JANOS

JANOS
Selamat Datang

Thursday, May 6, 2010

Lima Fasa...

Sekarang ni aku ada banyak masa senggang - maka sebab tu juga aku terasa nak taip panjang-panjang je... Lagipun mungkin nak cover minggu depan/pertengahan Mei yang aku dah ada tugasan yang perlu diselesaikan dan mungkin tak sempat nak online pun.... Nanti hangpa semua terindu-rindu pulak nak baca coretan aku... kah kah kah (masih dlm mood perasan)

Pendapat peribadi aku, terdapat lima fasa dalam persahabatan yang biasanya akan dilalui oleh seseorang dalam persahabatannya dengan seseorang. Sama ada sama jantina atau tidak.

Aku andaikan FASA PERTAMA sebagai mengenali satu sama lain. Di sini kedua-dua manusia tadi mula untuk berkenalan. Kalau mereka rasakan serasi, mereka akan menuju pula ke fasa kedua.

FASA KEDUA pula ialah kedua-dua hamba Allah ni akan mula berkawan rapat. Hampir segalanya dikongsi bersama, bertukar-tukar cerita, pendapat dan sebagainya. Inilah saat paling best bagi kedua-dua mereka tu...

Malangnya, FASA KETIGA pula ialah bilamana sedikit salah faham menyebabkan pergaduhan dan perselisihan faham. Ditambah pula dengan hasutan iblis dan syaitan yang sememangnya suka melihat manusia bergaduh dan membuat dosa. Kadang-kadang fasa ketiga ini membawa kepada perpisahan dan permusuhan.

FASA KEEMPAT pula aku andaikan sebagai satu fasa bilamana setelah melalui fasa ketiga, kedua-dua sahabat tadi akan berjumpa, terjumpa atau bertemu semula. Mungkin mengambil masa yang lama, bertahun-tahun atau mungkin hanya beberapa hari selepas fasa tiga di atas. Semasa fasa ini, persahabatan mereka akan bertaut kembali - malah lebih utuh dan jitu berbanding sebelumnya. Malah boleh dikatakan mereka akan mampu bertahan sehingga ke fasa kelima...

Walaubagaimanapun, ada juga yang berhadapan dengan fasa ketiga dan keempat ini secara berulang-ulang kali, sebelum menuju ke fasa kelima......

Yang mana, FASA KELIMA aku katakan sebagai fasa terakhir di mana kedua-dua sahabat terpaksa melalui saat akhir seorang yang lain. Mereka terpaksa berpisah selamanya - hanya meninggalkan kenangan indah yang mampu dikenang oleh seorang lagi. Kadangkala - fasa kelima ini ditempuh bersama-sama - maka itulah yang selalu dikatakan hidup mati bersama.

Namun, harus diingat, ada juga dikalangan kita yang kurang bernasib baik - selepas fasa ketiga, tidak sempat untuk menjengah fasa keempat - terus sahaja menempuh fasa kelima... menyesal pun tidak berguna lagi, hanya doa sahaja yang mengiringi...

Kesian... dan sekian :-)

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!