JANOS

JANOS
Selamat Datang

Wednesday, December 17, 2008

DUNIA JONI - EPISOD 10

EPISOD PENGENALAN

EPISOD 2

EPISOD 3

EPISOD 4

EPISOD 5

EPISOD 6

EPISOD 7

EPISOD 8

EPISOD 9




EPISOD 10



Inspektor Cenohon menyuruh Latip mencari Manap dengan segera. Berlari-lari anak Latip mengikut arahan Inspektor Cenohon bagaikan seorang konstabel mengikut arahan ketuanya. Pada masa yang sama, Inspektor Cenohon mengarahkan anak buahnya, Sarjan Kudin mencari Tauke Wong dan membawanya ke rumah Pak Maarof. Inspektor Cenohon tahu, Pak Maarof mahu perkara itu diselesaikan di rumahnya juga, buka di balai Polis.



Inspektor Cenohon, walaupun seorang yang gempal dan berisi tetapi tegas dalam menjalankan tugas. Khabarnya dia berdarah kacukan Melayu dan Siam. Sebab itu dia nampak seperti seorang Siam, putih kulitnya. Gebu! Adiknya seorang pensyarah di sebuah kolej swasta, lebih tampan kalau di bandingkan dengan Inspektor Cenohon. Kedua beradik ini amat rapat kerana beza umur mereka tidak jauh, kadang-kadang orang ingatkan mereka berkawan kerana perbezaan fizikal yang ketara antara Inspektor Cenohon dan adiknya, Kepupin. Tapi itulah mereka, kadang-kadang merungut juga Inspektor Cenohon kerana adiknya lebih kacak dan tampan. Namun jauh di sudut hati, Inspektor Cenohon amat sayangkan Kepupin, adiknya itu.



IKLAN - KLIK DI SINI UNTUK MENAMBAH ILMU PENGETAHUAN



Tidak lama selepas itu, Sarjan Kudin kembali bersama Tauke Wong. Tauke Wong yang berusia hampir sebaya dengan Pak Maarof nampak agak gelisah. Mungkin inilah kali pertama dia menaiki kereta Polis. Mungkin pantang bagi masyarakat Cina menaiki kereta Polis. Sebab itu Tauke Wong mulanya mahu memandu sendiri lori kecilnya, tapi ketegasan Sarjan Kudin menyebabkan Tauke Wong terpaksa akur mengikut. Malu juga dia kepada kawan-kawan di Restoran Tokyo tadi. Sedang enak makan udang kara sambil minum Tiger, terpaksa menaiki kereta Polis pula. Pasti kawan-kawannya tertanya sesama sendiri apa yang berlaku. Mengapa Sarjan Kudin datang ‘ambil’ Tauke Wong?



Sambil menunggu kedatangan Manap, Mak Munah menyediakan Nescafe ‘O’ panas. Ada juga biskut empat segi bergula di atasnya. Perghh... memang sedap dicicah dengan Nescafe ‘O’ panas. Marah juga Sarjan Kudin kerana nampak bibir Inspektor Cenohon dah penuh gula dari biskut tu. Patut pun cepat-cepat arahkan dia pergi ambil Tauke Wong, padahal bukan mereka tak tahu nombor telefon bimbit Tauke Wong, telefon sajalah. Saja je nak makan sorang. Marah benar Sarjan Kudin, dalam hati sajalah.... nak sound itu pegawai. Tanpa segan silu, Sarjan Hassan mula mencicah biskut empat segi bergula ke dalam air Nescafe ‘O’ panas yang mula sejuk kerana hampir 20 minit ditinggalkan.



Tauke Wong masih gelisah kerana kurang pasti sebab dia diheret dengan kereta Polis ke rumah Pak Maarof. Kalau setakat nak makan biskut empat segi bergula dicicah Nescafe ‘O’ panas, lagi best udang kara dengan Tiger di Restoran Tokyo. Tapi dia tak berani bersuara. Dia pun tanpa banyak bicara, turut mencapai biskut empat segi bergula dan dicicah ke cawan Nescafe 'O' panas Sarjan Kudin...



Menyirap juga la Sarjan Kudin, terpaksa berkongsi pula air cicahan dengan tauke Wong... dah la mulut berbau Tiger sajapun...



KLIK DISINI UNTUK MENGETAHUI MENGENAI VEMMABUILDER



Lima minit kemudian, Latip kembali bersama Manap. Manap nampak terketar-ketar dan memakai baju lengan panjang. Lain macam saja lagaknya. Tapi digagahi juga berlakon normal seperti tiada apa-apa sambil menyapa Pak Maarof. Terkejut juga dia apabila nampak Inspektor Cenohon, Sarjan Kudin dan Tauke Wong ada juga. Ketiga-tiganya sedang mengesat bibir yang dipenuhi gula.



Tanpa membuang masa, Pak Maarof bertanya kepada Manap, “Manap, kau tahu kenapa Inspektor Cenohon ada bersama dengan Tauke Wong juga?”



“Ntah, datang makan biskut kot?”, jawab Manap selamba, masih lagi terketar-ketar.



“Kau tahu ada kambing aku hilang, haa Tauke Wong?”, Pak Maarof mula meninggikan suara. kali ini mengarahkan kepada tauke Wong pula.... Teringat dia masa dalam tentera dulu..... Sekali herdik, pasti kecut perut anak-anak buah dalam pasukannya... Kalau tidak masakan dia mendapat gelaran Maarof Singa...



“Mana gua tahu.... Lu punya kambing, lu sendili jagalah. Bila gua mana beli, gua datang jumpa lu”, balas Tauke Wong sambil menelan air liur. Mungkin ada saki baki biskut bergula masih melekat di tekaknya.



“Aku dengar masa aku ke Kuala Lumpur, tauke datang jumpa Manap ambil aku punya kambing seekor?” tegas Pak Maarof sambil memandang Tauke Wong dan Manap bersilih ganti.



“Saya minta Tauke Wong dan Manap berterus terang dalam hal ni. Kami syak Manap jual kepada Tauke Wong tanpa pengetahuan Pak Maarof. Dan kami syak ada sindeket yang sedang berlaku di sini diketuai oleh Tauke Wong dengan menggunakan Manap. Kami juga difahamkan Manap tidak datang kerja hari ini. Oleh itu pihak kami tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan”, celah Inspektor Cenohon panjang lebar, sambil memegang gari di pinggangnya.



“Tuan, mengikut laporan akhbar, kadar jenayah penternakan semakin menjadi-jadi kebelakangan ini”, sambung Sarjan Kudin cuba membodek pegawainya sambil meniru dialog Gerak Khas.



“Haa betul tu. Mengaku sajalah Tauke Wong, Manap. Kalau kembalikan duit hasil jualan tu, aku pertimbangkan tak panjangkan hal ni dan tarik balik laporan”, kata Pak Maarof.



Suasana hening seketika.... pandangan bersilih ganti antara Manap, Tauke Wong, Pak Maarof dan Inspektor Cenohon.... Latip jangan ceritalah, dari tadi memandang Ramlah sahaja...



KLIK DISINI UNTUK MEMAHAMI MENGENAI EKOLEKSI



Tiba-tiba Tauke Wong memecah kebuntuan....



“Haiyaa Pak Maalop.... lu sudah nyanyuk ka? Itu hali kan gua datang kasi duit sama lu sebelum lu pelgi KL? Bukan ka lu jugak suluh gua latang amik sama Manap itu kambing. Lu sulah lupa ka?” tutur Tauke Wong ikhlas.



“Betul la tu Pak Maarof. Kan ke Pak Maarof yang arahkan saya ambil kambing dari kandang 1 bagi kepada Tauke Wong? Dan hari ini kan Pak Maarof suruh saya tak perlu datang kerja, tapi pergi cari kayu api? Ini kena hujan la yang saya menggigil ni.... sejuk...”, sambung Manap pula membela dirinya....



“Eh ye ke? Aku lupa la... seronok timang cucu baru sampai aku lupa. Kejap aku tengok diari aku..... laaa betul la... aku jual kat Tauke Wong... lupa pula aku nak bagitau Latip..... isshhh.... errr Inspektor, nak biskut bergula lagi?”, gagap Pak Maarof kemaluan....



Dan malam itu, seluruh kampung mendengar leteran Mak Munah “dah tua....... bla..bla..bla..... nyanyuk........ pot pet...pot pet..... buat malu je......... bla...bla...bla....... tak usul periksa.......... mana nak letak muka kat Manap dan Tauke Wong... bla bla bla.....habis biskut aku....”


DAN DUNIA JONI TERUS BERSAMBUNG...............



No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!