JANOS

JANOS
Selamat Datang

Thursday, October 29, 2009

Tidak dirancang...

Kadang-kadang, benda yang tak pernah kita jangka atau fikirkan akan berlaku. Ianya terjadi secara tidak disengajakan. Dan ada ketika juga, ianya telah dirancang dan idamkan.

Mengambil contoh alam pekerjaan. Mungkin 50% daripada kita mendapat pekerjaan seperti diidamkan... paling tidak pun seperti tercatat dalam kad hijau masa sekolah di bahagian cita-cita. Namun pastinya juga 50% lagi sekarang bertugas bukan di tempat atau bidang yang diidamkan dahulu.

Semua ini berlaku kerana perubahan masa dan pengaruh. Perubahan masa merujuk kepada tempoh masa yang panjang daripada zaman sekolah hinggalah alam pekerjaan. Dalam tempoh yang panjang tersebut, dunia secara globalnya telah mengalami pelbagai perubahan dan inovasi yang menyebabkan minat dan kecenderungan telah berubah.

Sebagai contoh, kawan-kawan yang sebaya aku... yang sekarang ni menjadi Pegawai Teknologi Maklumat. Ada tak di antara anda mencatat semasa sekolah dulu cita-cita nak jadi Pegawai IT, atau paling tidak pun apa-apa yang berkaitan komputer? Pasti tidak kan? Aku yakin tidak. Sebabnya pada masa itu tiada siapa yang pernah termimpi nak kerja dalam bidang tu.

Dan faktor masa yang panjang tadilah yang telah menyebabkan kawan-kawan kita tu beralih ke satu bidang yang tidak pernah diimpikan semasa zaman sekolah.

Satu lagi faktor yang berkaitan rapat dengan faktor masa ialah pengaruh. Pengaruh yang menyebabkan terjadinya perubahan dalam hidup kita ni mungkin datangnya dari orang terdekat yang kita kenali, atau orang lain yang kita kenal tetapi belum tentu dia kenal kita.

Pengaruh pertama iaitu dari orang terdekat, mungkin datangnya dari keluarga dan rakan-rakan. Merekalah selalunya yang berjaya memberikan pandangan dan pendapat sehingga kita mengambil keputusan untuk berbuat sesuatu. Biasanya pengaruh ini juga terjadi daripada faktor masa di atas. Mereka mungkin memberikan pandangan dan pendapat berdasarkan pengalaman dan situasi semasa yang mereka rasakan sesuai untuk kita.

Pengaruh kedua iaitu dari golongan yang kita kenali tetapi belum tentu mereka kenal kita ialah pengaruh kita terhadap keadaan sekelilingan atau orang tertentu. Contoh paling mudah, ramai remaja sekarang suka untuk menjadi artis kerana terpengaruh dengan gaya hidup golongan artis yang serba glamor. Maklumlah, manusia memang sentiasa inginkan perhatian manusia lain, dan menggunakan medium sebagai artis pasti mudah untuk mendapat perhatian.

Aku tidak pernah mengatakan pengaruh ini baik atau tidak. Disini aku cuma ingin membincangkan bahawa kadangkala "terjadi sesuatu yang kita tidak jangkakan akan berlaku dalam hidup kita" seperti perenggan pertama posting ini. Dan contoh-contoh yang diberikan pula tidak merujuk kepada mana-mana pihak, ianya sekadar contoh bagi mendapat pemahaman yang lebih baik.

Hehehehehe... faham ke korang dengan posting kali ni???

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!