JANOS

JANOS
Selamat Datang

Wednesday, May 19, 2010

Cap Ayam - Episod 3

Kisahnya telah bermula...

CAP AYAM - EPISOD 3

Chon memang telah lama menjadi ahli kanan Don Sambora. Ramai kenal Chon sebagai seekor ahli kanan yang garang. Dalam banyak operasi keluarga, Chon yang akan mengetuainya, terutamanya yang melibatkan pertumpahan darah. Chon sentiasa dilihat sebagai seekor jeneral perang yang sukar ditandingi.

Namun, tiada siapa menyangka bahawa Chon juga sebenarnya seekor yang licik juga. Chon telah berkrompomi dengan Alo Breng untuk menguasai bahagian utara yang selama ini milik keluarga Sambora. Namun pakatan mereka telah dapat dihidu oleh Don Sambora melalui pengaruhnya, dan sebab itulah Riki ditugaskan menghapuskan Chon.

Memang mana-mana keluarga amat inginkan pengaruh dan kuasa bagi satu-satu bahagian. Pengaruh dan kuasa ini akan menjadikan keluarga itu dihormati dan disegani. Keluarga yang berkuasa juga berhak untuk memungut hasil bagi keseluruhan bahagian. Tertakluk juga kepada budi bicara ketua keluarga sama ada ingin berkongsi hasil dengan keluarga-keluarga kecil lain atau tidak. Manakala keluarga lain di dalam bahagian pula seharusnya menurut sahaja kata putus dari Don yang berkuasa, dalam kes ini; bagi bahagian Utara ianya adalah Don Sambora.

Walaupun mempunyai kuasa mutlak dan pengikut yang ramai, Don Sambora seekor ketua keluarga yang adil dan boleh dibawa berunding. Beliau biasanya akan berkongsi hasil dengan lain-lain keluarga, selagi mereka patuh dan taat kepadanya. Ada juga kes-kes terpencil, Don Sambora menghulurkan bantuan kepada keluarga dari lain-lain bahagian sama ada Selatan, Timur atau Barat yang datang bersahabat dengannya, dan biasanya keluarga-keluarga kecil inilah yang menyampaikan maklumat tertentu kepada Don Sambora tentang pergerakkan Don di bahagian mereka.

Situasi yang sama juga Riki rasakan sedang berlaku dalam keluarga Breng, di mana Riki mengesyakki mereka ditaja oleh Don dari bahagian yang lain untuk menentang Don Sambora. Ianya biasa berlaku dalam urusan mereka. Maruah boleh dibeli bila-bila masa sama ada secara sukarela atau secara ugutan. Namun biasanya ianya berlaku secara paksaan. Mereka akan memberikan ‘tawaran’ yang sukar untuk ditolak.

Riki juga tahu begitu. Keluarganya juga pernah memberikan ‘tawaran’ yang tidak dapat ditolak ini kepada pihak lain sehingga pihak tersebut terpaksa akur dengan permintaan atau hajat yang dikehendaki. Riki tahu, ayahnya, Don Sambora pernah menyuruh Tesi berjumpa dengan jurulatih pasukan debat disekolahnya suatu masa dahulu untuk ‘berunding’ agar Riki boleh menjadi ahli pasukan debat... dan Riki tahu Tesi telah membuat ‘tawaran’ yang pastinya tidak dapat ditolak... hasilnya Riki beroleh keahlian pasukan debat, malah sekiranya silap bagaimanapun, jurulatihnya tidak pernah memarahinya...

“Riki...!!! Riki...!!!”

“Riki!! Oii Riki!! Kau pekak ke apa?”

Terganggu lamunan Riki disergah begitu. Rupanya abangnya, Siki yang memanggilnya... rupanya agak cemas......

“Ada apa?” Riki tidak mahu terus mengelamun, menyahut panggilan abangnya itu...

“Cepat siap... kita ada urusan... Al Nana dah menunggu lama... puas aku mencari kau, rupanya kau di sini... Jom lah cepat!”, balas Siki...

Riki tidak mahu menanjangkan perbualan, takut dimarahi pula nanti.... Mereka lantas bertemu Al Nana yang telah sedia bersama lebih 50 ekor askar bawahan yang lain... Ke mana tujuan, apa urusan, Riki tidak berani bertanya, cuma mengharap akan diberitahu dalam perjalanan kelak....

bersambung....

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!