JANOS

JANOS
Selamat Datang

Friday, October 30, 2009

Ilmu Memancing...

Aku tak suka memancing, tapi aku ada ramai kawan yang 'taik mancing' ni... kalau bertemu sesama mereka, aku ni jadi tukang senyum sajalah... ikan itu, ikan ini... kolam itu, kolam ni... bot murah, bot mahal.... tekong handal.... nak menyampuk pun mungkin 5 atau 10 minit sekali, itupun sekadar "hebat tu...", "mesti best kan?", dan lain-lain penyedap rasa sahaja... hehehehe

Namun aku dapat merasakan ilmu memancing ni amat berguna dalam kehidupan seharian. Orang selalu berkata "memancing ni mengajar kita bersabar". Majoriti akan berkata begitu, tetapi itu sahaja ke ilmu atau pengajaran yang kita dapat dari memancing?

Aku melihat ilmu memancing ni dari sudut yang lain. Semasa di zaman belajar dulu (lokasi dirahsiakan), aku mempunyai dua orang 'anak murid' yang entah mengapa meminta panduan dan pandangan aku tentang satu hal yang sama menjadi kesukaran bagi mereka pada masa itu. Jadi dengan sifat aku yang suka menolong dan hendak tengok kawan aku gembira, aku setuju menolong... Maka tertulislah dalam sebuah 'kitab' yang menjadi rujukan dan buku nota kepada mereka (entah dimana kitab tu sekarang)...

Ilmu yang mereka dapat semasa tu, aku gunakan konsep memancing, di mana mesti ada joran, tali pancing, mata kail, umpan, air dan ikan.... tiada semua ni, tiada gunanya memancing... lainlah kalau hendak menjala... umpan tidak diperlukan walau kadangkala ada juga yang menabur sedikit umpan untuk memastikan kewujudan ikan di dalam air....

Berbalik kepada ilmu memancing ni, dua 'anak murid' aku tu dengan gembira dan yakinnya mengaplikasikan ilmu didada walau hanya sempat menuntut ilmu separuh jalan. Hasilnya percubaan pertama mereka terhadap apa yang diinginkan hanya separuh jalan jua. Bukan sebab tak habis menuntut ilmu, tetapi kehendak Allah Taala jua...

Masa terus berlalu, dua 'anak murid' ini sekarang telah berjaya mencapai apa yang mereka kehendaki, mungkin.... sebenarnya aku sengaja tidak menghabiskan 'penurunan' ilmu memancing pada masa itu bagi mengelakkan berlaku perkara-perkara yang tidak diingini... Yelah, baru separuh jalan pun sudah dicuba, apatah lagi kalau diberi sepenuhnya..... :-)

Disebalik kegagalan dalam cubaan mereka itu, itulah sebenarnya ilmu yang mereka perolehi. Kesukaran dan kegagalan itu telah dengan sendirinya memberikan mereka ilmu yang sangat berguna.... bukan ilmu yang aku tunjukkan terdahulu. Mereka sebenarnya belajar dari diri sendiri, dengan aku cuma menjadi batu loncatan pemangkin keyakinan diri kepada mereka... Sebab itu aku amat kagum dengan pencapaian mereka sekarang tentang hal yang mereka minta ilmu dari aku dahulu...

Berbalik kepada ilmu memancing, seperti aku katakan ianya banyak maksud tersurat dan tersirat... Antaranya di dalam dunia perniagaan, sama ada perniagaan kecil atau besar, ilmu memancing tetap boleh diguna pakai. Konsep joran, tali pancing, mata kail, umpan, air dan ikan pasti boleh diaplikasikan... Sekiranya dua 'anak murid' yang aku nyatakan di atas membaca nukilan ini, pasti mereka akan cepat dapat menangkap apa yang aku maksudkan ilmu memancing dalam dunia perniagaan, dan bagaimana ianya menjadi berguna untuk menangkap 'ikan'.

Sedikit ilmu kepada mereka yang masih blur-blur tentang apa yang aku cuba sampaikan, aku dedahkan sedikit ilmu memancing yang mana umpan memainkan peranan penting dalam menangkap ikan. Kenalpasti jenis ikan yang kita nak tangkap dan kenalpasti umpan yang berkesan. Bila ikan dah makan umpan, mulalah bermain dengan joran dan tali pancing anda, tarik sikit-sikit jangan terlalu kuat takut ikan terlepas... dan bila dirasakan ikan sudah selesa dan kurang melawan, terus sentap dan ikan pasti berjaya dinaikkan....

Hal yang sama boleh kita aplikasikan dalam kehidupan seharian... fikir-fikirkan lah... :-)

Jumpa lagi...

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!