JANOS

JANOS
Selamat Datang

Wednesday, November 26, 2008

DUNIA JONI - EPISOD 6

EPISOD PENGENALAN
EPISOD 2
EPISOD 3
EPISOD 4
EPISOD 5

EPISOD 6

Albert memang berdendam dengan Joni. Albert benci tengok Joni berbaik-baik dengan Sarah. Albert tak suka tengok Sarah juga sukakan Joni. Albert tahu pasti mereka berdua sedang bercinta. Albert pasti mereka merancang untuk hidup bersama apabila sampai masanya kelak.

Tapi Albert sukakan Sarah. Albert mahu Sarah menjadi miliknya. Albert tak rela melihat Sarah terlepas ke kaki kambing lain. Albert mahukan Sarah. Albert rasa dia lebih berhak untuk mendapatkan Sarah. Dia lebih tua, dia lebih tegap maka dia yakin dia lebih layak. Dia lebih dahulu melihat kelahiran Sarah. Apa ada pada Joni? Kambing kecil yang lahir sama tahun dengan Sarah itu? Albert masih ingat, ketika Sarah lahir, dia amat gembira kerana yakin generasi Mugabe pasti akan ada pewarisnya.

Sejak Sarah pandai berjalan, Albert telah mula mahu berkawan dengan Sarah. Tapi Sarah jarang mempedulikannya. Albert jadi marah. Mengapa Sarah lebih suka berkawan dengan Mona, anak kambing betina yang gempal itu? Kan lebih manis kalau berdamping dengannya? Anak kambing jantan yang tegap, gagah dan menawan. Anak kambing dari baka baik-baik dari Afrika. Pasti akan melahirkan anak-anak yang cerdas, tegap dan bermutu kualiti dagingnya.

Tapi Sarah tetap tak pedulikan Albert malah mula berjinak-jinak nak berkawan dengan Joni. Benci Albert melihatnya. Sebab itu Albert selalu buli Joni. Biar Sarah tahu Joni tidak sekuat mana. Biar Sarah nampak Joni lemah. Biar Sarah mula tak sukakan Joni.

Namun apakan daya, makin kuat Albert buli Joni, makin sayang pula Sarah kepada Joni. Itu yang Albert tak faham. Mengapa Sarah pilih Joni yang lembik itu? Hishh... menyampah Albert tengok Sarah menggoyang-goyangkan ekor tiap kali Joni melintas. Rasa hendak diterkam-terkam saja Sarah. mahu ditendang-tendang Joni biar mampus. Sebab itu Albert pernah tolak Joni masuk sungai. Padan muka Joni. Semua gelakkan Joni. Sarah pun gelakkan Joni. Padan muka Joni... hahahaha gelak jahat Albert.

Tapi yang lebih menyakitkan hati Albert, dia pasti dia tak akan dapat memiliki Sarah. Dia tahu dia tak layak memenangi hati Sarah. Dia tahu dia bukan untuk Sarah dan Sarah bukan untuknya. Harapan untuk bersama Sarah, hanyalah mimpi. Albert benci keadaan ini. Mengapa takdirnya begini. Dia amat berdendam dengan semua. Dia mahu memiliki Sarah, namun hajat besarnya pasti terhalang. Niat hatinya pasti terbantut. Nafsu kambingnya pasti tidak akan tertunai.

Semuanya gara-gara amaran bapanya, Mugabe. Semasa Sarah sudah berusia 6 bulan dan mula menjadi perhatian anak kambing jantan untuk di ‘booking’, bapanya memberikan amaran bahawa dia tidak boleh memiliki Sarah. Albert tak boleh berkahwin dengan Sarah. Sarah bukan diciptakan untuknya.

Albert jadi bingung. Mengapa bapanya menghalang? Mengapa bapanya tidak suka dia ingin membuktikan kejantanannya? Mengapa dia tidak boleh berkahwin dengan Sarah? Sedangkan Sarah amat comel, cantik, manja dan memenuhi ciri-ciri idamannya. Tidakkah bapanya inginkan cucu yang baik dan tegap sepertinya kelak? Albert amat marah kerana bapanya tidak memberikan jawapan yang kukuh, sekadar berkata “sampai masanya, papa akan beritahu Albert”.

Sejak itu Albert amat gelisah. Mengapa bapanya menghalang? Sedangkan dia dan Sarah adalah sekupu, boleh kahwin. Ibunya Lucy, bapanya Mugabe. Ibu Sarah Tina, bapanya David. Tiada sangkut paut. Tiada pertalian darah. Tidak melanggar adat kambing.

Dan semenjak itu juga, Albert berazam kalau dia tidak dapat memiliki Sarah, kambing mana jua tak akan mampu memiliki Sarah. Dan niat Joni itu pasti akan Albert gagalkan, apa cara sekalipun, baik atau jahat.....

Hahahahahahaha dan Albert terus gelak jahat memikirkan apa kaedah untuk buli Joni esok....

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!