JANOS

JANOS
Selamat Datang

Tuesday, May 4, 2010

Cap Ayam - Episod 1

SEPERTI DIJANJIKAN, IANYA TELAH DIPAPARKAN...

CAP AYAM - EPISOD 1


“Harap kau faham, ini bukan peribadi, ianya adalah urusan kita. Urusan yang telah kita pilih...” dan Riki terus mematahkan leher Chon. Tidak berapa lama kemudian, Chon terkulai dan mati begitu sahaja.

Riki sedar, Chon adalah rakan yang sebaya dengannya. Malahan mereka juga berasal dari kampung yang sama. Riki tidak gentar, Riki tidak gusar dan Riki tidak takut melakukan apa yang dia lakukan sebentar tadi. Ianya sudah menjadi alah bisa, tegal biasa baginya.

Apa yang penting, Riki tahu dia hanya menurut perintah. Sejak memilih ‘jalan’ ini, Riki tidak dapat lari dari menerima arahan dan menurut perintah dari pihak atasan. Apa saja yang diputuskan, wajib dilaksanakan. Jika tidak, dia sendiri yang mendapat bahananya.

Itulah yang terjadi kepada Chon. Sebenarnya Chon yang tersilap langkah. Dia yang mengkhianati keluarga sendiri. Dia yang tergamak menggadai urusan keluarga sendiri kepada keluarga lain. Dia pengkhianat, dan pengkhianat sepertinya perlu dihapuskan.

Itupun bukannya Riki yang pandai-pandai membuat keputusan. Riki hanya menurut perintah. Dan setiap perintah wajib ditaati. Jika tidak, tunggu sahaja balasannya kelak. Dan setiap arahan datangnya terus dari ketua keluarga. Walaupun penyampaian arahan bukan secara terus disampaikan oleh ketua keluarga, ada pihak kedua yang menjadi pengantara, namun Riki tahu arahan menamatkan riwayat Chon telah diputuskan oleh ketua keluarga.

Riki sedar, sejak dari awal sejak memilih pekerjaan ini, dia akan terikat dengan arahan dan urusan keluarga. Ketaatan kepada ketua keluarga menjadi pegangan. Kesetiaan kepada keluarga menjadi amalan.

Memanglah ketua keluarga yang dimaksudkan adalah bapanya sendiri, Eric Sambora. Jika tidak, masakan nama penuh Riki akan menjadi Riki Sambora. Ibunya pula Kina Sambora. Dan seingat Riki, bapanya telah memberi pilihan kepadanya dulu, sama ada untuk mengikut jalan keluarga ataupun memilih haluan sendiri. Dan Riki masih ingat, tanpa berfikir panjang, dia mencium dada bapanya dan memilih jalan keluarga. Dan sejak itulah dia tidak dapat berpatah balik lagi.

“Ayah, urusan Chon telah selesai”.

Riki melaporkan urusannya sebentar tadi kepada Eric Sambora. Disebelah Eric Sambora kelihatan Siki Sambora iaitu abang Riki dan Al Nana. Sebenarnya Siki, Al Nana dan Chon adalah ahli kanan Eric Sambora, sekarang tinggal Siki dan Al Nana sahaja memandangkan Chon telah dihapuskan.

Turut kelihatan sahabat setia Eric Sambora iaitu Tesi dan Comeng. Keduanya Tesi dan Comeng telah agak berusia, mungkin sebaya dengan Eric Sambora. Semuanya memerhatikan Riki yang melaporkan ‘kejayaannya’ itu tanpa berkata apa.

“Bagus anakku. Mulai sekarang kau ambil alih tempat Chon dan menjadi ahli kananku yang paling junior. Taraf kau telah aku naikkan mulai hari ini”, balas Eric Sambora, tegas dan padat.

“Terima kasih, DON SAMBORA”, Riki menunduk dan mencium dada Eric Sambora.

Diikuti oleh Siki, Al Nana, Tesi dan Comeng. Semuanya mencium dada Eric Sambora tanda mentaati ketua keluarga itu dan tentunya sebagai menghormati keputusan Don Sambora.

Dan hari-hari Riki pasti berbeza selepas ini apabila dinaikkan pangkat sebagai ahli kanan kepada Don Sambora.....

bersambung....

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!