JANOS

JANOS
Selamat Datang

Thursday, May 27, 2010

Maaf... Tanya Orang Lain....

Salam,

Satu benda yang aku kurang gemar ialah apabila seseorang kawan bertanyakan perihal kawan yang lain kepada aku. Sebagai contoh, A jumpa/bersembang dengan aku, tetapi dok bertanya tentang X... apa X buat sekarang, X kerja mana, X sihat ke dan sebagainya.

Kadang-kadang bukan aku tak tahu X di mana, apa X buat... tetapi bila A mula bertanya soalan yang lebih mendalam tentang X, aku mula tidak selesa... sebabnya aku takut jawapan aku tu silap dan menyebabkan A bersangka tertentu terhadap X, dan membuat persepsi tentang X berdasarkan jawapan aku tuh...

Jadinya, sebagai langkah selamat, aku hanya menjawab soalan asas sahaja, contohnya "setahu aku, X rumah kat Sungai Buloh", "entah, kerja tempat lama lagi kot" atau "aku pun dah lama tak jumpa dia". Lebih-lebih dari itu, aku malas nak bagitau, sebabnya mungkin X hanya bercerita dengan aku, untuk pengetahuan aku semata-mata.

Juga untuk mengelak memberikan maklumat yang silap seperti aku nyatakan tadi, yang mana kadang-kadang aku mendapat tahu mengenai X bukan secara primer, tetapi sumber sekunder dari pihak lain yang aku rasakan tidak perlu aku ulas atau beritahu kepada A.

Apapun, ada pengecualian mengenai 'polisi' aku ni, terutama melibatkan hal-hal serius; contohnya "ehh... hang tak tahu ke, X masuk hospital dah 2 bulan", atau lain-lain maklumat yang sepatutnya semua kawan tahu.

Jadi, oleh itu... sekiranya aku jawab tak tahu apabila ditanya soalan tentang orang lain, andaikan sahaja aku malas nak bercerita tentang orang lain atau paling mudah, memang aku tak tahu!

Jumpa lagi... :-)

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!