JANOS

JANOS
Selamat Datang

Friday, December 5, 2008

DUNIA JONI - EPISOD 8

EPISOD PENGENALAN
EPISOD 2
EPISOD 3
EPISOD 4
EPISOD 5
EPISOD 6
EPISOD 7



EPISOD 8

Malam itu perkampungan kambing Pak Maarof kecoh. Seekor kambing tidak pulang petang tadi. Kecoh betul sepuki kelima-lima keluarga mencari-cari anak mereka. Bapa dan sepuki masing-masing mula mengira ahli keluarga masing-masing. Memastikan cukup bilangan ahli keluarga mereka. Jangan ada yang hilang, jangan ada yang tercicir.

Joni yang telah mula terlelap terpaksa bangun untuk menyertai ‘roll call’ di dalam rumah mereka. Menyumpah juga Joni kerana dia baru nak mula lena, terganggu pula dengan kekecohan ini. Joni yang masih mamai bertanya Bob, sepukunya apa yang berlaku. Bob beritahu ada yang hilang. Lantas Joni teringatkan Sarah. Adakah Sarah yang hilang? Sebab selepas mengelamun semasa Sarah melintasinya pagi tadi, dia tak nampak Sarah lagi.



IKLAN - SIHAT DAN TAMBAH PENDAPATAN

Joni menjeling ke arah rumah nombor 2, fuhh......... lega, dia nampak Sarah sedang berdiri ayu didalam barisan anak gadis pakcik David. Lega Joni. Bukan Sarah yang hilang. Kalau Sarah yang hilang, entah apalah yang akan berlaku kepadanya. Pasti dia amat marahkan Albert yang telah curi-curi masuk dalam lamunan dia pagi tadi sampai terlepas Sarah dari pandanganya.

Teringat Albert, adakah Albert yang hilang itu? Ya, mungkin Albert. Dari pagi lagi dia tak nampak Albert. Albert tak buli dia secara fizikal pun hari ini. Albert tak kelihatan pun. Cuma tadi mengganggu lamunan dia sahaja. Dan sekarang pun Albert telah masuk ke minda Joni kerana telah mula memikirkan pasal Albert, walhal sebelum itu Joni sedang risaukan Sarah. Dan Joni marah lagi kerana Albert masuk lagi ke kotak fikirannya tanpa diundang.



IKLAN - LAYARI www.ebookmelayu.wordpress.com untuk mendapatkan ebook terbaru!!!

Lamunan Joni tentang Sarah, tentang Albert terhenti apabila Bob membisikkan bahawa Felix yang hilang. Felix anak pakcik John. Terus perasaan Joni bercampur. Tak suka kerana bukan Albert yang hilang dan suka juga kerana Albert tak apa-apa. Ntahlah, Joni tahu Albert tu jahat. Tapi Joni tidak pernah sekali-kali mendoakan yang tidak baik terhadap Albert. Malah kepada seluruh masyarakat mereka pun Joni mengharapkan yang baik-baik sahaja. Joni tak suka keganasan atau musibah menimpa perkampungan mereka.

Joni selalu berdoa agar mereka hidup aman damai, bersatu padu dan saling membantu. Bak kata Dr. Padila Kamsin, jiran sepakat membawa berkat dan berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Diluah mati emak, ditelan mati bapa... opsss Joni sedar, kata-kata terakhir itu tiada kena-mengena dengan hal Felix ni... Ya Felix hilang.... itu lagi penting daripada ingat Dr. Padila Kamsin!

Tapi ke mana pergi Felix? Teringat pula Joni kejadian pagi tadi selepas Pak Maarof berangkat ke Kuala Lumpur menaiki teksi. Joni sudah tahu itu namanya teksi. Nanti Joni hendak tengok pula bagaimana rupa bas. Ishh.......... Joni ni, melalut lagi la tu, dari Felix dah sampai ke bas pulak. Joni senyum sendiri teringat lamunannya itu.

Ya, pagi tadi selepas Pak Maarof pergi, Tauke Wong datang. Tauke Wong berbual dengan Manap sambil Manap menunjuk-nunjuk ke arah Felix. Ketika itu Latip pergi beli sarapan kerana Ramlah ikut Pak Maarof ke Kuala Lumpur dan Latip terpaksa beli sarapan sendiri. Maklumlah, takkan pula Ramlah nak hantar sarapan dari Kuala Lumpur pula? Jauh Kuala Lumpur tu.... Pak Maarof ke Kuala Lumpur untuk melihat anak Saida yang juga cucu baru Pak Maarof dan Mak Munah. Pak Maarof, Mak Munah dan Ramlah pergi menaiki teksi ke stesen bas. Joni dah tahu apa itu teksi tapi belum tapi apa itu bas. Mack bapa Joni beitahu Kuala Lumpur itu jauh, Pak Maarof tak larat nak memandu.



IKLAN - PELUANG MENAMBAH PENDAPATAN DENGAN eKoleksi

Arghhhh Joni melalut lagi.... kerap benar mengelamun sekarang ni. Tapi Joni pasti, kehilangan Felix pasti ada kaitan dengan Tauke Wong, lori kecilnya juga ada kaitan, Manap juga.............. Pak Maarof ke Kuala Lumpur tengok cucu.............. teksi................ Latip beli sarapan sendiri................. Manap gembira................... Ramlah ikut Pak Maarof................... Saida dapat anak kedua................. itu namanya teksi tapi bas belum tahu.................. Felix.................. Manap.................... Bob................. Tauke Wong................ Sarah.................... Albert................ Felix................. Manap.............. Latip................. Pak Maarof.................. cucu............... Kuala Lumpur............. Jauh............ Mack.............. Felix hilang...............

Dan Joni pun tertidur di dalam lamunannya itu................

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!