JANOS

JANOS
Selamat Datang

Wednesday, December 10, 2008

DUNIA JONI - EPISOD 9

EPISOD PENGENALAN
EPISOD 2
EPISOD 3
EPISOD 4
EPISOD 5
EPISOD 6
EPISOD 7
EPISOD 8


EPISOD 9

Kini telah masuk malam kelima Pak Maarof ke Kuala Lumpur. Sejak pemergian Pak Maarof, tiada apa yang menarik kecuali kes kehilangan Felix. Albert pula seperti biasa suka mengganggu dan menimbulkan kemarahan Joni, sama ada secara fizikal mahupun fantasi. Latip yang mula-mula menyedari kehilangan seekor kambing dari pintu 1, rumah pakcik John, bapa Felix..... Kemanakah Felix???

Sejak hari itu juga Tauke Wong tidak datang. Mungkin tiada urusan kerana Pak Maarof tiada, Joni tidak pasti. Tapi mengingatkan kembali kes kehilangan Felix itu, mahu sahaja Joni beritahu Latip bahawa dia rasa Manap dan Tauke Wong yang hilangkan Felix. Joni nampak Manap berbual dengan Tauke Wong sambil menuding ke arah Felix. Joni tahu itu pasti ada kaitan dengan kehilangan Felix. Tapi apakan daya, Joni tidak mampu bercakap untuk memberitahu Latip. Apatah lagi untuk menulis surat layang. Joni tak mampu.

Joni sedar dia cuma seekor kambing. Kambing tiada tangan untuk memegang pensil atau pen.... itulah kelemahah paling ketara yang menyebabkan kambing tidak boleh menulis.... kalau kambing ada tangan, pasti Joni sudah menulis kepada Latip tentang teori siasatannya.... Sebab kesemuanya kakilah, tak dapat nak menulis.... fikir Joni di dalam benaknya itu....... Lama-kelamaan Joni pun tertidur begitu sahaja.......................

IKLAN - HOW TO STOP SMOKING FOREVER - eBook

Tanpa mendengar suara nyaring Samat, Joni terjaga akibat silauan lampu yang menyuluh tepat ke matanya. Marah juga Joni kerana tidurnya terganggu akibat silauan lampu yang entah dari mana datangnya. Biasanya dia terjaga kerana salakan Samat, pagi ini lain pula... sebab mata disuluh lampu.

Joni membuka mata seluas-luasnya. Rupanya bukan dia sahaja yang terkena silauan lampu, banyak lagi kaumnya yang terbangun. Joni tak pasti sama ada mereka juga terbangun kerana silauan lampu, atau mereka memang tak tidur dari malam tadi.... Maklumlah, seperti asrama pelajar Universiti, mana ada istilah malam bagi para kambing... selagi boleh bersembang, selagi boleh layan VCD, mana nak tidur... Entahlah.... apa nak jadi dengan kambing-kambing ni, Joni tak tahulah.... kadang-kadang rimas juga.... sudahlah tak mandi, boleh pula lepak lama-lama.... hishhhh....

Sementelah itu Joni terdengar suara garau Pak Maarof dan suara leter Mak Munah. Rupanya Pak Maarof telah pulang. Ramlah juga ada. Lampu yang menyilaukan tadi rupanya lampu teksi yang membawa Pak Maarof pulang. Alah teksi, kan Joni dah tahu apa itu teksi, bas je belum tahu... Hebat Joni ni kan... dah kenal teksi... pasti Sarah kagum! Pasti Albert makin dengki sebab Albert bukan tahu apa itu teksi... Buli kambing kanak-kanak seperti Joni, Albert tahulah...

Entah mengapa, Joni rasa gembira dengan kepulangan Pak Maarof, Mak Munah dan Ramlah. Bukan Latip dan Manap tidak menjaga Joni dan kaumnya dengan baik. Tapi entahlah, rasa lebih selamat dengan adanya Pak Maarof. Lebih selesa, lebih apa-apalah, susah Joni nak terangkan, tapi memang best Pak Maarof dah balik. Kalau diberi peluang, mahu dia berlari dan memeluk Ramlah... Opss... bukan... memeluk Pak Maarof... Tapi apakan daya, Pak Maarof sudah menjadi milik Mak Munah.... tapi kalau dapat peluk anak gadis Pak Maarof tu best juga kan? Sah-sah belum cukup umur aku dah jadi lauk kenduri... angan Joni keseekoran (keseorangan).

Mahu sahaja Joni melompat keluar dan beritahu Pak Maarof, Joni gembira Pak Maarof dah balik. Joni rindukan Pak Maarof. Mahu sahaja dia peluk Pak Maarof. Dicium-cium pipi berjambang Pak Maarof itu. Tapi terbayangkan dia pasti kena luku kepala dengan Pak Maarof, dibatalkan sahaja niat itu. Sakit kalau kena pengangan cincin besar Pak Maarof tu. Mau bengong sehari kalau kena. Ishh... taknak lah... Kalau kena, lapan tahun Albert pasti gelak....

IKLAN - vemmabuilder

Sebelah siangnya, rutin Joni menjadi ceria. Pak Maarof ada bersama. Latip pun pasti suka, tak perlu ke kedai membeli sarapan lagi. Tapi yang lebih Latip suka, Ramlah kekasih hatinya sudah kembali. Tersenyum riang sahaja nampak Latip. Joni pun tidak bermain jauh sangat hari ini. Dia berpusing-pusing sahaja di sekitar Pak Maarof, Latip dan Ramlah. Manap ke mana ntah, dari awal lagi tak nampak kelibatnya. Tak suka kot Pak Maarof balik.

Tiba-tiba Joni terdengar Latip beritahu Pak Maarof, “Ayah... eh silap...... Pak Maarof, saya rasa Manap jual seekor kambing kepada Tauke Wong. Seekor dari kandang nombor 1 hilang selepas Pak Maarof pergi KL”.

Bukan KL la... Pak Maarof pergi Kuala Lumpur, marah Joni di dalam hati. Tetapi marahnya hilang kerana dia kagum Latip tahu Manap yang sebabkan Felix hilang. Tak sabar Joni nak tahu apa kesudahan nasib Manap, pemuda bertubuh kurus tinggi dan berambut kerinting yang suka senyum menyeringai menampakkan gigi rongaknya itu.

IKLAN - eKoleksi - Info Ilmu dan Pendapatan Anda

Petang itu, Joni nampak Inspektor Cenohon, pegawai Polis daerah itu datang ke rumah Pak Maarof, diiringi Sarjan Kudin. Joni tahu, ianya pasti ada kaitan dengan apa yang Latip adukan kepada Pak Maarof tentang Manap dan Tauke Wong mengenai kehilangan Felix tempoh hari.... tunggulah nasib kau Manap.... Tunggulah nasib kau di tangan Inspektor Cenohon!!!!

Bersambung......... jangan marah..... hehehehehe

No comments:

Post a Comment

Cerita Berkaitan

Related Posts with Thumbnails

SURE HANGPA SUKA... TAK GELAK MAKNANYA SOMETHING WRONG...

Jom Baca eBook!!!