JANOS

JANOS
Selamat Datang

Saturday, October 31, 2009

Siapa Bos?

Ada sorang member, suka panggil aku tokey besar... aku kata mana ada, aku pun pekerja saja.... bukan bos....

Dia tak percaya... dia tanya kalau aku pekerja, siapa bos aku?

Aku jawab... company aku adalah majikan aku...

Dia pelik, tak paham dengan apa aku kata... Yelah, kalau company tu nama aku, macam mana aku ni pekerja untuk company aku?

Hehehehehe... aku senyum saja... aku tanya dia satu soalan... dalam Malaysia siapa BOS paling besar?

Dia jawab... PM kot... atau Sultan/Agung?

Aku kata, ok.. tak pa.. amik PM... dia pun makan gaji jugak... duit kerajaan... kerajaan tu rakyat yang bagi duit... AGUNG pun sama...
kalau dia kerja tak baguih, kita tukaq PM... hahahaha
jadi, sapa Bos???

Dalam meniaga, benda yang sama juga... walau peniagaan milik aku sendiri, nama aku sebagai pemilik, aku tetap bekerja. Majikan aku ialah syarikat aku tu, walau ianya memang milik aku... Sebabnya? Aku cuba wujudkan dua entiti berbeza... Syarikat aku membayar sejumlah gaji kepada aku dan aku berkhidmat kepadanya...

Pelik? Tak pelik kalau anda faham... ok, katakan aku tetapkan bulan2 gaji aku sejumlah x.... Walaupun aku berjaya membuat jualan berjumlah x + y + z x 1000 sekalipun, aku tetap dibayar sejumlah x seperti yang telah ditetapkan... Cumanya, part yang syok kalau prestasi 'majikan' aku tu memberansangkan, pasti aku akan dapat lebih daripada x pada sesuatu masa, kira bonus la tu... mungkin enam bulan sekali dia bayar, mungkin setahun sekali, mungkin tiga bulan sekali...

Sebab tu aku taknak dianggap bos... aku nak jadi pekerja yang kuat dan rajin untuk perniagaan aku... Kalau bos, selalu goyang kaki bagi arahan ajer...

Itu yang cuba aku terapkan... semoga kaedah ini akan membawa kejayaan....

p/s: Lagipun aku tak suka istilah Bos... kalau Bos, ada ke pekerja bawahan yang suka? kalau Bos, mesti kita selalu kutuk, maki dsbnya dibelakangnya... baik aku jadi pekerja, boleh kutuk Bos aku... hahahahah

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!