebabkan ramai kawan-kawan dalam persatuan ni, aku telah menjadi Timbalan Pengerusi semasa tingkatan empat namun berhenti disebabkan bertukar sekolah.

Daripada sekadar memenuhi ajakan kawan dan faktor baju yang murah, aku mula sukakan PBSM ni. Daripada t-shirt berlambang yang berharga RM10, aku juga telah memiliki uniform rasmi no 1 semasa di tingkatan 3. Daripada tidak tahu apa-apa berkaitan pertolongan cemas asas, aku mula mendapat sedikit ilmu berkaitannya. Daripada ahli biasa aku juga telah diamanahkan untuk memberikan sesi pelajaran kepada ahli PBSM di sekolah lain semasa sesi perjumpaan di sekolah mereka.

Aku juga menghadiri beberapa kursus, perkhemahan dan pertandingan yang berkaitan dengan aktiviti PBSM ini. Hampir ke seluruh negeri kami ditugaskan walaupun pada masa itu kami masih bersekolah. Semuanya gara-gara hubungan yang akrab PBSM sekolah aku tu dengan PBSM Daerah dan negeri, maka kami selalunya akan ditugaskan untuk 'cover' beberapa event yang memerlukan ahli pertolongan cemas. Memanglah kami selalu dipanggil sebab kami tidak pernah menolak. Lagipun kadang-kadang dapat makan free, dan ada ketika dapat elaun. Tentulah suka!!! Hahahahah...... tapi yang paling best, dapat ramai kawan la... tambah pulak kalau budak pompuan... perghhh..... hhehehehehhe hahahahahha

Selepas bertukar sekolah, aku sekali lagi memilih sebagai PBSM sebagai salah satu persatuan. Apa yang menarik, 'team' aku di sekolah lama, kebanyakkan berpeluang berhijrah sekolah semasa tingkatan empat dan menyambung legasi PBSM di sekolah baru dan majoriti dari kami menjadi Pengerusi/Presiden PBSM di sekolah baru....

Walau apapun, sebenarnya yang panjang-panjang banyak perenggan di atas tu cuma MUKADIMAH sahaja untuk entry kali ni... Apa yang sebenarnya hendak aku ceritakan ialah DISEBALIK dan HASIL penyertaan aku dalam persatuan semasa di sekolah dahulu dengan APA yang aku jadi sekarang walaupun tidak lagi menjadi ahli mana-mana persatuan...

Alhamdulillah, sekarang aku nampak mengapa ko-kurikulum semasa sekolah itu amat dititik beratkan oleh guru, sekolah dan Kementerian berkaitan. Rupanya ianya membentuk peribadi dan sahsiah murid/pelajar selain daripada sesi akademik. Tidak kira apa persatuan pun, aku yakin jika para murid/pelajar menghayati prinsip yang diterapkan, pasti akan mendapat sesuatu, bukan hanya mengisi masa hujung minggu menghadiri aktiviti persatuan namun hasilnya tiada.

Aku mengambil contoh diri aku sendiri, bukan untuk mendabik dada, tetapi aku rasakan PBSM telah mengajar aku untuk sensitif dan peka kepada keadaan sekeliling dan pantas bertindak terhadap sesuatu. Faktor masa amat penting dalam pertolongan cemas dan inilah disiplin yang aku terapkan bilamana apabila melibatkan masa dan janji, aku akan cuba sampai awal atau paling tidak pun tepat pada masanya. Begitu juga dengan pembacaan terhadap suasana dan 'hazard' (ancaman?) sekeliling dapat dinilai dengan pantas walaupun tidak tepat.

Selain itu, PBSM (boleh juga dibaca berpersatuan) juga mengajar aku selok-belok 'politik kecil-kecilan'... Maklumlah, aku telah diperturunkan ilmu oleh seorang yang amat penting dalam PBSM negeri pada masa tu, "Dalam persatuan ni, ada tiga benda yang boleh menyebabkan persatuan jatuh atau bangun. Boleh juga menyebabkan seseorang tu disukai atau tidak. Tiga benda tu ialah Pangkat/Kuasa, Glamour, Duit". Memang aku mengakui bahawa beberapa faktor daripada tiga benda inilah yang menyebabkan aku memencilkan diri dari berpersatuan selepas tamat pengajian peringkan ijazah.

Mungkin orang lain melihat kelantangan dan sikap menegur kesilapan walaupun orang yang lebih berpangkat sebagai satu cara untuk aku 'memintas' kedudukan orang lain. Atau memang betul begitu caranya untuk cepat naik?

Entahlah.... sampai satu peringkat, aku katakan kepada diri sendiri, aku dah puas berpersatuan.... semua aku dah rasa sepak terajang.... Dengan persatuan aku dah jumpa pelbagai peringkat manusia dari tukang kebun sekolah (bukan merendahkan taraf tukang kebun, maaf) hinggalah DYMM Tuanku Sultan walaupun umur pada masa tu masih mentah. Tiada apa lagi yang aku cari dari persatuan atau pertubuhan atau parti politik (yang aku pernah dijemput untuk menganggotainya) kerana aku tidak mahu lagi mewujudkan musuh. Maklumlah, aku ni jenis kalau benda tak kena, aku sound saja... tambah pedih lagi kalau benda aku diamkan lama tetapi bila dapat peluang 'bola tanggung' aku pasti 'smash' cukup-cukup...

Atas sebab inilah, aku tidak lagi berpersatuan sekarang... kadang-kadang kita lebih rela mendengar teguran daripada orang luar daripada 'orang dalam' kerana teguran 'orang dalam' yang lebih dekat dengan kita tu, pastinya terasa lebih pedih dan menusuk kalbu....

p/s: dah ke laut jugak cerita aku kali ni kan... niat nak cerita benda lain... jadi lain... ahhh hentam sajalah.... ada apa-apa soalan?

1 comment:

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!