JANOS

JANOS
Selamat Datang

Thursday, November 20, 2008

DUNIA JONI - EPISOD 5

EPISOD PENGENALAN
EPISOD 2
EPISOD 3
EPISOD 4

EPISOD 5

Sarah dan Mona ialah kawan baik. Walaupun Mona setahun lebih tua dari Sarah, Mona senang berkawan dengan Sarah. Walaupun Mona lebih gempal dari Sarah, Sarah juga suka berkawan dengan Mona. Memang Mona tahu Sarah lebih comel, tapi Mona tak malu berkawan dengan Sarah, asalkan Sarah ikhlas dalam persahabatan mereka. Mereka sering bersama apabila rutin harian di siang hari. Malam mereka tidak pernah bertemu kerana Sarah di pintu 2, sedangkan Mona di pintu 5. Jauh....

Peluang ini sentiasa Joni gunakan kerana Mona ialah sepupu Joni. Joni amat suka apabila Sarah berkawan rapat dengan Mona. Joni amat gembira setiap kali Mona bercerita tentang Sarah, sedangkan bila Sarah bercerita pasal Mona, Joni buat layan tak layan saja. Tapi Joni konon-konon layan juga, takut juga Sarah merajuk kalau dia tahu Joni malas mendengar pasal Mona.

Monalah sepupu paling best bagi Joni. Maklumlah, hanya itu sahaja sepupu yang Joni ada. Mona pernah beritahu mereka sebenarnya ada seekor lagi sepupu. Tetapi telah mati kerana terminum racun rumpai yang Manap tumpahkan. Joni tak peduli itu. Yang Joni tahu Mona sahaja sepupu Joni.

Mona selalu bercerita perihal Sarah. Hari ini Sarah makan kat mana, hari ini Sarah buat apa, semua Mona cerita kepada Joni. Ini buatkan Joni rasa selalu dekat dengan Mona. Maklumlah, ada masa Joni terpaksa bermain dengan sepuku dan sekupu jantan yang lain. Joni tak nak diejek hanya berkepit dengan Sarah saja. Kadang-kadang Joni perlu juga belajar menjadi kambing jantan sejati.

Sarah pun tak kisah kalau Joni selalu bermain dengan sepuku dan sekupunya. Sarah rela, asalkan Joni pandai jaga diri. Sarah tahu Joni akan jadi jantan yang gagah. Cuma kadang-kadang Sarah simpati melihat Joni dibuli Albert. Sarah pun tahu Albert anak pakcik Mugabe tu selalu buli Joni. Apa salah Joni, Sarah pun tak pasti. Kadang-kadang Sarah risau takut Joni tercedera akibat dibuli Albert. Sarah pun kadang-kadang menyampah melihat Albert yang perasan gagah tu. Macamlah hensem sangat. Hensem lagi Joni. Albert apa ada... harap badan saja tegap, tapi perangai menyakitkan hati!

Sarah sayangkan Joni. Sarah juga tahu mereka adalah sekupu dan dibenarkan berkahwin. Cuma masanya belum tiba lagi. Sarah tahu, dalam masyarakat mereka, si jantan akan mampu berkahwin apabila beusia 5 tahun. Kadang-kadang Sarah rasakan lagi empat tahun itu terlalu lama. Tapi apakan daya, Sarah hanya mampu bersabar. Hari yang diidamkan pasti menjelma. Hari mereka berdua akan bersedia menjadi pasangan yang bahagia.

Sarah sudah terbayang dia akan menjadi isteri pertama Joni. Sarah pasti. Siapa dikalangan sekupu yang menjadi isteri berikutnya Sarah tidak kisah. Berapa banyak isteri Joni kelak pun Sarah tak kisah. Sarah tahu Joni mampu. Sarah tahu Joni pasti akan bersedia. Sarah tak akan cemburu. Buang masa sahaja kalau cemburu. Sarah tak mahu Joni nampak lembek kerana hanya ada seekor isteri.

Sarah cuma berharap Joni pandai jaga diri. Sarah tak mahu kehilangan Joni. Sarah selalu bercerita kepada Mona pasal Joni. Mona pun tahu Sarah sukakan Joni. Mona pun tahu Sarah tidak bertepuk sebelah kaki. Tepukan Sarah sudah lama Joni sambut. Mona pun selalu berdoa agar sepupunya si Joni tu dapat juga berkahwin dengan Sarah. Sarah kawan baiknya itu.

Joni hendak jadi macam Latip. Setianya Latip menunggu Ramlah anak bongsu Pak Maarof pasti membuahkan hasil. Sebab Joni tahu Latip setia, Ramlah juga setia menunggu Manap. Joni selalu nampak Latip senyum-senyum kepada Ramlah dan Ramlah membalas senyuman itu. Kadang-kadang kalau Pak Maarof tiada, Joni dengar Latip ucapkan “terima kasih sayang” kepada Ramlah ketika anak gadis Pak Maarof itu menghantar makanan, sedangkan perilaku antara Latip dan Ramlah itu, tidak pernah Joni nampak Manap lakukan terhadap Ramlah, dan Joni juga tak nampak Ramlah pernah pedulikan Manap sepertimana Ramlah beri perhatian kepada Latip.

Joni pasti, Latip dan Ramlah sedang bercinta. Mereka sukakan satu sama lain sebagaimana Joni cintakan Sarah dan bagaimana Sarah cintakannya.

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!