JANOS

JANOS
Selamat Datang

Tuesday, May 4, 2010

Kisah Kawan Aku Part 4

Masih ingatkah kalian dengan kawan aku yang sorang ni? Yelah... yang aku ceritakan dalam KISAH KAWAN AKU, KISAH KAWAN AKU PART 2 dan KISAH KAWAN AKU PART 3

Kebetulan baru-baru ini, dia telefon dan mencari aku - nak ajak berborak katanya. Kebetulan juga, aku tengah lapang masa tu, aku pun tanpa 'segan silu' sudi melepak minum-minum dengannya. Maklumlah, hampir setahun jugak tak jumpa mamat ni... nak tahu juga apa cerita dia...

"Hidup lagi hang ya... ingatkan dah arwah!", ayat pertama terpacul dari mulut aku sebaik bersalaman. Dia cuma tersenyum sahaja. Lain pulak lagaknya kali ni. Kalau dulu, pantang ditegur, siaplah akan ada sahaja jawapan atau bedilan pedas daripadanya. Gayanya pun nampak lain macam, nampak lebih yakin pulak aku nampak.

"Alhamdulillah la... Tuhan panjangkan lagi umur aku... supaya dapat jumpa hang lagi...", serius juga jawapan dia.

"Apa cerita?", aku tak sabar nak tahu tujuannya - sebelum dia berleter dan berceramah lebih panjang - yang juga kadang-kadang berjangkit kat aku seperti aku lakukan sekarang ni... Nak cerita pasal kawan aku, bukan nak cerita pasal aku... hehehe

"Macam-macam... hang ingat lagi tak budak sekolah kita dulu... Salim...?", tanya kawan aku...

"Ingat, apa pulak tak ingat... Salim pendiam tak banyak cakap tu... yang asyik teringat kampung halaman tu kan... yang sekelas dengan kita tu... kawan baik hang tuh... apa pulak tak ingat. Kenapa dengan dia?"

"Baru ni aku jumpa dia... lepas hampir 20 tahun tak jumpa dia... itupun dia yang usaha cari aku... tak sangka dia sekarang dah tak macam dulu lagi..." kawan aku memulakan cerita. Aku diam sahaja untuk bagi peluang dia sambung sambil menghirup nescafe o panas...

"Tak sangka aku akan jumpa balik dengan dia... yelah berapa lama tak dengar cerita... tup-tup dia dapat no telefon aku... terus call aku... kaget juga aku... sebelum ni pun memang aku cuba jugak cari dia, tapi puas aku tanya member-member kita - semua kata tak tahu..."

"Hang tak bersungguh cari kot? Lain kali buat la iklan dalam surat habaq..." aku cuba mengusiknya....

"Hahahaha.... banyak duit aku nak buat iklan... Isshhh hang ni potong la, biaq aku cerita... hang minum saja... kalau nak makan - order... aku belanja..." amboi... seronok sungguh kawan aku ni nampaknya... Lepas tu banyak lagi dia cerita, sambil aku menyuap mee goreng.

Katanya, Salim dah berkeluarga, dah ada anak. Kalau dulu, semua tahu Salim ni memang seorang yang tak banyak bercakap... pendiam sangat... jarang-jarang bercakap walaupun beliau sebenarnya seorang Pengawas sekolah kami dulu... kawan aku dan Salim ni memang berkawan baik... bagaimana mereka bermula, tak pula aku tahu... tapi alih-alih memang semua tahu mereka ni berkawan baik... Tapi kawan baik jantan dengan jantan lah ye... tak lebih dari itu... Kalau Salim tu perempuan, dah tentu mereka berutus surat dan bertukar-tukar hadiah... pasti mereka digosipkan sebagai pasangan bercinta.... kami semua tahu... jangan pikir lain pulak... hangpa ni kena cakap bagi jelas baru nak paham!!!

Apa yang kawan aku ni amat terasa Salim dah banyak berubah dari seorang yang pendiam kepada seorang Salim yang baru ialah bilamana Salim katanya Salim sanggup datang dari kampung semata-mata nak berjumpa dengannya di KL tempoh hari. Datang sekeluarga pulak tu... Kalau dulu si Salim ni, nak ajak keluar ke pekan pun bukan main susah. Cakaplah macamana pun, takdenya dia nak ikut kami keluar pekan... Ini tidak, sanggup datang dari jauh, semata-mata... di ulang semata-mata nak jumpa kawan aku ni...

Bila kawan aku ni bercerita, teringat aku tentang kata-kata isteri aku... "people change"... lantas tanpa segan silu, aku menggunakan ayat yang sama kepada kawan aku ni mengenai Salim. Aku bagi contoh dirinya juga, kalau dulu susah nak dengar bertutur dengan sopan, tapi sekarang, kena provoke pun relaks sahaja...

Yelah, memang aku tak nafikan, manusia boleh berubah, sesuai dengan persekitaran, gaya hidup, pergaulan, usia dan lain-lain faktor yang tak dapat aku fikirkan sekarang. Pernah juga terjadi kepada diri aku sendiri... bilamana seorang sahabat yang telah lama tidak bersua, lama tidak berjumpa, lama tidak bertanya khabar dan lama tidak mengetahui nasib masing-masing, telah boleh muncul semula tanpa ragu-ragu untuk menyambung semula persahabatan yang lama terputus. Terputus bukan sebab bergaduh, bukan juga kerana bermasam muka, tetapi kerana peralihan zaman dan lokasi yang jauh....

Apapun, kawan aku kata, dia amat hargai pertemuan semula tu. Dan aku faham perasaan dia tu yang tentunya gembira dan kalau boleh macam-macam nak ceritakan kepada Salim. Pasti cerita mereka berkisar tentang cerita alam sekolah dan juga cerita hampir 20 tahun yang mana mereka terputus hubungan.

Apapun, aku doakan semoga pertemuan semula kawan aku dengan Salim tu akan terus berpanjangan walaupun mereka sebenarnya telah mempunyai hidup masing-masing dan mempunyai komitmen tersendiri. Orang kata berkawan biar seribu, bermusuh jangan sekali dan berkasih biar satu dan aku bersetuju dengan ungkapan itu.

Seperti aku dan kawan aku ni juga... boleh dikatakan hanya setahun sekali berjumpa, namun hubungan kami seperti adik beradik dan dirasakan sebahagian diri aku ada dalam dirinya....

Sesi minum kami hari tu memakan masa hampir dua jam... sebenarnya aku terharu juga, sebab tak pasti bila pula akan dapat bertemu kawan aku ni... last jumpa pun bulan Mei tahun lepas, dah memang setahun pun...

Apapun, ungkapan 'people change' bermain di minda aku...

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!