JANOS

JANOS
Selamat Datang

Wednesday, November 26, 2008

DUNIA JONI - EPISOD 7

EPISOD PENGENALAN
EPISOD 2
EPISOD 3
EPISOD 4
EPISOD 5
EPISOD 6


EPISOD 7

Pagi seperti biasa Joni tersedar dari tidurnya apabila Samat menjalankan rutin hariannya. Hari ini juga Joni tahu Pak Maarof akan ke Kuala Lumpur melawat anak sulungnya, Saida yang melahirkan anak kedua. Semalam Joni terdengar perbualan antara Pak Maarof dengan Manap dan Latip. Dan Joni nampak Latip agak murung kerana Ramlah, kekasih hatinya akan turut serta dengan kedua ibu bapanya, Pak Maarof dan Mak Munah ke Kuala Lumpur. Tak dapat la dia hendak bermesran-mesraan dengan Ramlah.

Setahu Joni, Pak Maarof mempunyai tiga orang anak. Yang pertama Saida diikuti Amran dan ketiga Ramlah. Saida berusia 28 tahun, Amran 24 tahun dan Ramlah baru 18 tahun. Beberapa bulan lalu Joni nampak teruk Ramlah kena leter dengan kakak dan abangnya kerana gagal dalam peperiksaan SPM. Joni pun tak tahu apa itu peperiksaan SPM.

Entahlah, Joni tak pasti, tapi Joni nampak Pak Maarof dan Mak Munah tak marah pun Ramlah gagal. Kata mereka boleh juga tolong-tolong mereka di kampung. Jadi Joni pun buat kesimpulan, peperiksaan SPM ialah penentu kepada manusia sama ada mereka akan membantu ibu bapa di rumah atau tidak. Kalau lulus, anak-anak tidak perlu ada di rumah, tetapi cukup sekadar menghantar wang setiap bulan. Mungkin itu la kot tujuan peperiksaan SPM pada fikiran Joni.


IKLAN - VEMMATM HEALTHY SUPERJUICE AND MAKE MONEY YOURSELF!!!


Pagi itu sebelum pintu rumah Joni dibuka, Joni nampak sebuah kereta yang mempunyai lambang di atasnya datang mengambil Pak Maarof, Mak Munah dan Ramlah. Selepas itu mereka pun berlalu pergi. Mack memberitahu Joni, itulah teksi. Pak Maarof menaiki teksi ke stesen bas untuk ke Kuala Lumpur. Kuala Lumpur tu jauh. Pak Maarof tak larat nak memandu Proton Saganya itu, sebab itu kena naik bas. Jauh Kuala Lumpur tu. Eleh bapa ni, macamlah dia pernah pergi Kuala Lumpur yang tahu sangat jauhnya tu, getus Joni di dalam hatinya. Entahlah macam mana rupa bas pun Joni tak tahu. Teksi pun dia baru kenal. Dan Kuala Lumpur itu tempat apa pun dia tak tahu.

Selepas Pak Maarof pergi, Latip dan Manap datang membuka pintu rumah Mack dan keluarga lainnya. Lain pulak rasanya bagi Joni tanpa Pak Maarof. Bukan dia tak sukakan Latip dan Manap, tapi entahlah, Joni rasa ada sesuatu yang akan berlaku sebab kira-kira sejam selepas Pak Maarof pergi, ketika Latip ke kedai membeli sarapan, Joni nampak Tauke Wong datang dengan lori kecilnya itu. Entah apa yang dibualkan dengan Manap, Joni tak pasti, tetapi dia nampak Manap menunjuk-nunjuk ke arah Felix, anak pakcik John.

Selepas itu apa yang berlaku Joni tak pasti kerana dia nampak Sarah melintas di hadapannya. Oh, Sarah kau cukup cantik, comel seperti selalu. Mahu saja aku mengajak kau menonton wayang gambar cerita Sivaji The Boss di pawagam hari ini. Tapi apakan daya, kita ni kambing. Kita tengok cerita hantu si Albert sudahlah. Sebut pasal Albert, sepanjang pagi ini tak nampak lagi kelibat Albert. Mana entah mamat jahat tu. Tak kacau aku ke hari ni? Joni bercakap seekor diri, mengenangkan musuhnya si Albert tu.

Sedar tak sedar, Sarah telah jauh dari pandangannya. Joni jadi geram seekor diri. Tak guna punya Albert, betapa jahatnya engkau, aku tengah mengelamun tengok Sarah pun kau boleh masuk campur dalam lamunan aku, sampai aku terlupa Sarah dan teringatkan kau saja. Benci Albert. Ilmu bulian apalah yang dia pakai sampai Joni terganggu minda dan fikiran. Nak jiwang-jiwang pun kena buli dengan Albert si Joni ni.

Teringat semula Joni tentang Tauke Wong tadi. Sudah balik rupanya apek tua itu. Mungkin dia tak tahu Pak Maarof ke Kuala Lumpur lalu pulang sahaja selepas diberitahu Manap. Latip pun sudah balik dari beli sarapan dan sedang makan dengan Manap. Manap nampak bersemangat pula, tak seperti sebelum Pak Maarof berangkat tadi. Mungkin Manap gembira kerana Latip terpaksa bersarapan dengannya, kalau tak asyik Manap makan seorang diri sahaja kerana pasti Ramlah akan menemani Latip. Mungkin sebab itu Manap gembira, fikir Joni...........

Bersambung.......

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!